Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Урок 11
Тема. Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Мета: ознайомити учнів із природними матеріалами, з яких зроблені предмети, необхідні людині; учити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; дати уявлення про виробництво кераміки, чавуну, сталі, тканин; розвивати вміння досліджувати природні об'єкти та об'єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.
ХІД УРОКУ
I . Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети, продукти, необхідні для свого існування. Усі речі, що оточують нас, зроблені з матеріалів. Сьогодні на уроці ми дослідимо, з чого що виготовлено.
III. Вивчення нового матеріалу
1 Розповідь учителя
— Наш дім у Всесвіті — планета Земля. З усіх планет Сонячної системи тільки Земля виявилася придатною для життя.
Люди пристосовувалися, щоб вижити у скрутних умовах. Вони освоювали земні, водні та повітряні простори, брали у природи все, що вона пропонувала, — їжу, матеріали для одягу і будівництва житла.
— Озирніться довкола себе. Що у нас у класі зроблено людиною?
— Що створене природою?
2 З чого виготовлено житло?
— Як ви вважаєте, для чого і з чого людина будує своє житло? Від чого це залежить?
— Навчившись споруджувати будинки, наші пращури вибралися з темних печер, де вони рятувалися від негоди і диких звірів. Люди почали освоювати райони, де не було природних укриттів. Тип будинку залежав від місцевих будівельних матеріалів і від погоди в різни пори року. Розгляньте малюнки (на дошці) з різноманітними типами будівель (житло з гілок — курінь, глиняне житло з солом'яним дахом — хата, житло з льоду — іглу, з цегли — будинок, з колод — хата).
3 З чого виготовлено меблі?
— Удома нас оточує безліч речей. Кожна з них має своє призначення. У будинку нам потрібні меблі. Коли ми сідаємо обідати, виконувати домашнє завдання, лягаємо спати, то завжди користуємося меблями.
— Назвіть предмети меблів та їх призначення.
— З яких матеріалів виготовляють предмети меблів?
— Назвіть інші предмети в кімнаті. Для чого вони потрібні?
— Розкажіть, як ви доглядаєте за меблями у своїй кімнаті.
4 З чого виготовлено посуд?
— Наше тіло нагадує велику машину, яка постійно працює. Навіть уві сні серце б'ється, легені дихають, кров циркулює. їжа — це паливо, завдяки якому відбуваються ці процеси. Ми зберігаємо їжу в посуді та їмо з неї.
— Як і з яких матеріалів людина виготовляла посуд у давні часи?
— З яких матеріалів людина виготовляє посуд зараз?
5 З чого виготовлено одяг?
— З чого виготовляють одяг? (З тканини)
— З чого виготовляють тканину? (З ниток)
— З чого виготовляють нитки? (З волокон)
— Для чого використовують тканину?
— Які предмети, зроблені з тканини, ви знаєте?
— Які інструменти і матеріали потрібні для того, щоб пошити брюки? (Олівець, лінійка, сантиметрова стрічка, ножиці, голка і нитки, швацька машина)
— Для чого потрібна швацька машина? (Вона зшиває тканину швидше, і шов, виконаний на швацькій машинці, є рівнішим.)
6 З чого виготовлено іграшки?
— Основне призначення іграшки — бути забавою і розвагою для дітей, але у неї є й інші функції. У давнину іграшки готували дітей до дорослого життя. З-поміж перших іграшок, поза сумнівом, були ляльки. їх виготовляли з ганчірок, воску і паперу.
— Назвіть свої улюблені іграшки. З чого їх виготовлено?
• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1 Гра «Перевіряємо себе»
— З якого матеріалу виготовлено стіл, парту? (З деревини)
— З якого матеріалу виготовлено одяг? (З тканини, шкіри, хутра)
— З якого матеріалу виготовлено лінійку? (З пластмаси)
— З якого матеріалу виготовлено склянку? (Зі скла)
— З чого виготовлено папір?
— З чого виготовлені предмети, що зображені на малюнках?
(Книга, хліб, манна каша, автомобіль, олівець, тарілка, сорочка, ліжко)
— Які інструменти використовують у роботі з тканиною? (Ножиці, голку)
— Чим обробляють деревину? (Сокирою, пилою, рубанком)
2 Розподіл предметів на п'ять груп (з дерева, паперу, скла, металу, пластика)
V. Підсумок уроку
— Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети вжитку, продукти, необхідні для її життєдіяльності. Слід поважати працю всіх людей, які працюють задля того, щоб наше життя було більш зручним, а побут — удосконаленим.
- Природознавство/Я і Україна
- 25.03.2014
- 991