Товари для рукоділля
 

Етичне ставлення людини до інших видів тварин. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Урок № 65

Етичне ставлення людини до інших видів тварин. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин

Мета уроку: охарактеризувати етичне ставлення людини до тварин та вплив людини на тваринний світ; сформувати в учнів знання про значення тваринного світу в житті людини; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати толерантність, доброзичливість, культуру спілкування; формувати екологічну культуру.

Очікувані результати: учні наводять приклади впливу людини на тваринний світ; учні характеризують роль тварин у природі, значення тварин у житті людини; учні застосовують знання про тваринний світ для аналізу діяльності людини.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

n  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування учнів на робочий настрій.

n  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Термінологічний бій».

Учні запитують один в одного визначення термінів, що були розглянуті на минулому уроці.

2.2. Фронтальне опитування.

1. Чи однакова температура тіла в акули й кита, які проживають в одній і тій самій акваторії океану?

2. Чому в спекотні дні собака висовує язик і часто дихає?

3. Як вплине на кількість зайців зникнення в лісі лисиць і вовків?

4. Які види тварин можуть конкурувати в лісі за їжу?

n  3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Одного разу на заході сонця прогулювався пляжем на березі океану один старий чоловік. Шторм щойно вщух, і чоловік насолоджувався свіжим морським бризом. Ішов він, замислений, берегом, аж раптом помітив дитину. Хлопчик щось підбирав з піску та кидав у воду. Старому стало цікаво, що ж хлопчина робить. Тому він підійшов ближче й побачив, як той підняв з піску морську зірку й кинув її в море. Лише тоді старий звернув увагу на те, що весь пляж був завалений сотнями, а може, й тисячами морських зірок. «Що ти робиш? — вигукнув чоловік. — Ти ж мала дитина, а тут розкидано тисячі морських зірок. Чи ти дійсно гадаєш, що можеш щось змінити?». Хлопець глянув на нього, підняв чергову морську зірку, жбурнув її в океан і сказав: «Для цієї морської зірки я щойно змінив усе!».

— А якби ви вчинили в цій ситуації?

— Як людина повинна ставитися до інших видів тварин?

Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Етичне ставлення людини до інших видів тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке етика. (Наука, що вивчає мораль.)

— Як ви розумієте вираз «етичне ставлення»?

Можливі відповіді учнів: гуманне, доброзичливе ставлення.

Розповідь учителя

Ми звикли до того, що поряд з нами живуть коти, собаки, кури, качки тощо. Ставлення людини до тварини ніколи не зводилося лише до того, щоб одержати від них користь.

Гуманне, етичне відношення до тварин і рослин ґрунтується на переконаннях, що тварини і рослини заслуговують на те, щоб ураховувалися їхні основні права та інтереси, незалежно від користі, яку вони приносять людям.

А як ви ставитеся до тварин? Про це ми дізнаємося за допомогою вправи «Тварини сказали б про мене...».

«Тварини сказали б про мене...»

1. Запропонуйте учням встати з місць й утворити коло.

2. Станьте разом з ними і оголосіть завдання: за хвилину почнеться гра, в якій учасникам потрібно схарактеризувати свої позитивні риси від імені тварин.

3. Учні повинні висловлюватися по черзі. Спершу слід назвати своє ім’я. А потім закінчити речення: «Тварини сказали б про мене…». Наголосіть, що говорити можна лише про позитивні риси своєї вдачі, характеру, зовнішності тощо. Головне — це має бути позитивна ознака! Учні можуть назвати конкретних тварин, від імені яких вони оцінюють своє ставлення до них.

4. Візьміть участь у грі, почавши її прикладом: «Я — ваш вчитель. Моя кішка сказала б про мене, що я поважаю її природні звички».

5. Бажано, щоб риси, які називатимуть учні, не повторювалися.

6. Під час підведення підсумку зауважте, що в кожного з нас є риси, завдяки яким ми можемо сподіватися на любов тварин. Важливо не втрачати ці риси, а навпаки, вдосконалювати, розвивати, примножувати їх.

7. Наприкінці подякуйте всім за участь у грі.

Розповідь учителя

Велику роботу в галузі екологічної етики проводить організація ПЕТА — People for the Ethical Treatment of Animals («Люди за етичне ставлення до тварин») — потужна міжнародна зоозахистна організація, яка має прихильників у 20 країнах. Вона фінансує видання підручників і посібників з екологічної етики, проводить просвітницьку роботу серед різних груп населення із захисту прав тварин.

Повідомлення учня

ПЕТА — «Люди за етичне ставлення до тварин»

Їх бояться усі, хто носить дороге хутро. Погодьтеся, отримати по голові банкою з фарбою за те, що носиш шубу з горностая, не надто приємно. Проте активісти ПЕТИ відомі не лише своїми радикальними настроями.

Вони вважають, що їхня головна місія — захистити всіх тварин на землі. ПЕТА розшифровується як «люди за етичне ставлення до тварин». Організацію створили 1980 р. В організації — близько 2 млн членів. Вони виступають проти жорстокого ставлення до тварин, проти порушення прав братів наших менших та проти дослідів над тваринами. За час свого існування організація змогла заручитися підтримкою багатьох знаменитостей, серед яких і екс-дружина Пола Маккартні Хізер Міллс. «Коли тварин убивають для того, аби використати їхню шкіру для одягу,— це не гуманно, це варварство і це необхідно негайно припинити»,— вважає активістка ПЕТА Хізер Міллс.

