Екологічні групи рослин
Урок № 62
Екологічні групи рослин
Мета уроку: ознайомити учнів з екологічними групами рослин у залежності від освітленості, температури, вологості; розкрити значення пристосувальних рис рослин до різних екологічних умов; розвивати вміння порівнювати біологічні процеси та екологічні чинники довкілля, робити висновки; розвивати вміння логічно мислити, спостерігати та узагальнювати вивчене; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають називати основні екологічні групи рослин та характеризувати їх; учні мають робити висновок про будову організмів як результат їх пристосування до умов середовища.
Обладнання: _______________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
n 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Цифровий біологічний диктант.
Із запропонованого переліку вибрати:
І варіант — чинники неживої природи (абіотичні);
ІІ варіант — чинники живої природи (біотичні);
ІІІ варіант — чинники, пов’язані з діяльністю людини (антропогенні).
1 Опади 7 Надмірне випасання худоби на
2 Вирубування лісу луках
3 Бурелом 8 Земне тяжіння
4 Мікориза 9 Зрошення земель
5 Осушування боліт 10 «Ріжки» в суцвітті жита
6 Переміщення піску 11 Боротьба рослин за світло
під дією вітру 12 Запилення квіток комахами
Відповіді: І варіант — 1, 3, 6, 8; ІІ варіант — 4, 10, 11, 12; ІІІ варіант — 2, 5, 7, 9.
n 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.
— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?
— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
n 4. Засвоєння нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Екологічні групи рослин у залежності від освітленості. (Бесіда, робота в групах, складання опорної схеми.)
2. Екологічні групи рослин у залежності від температури навколишнього середовища. (Розповідь учителя, пошукова робота (робота з підручником), складання опорної схеми.)
3. Екологічні групи рослин у залежності від вологості. (Розповідь учителя, робота в групах, обговорювання, складання опорного конспекту.)
n 5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Третій зайвий».
Визначте в переліку рослин, які належать до однієї екологічної групи, зайву та поясніть свій вибір.
1. Ковила, молодило, жито (ковила, молодило — посухостійкі, а жито — ні).
2. Росичка, ряска, очерет (росичка, очерет — вологолюбні, а ряска — вища водяна рослина).
3. Сосна, береза, липа (сосна, береза — світлолюбні, а липа — тіньовитривала).
5.2. «Поясни явище».
Одні рослини дуже поширені, наприклад береза, тополя, подорожник. Інші ростуть тільки в певних місцях, наприклад едельвейс росте у горах, конвалія — у лісах, журавлина — на болотах.
5.3. Скласти три тестові завдання формату А для сусіда по парті (учні обмінюються тестовими завданнями і виконують їх).
n 6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Яке значення має світло в житті рослини?
2. Як впливає на рослини температура?
3. Як рослини пристосовуються до низьких температур?
4. Як рослини пристосовуються до високих температур?
5. Яка роль води в житті рослин?
6. На які групи поділяються рослини за вимогами до вологи? Наведіть приклади.
n 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Зробити малюнок, на якому показати зв’язок рослини з чинниками навколишнього середовища.
2. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.
- Уроки
- 18.05.2014
- 1288