Серед успіхів ПЕТИ — заборона боїв биків у Барселоні. Упродовж кількох років вони влаштовували так звані «Голі пробіги», участь у яких міг узяти кожен охочий. «Це не бої биків, а вбивство беззахисних тварин! Їх повільно вбивають на арені, на очах у тисяч людей. І це називають спортом»,— каже активіст ПЕТА Юрген Фаульман.

ПЕТУ звинувачують за надто контроверсійні акції. Вони неодноразово зривали покази мод та обливали фарбою дорогоцінні шуби. Проте захисники прав тварин свято вірять: для захисту братів наших менших годяться всі засоби, навіть радикальні.

(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)

ТВОЯ МАМА НОСИТЬ ШУБУ?

А моя мама
втратила свою…

Розповідь учителя

Купуючи хутряні вироби, ми часто не замислюємося про те, які муки відчувають тварини, проливаючи свою кров заради моди, перш ніж з їхнього хутра пошиють одяг.

Для отримання однієї шуби вбивають:

• 18 бобрів;

• 18 лисиць;

• 55 норок;

• 27 єнотів;

• 25 видр;

• 100–250 білок;

• 4 вовків;

• 8 тюленів;

• 60 куниць;

• 14 рисей;

• 170 шиншил;

• 7 пум;

• 11 борсуків;

• 50 тхорів;

• 18 собак;

• 25 домашніх кроликів.

 

Запитання для обговорення:

— Чи може краса бути настільки жорстокою?

2. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин

Розповідь учителя

У всіх світових релігіях ви знайдете заклик співчувати тваринам, осуд тих, хто проявляє щодо них безглузду жорстокість. Серед тих, у кого боліла душа від думки, яких страждань інколи завдає людина живим істотам, що мешкають поряд з нею, ви знайдете філософів, письменників, учених.

У 1984 р. професор А. Вебстер розробив концепцію так званих «П’яти свобод» (прав) одомашнених тварин, які увійшли до Всесвітньої декларації добробуту тварин.

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання:

— Знайдіть в підручнику «П’ять свобод» тварин, запишіть їх у зошит. Запропонуйте шляхи реалізації цих свобод людиною.

Очікувані відповіді учнів:

1. Свобода від голоду й спраги — шляхом надання доступу до води і їжі, які підтримують гарне здоров’я й активність.

2. Свобода від дискомфорту — шляхом надання відповідного середовища для проживання, включаючи житло й місце для сну та відпочинку.

3. Свобода від болю, поранень або хвороби — шляхом проведення превентивних заходів або ранньої діагностики й лікування.

4. Свобода поводитися природно — шляхом надання достатнього місця, відповідних сприятливих умов і пристосувань, а також компанії собі подібних.

5. Свобода від страху й стресу — шляхом забезпечення відповідних умов і відносин, які виключають моральні страждання.

Завдання для учнів:

— Оцініть умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин?

(Висловлювання учнів.)

Запитання до учнів:

— Які якості повинна проявляти людина щодо тварин (природи)?

Очікувані відповіді учнів: доброзичливість, жалість, співчуття (симпатію) і дбайливість щодо природи.

— Що означають ці якості?

Очікувані відповіді учнів:

Доброзичливість означає здатність і схильність людини надавати першорядного значення досягненню блага природи. Жалість означає схильність людини відчувати смуток чи зневіру, побачивши страждання живих істот, а також схильність утримуватися від заподіяння зла чи шкоди іншим живим істотам чи екосистемам. Співчуття і дбайливість — досить тісно пов’язані моральні якості, що припускають занепокоєння про благополуччя природи, готовність узяти на себе відповідальність за благо природи і захищати її.

Заключне слово вчителя

Іноді з вами можуть статися непередбачувані випадки, коли дикі тварини завдадуть вам неприємностей. Ворони й сороки можуть украсти їжу, вовк загризе вашого собаку, оса вжалить. Не потрібно відповідати злом на подібні дії тварин, тому що вони роблять це інстинктивно, неосмислено, ненавмисно й до того ж мають право на відсутність відповідальності перед людиною.

n  5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Коло ідей».

Запитання до учнів:

— Чому в містах з’являються здичавілі коти й собаки? Як цьому запобігти?

— Як ви вважаєте, чи можна утримувати в домі ведмежатко, черепаху, папугу?

 

 

5.2. «Аналіз ситуацій».

n  6. Підбиття підсумків уроку

«Уявіть собі світ…»

«Уявіть собі світ, у якому немає ані рослин, ані тварин. Ви прокинулися вранці, спітнівши під синтетичною ковдрою, одягли яскравий, але такий же синтетичний одяг, визирнули у вікно… Ані деревця, ані травинки, ані цвірінькання горобців — лише асфальт, камінь, гуркіт машин…»

Запропонуйте учням продовжити фантазувати, допомагайте їм запитаннями:

— Що їдять люди?

— Із чого виготовляють меблі, одяг?

— Як відпочивають?

— Чим милуються?

Підведіть школярів до висновку про цінність усіх без винятку рослин і тварин, про цінність кожного прояву життя. Звертайте більше уваги на нематеріальні цінності природи.

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підготувати повідомлення про тварин Червоної книги України.

2. Написати есе на тему «Як моя сім’я може допомогти тваринам».

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Етичне ставлення людини до інших видів тварин. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід