Фотосинтез. Значення фотосинтезу. Синтез білків у хлоропластах
Урок № 25
Тема. Фотосинтез. Значення фотосинтезу. Синтез білків у хлоропластах
Мета: ознайомити учнів з механізмом процесу фотосинтезу.
Обладнання й матеріали: схеми, таблиці, що ілюструють механізм процесу фотосинтезу.
Базові поняття й терміни: світлова, темнова фази, тилакоїди, фотоліз.
Тип уроку: комбінований.
структура уроку
I. Організаційний етап .................................. 2 хв
II. Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності................................. 5 хв
III. Вивчення нового матеріалу ........................... 20 хв
1. Світлова й темнова фази фотосинтезу.
Синтез білків у хлоропластах
*
2. Значення фотосинтезу
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань
і вмінь учнів ........................................ 7 хв
V. Самостійна робота учнів ............................... 8 хв
VI. Підбиття підсумків уроку ..............................2 хв
VII. Домашнє завдання ................................... 1 хв
Хід уроку
I. о р Га НІЗацІ й НИй еТа П
II. аКТУ а ЛІЗацІЯ оП орНИХ ЗНа НЬ
І мо ТИвац ІЯ Н авЧ а ЛЬН о Ї дІЯЛЬН о СТІ
Фронтальне опитування ;
1. Наявність яких органел відрізняє тваринну клітину від рос-линної?
2. Яку будову мають пластиди?
3. Яку функцію виконують хлоропласти?
4. Чи обов’язково темнова фаза фотосинтезу має здійснюватися
в темряві?
5. У якій фазі фотосинтезу утворюється АТФ?
III. вИ в Ч е ННЯ Н овоГо маТ ерІ а ЛУ
1. Світлова й темнова фази фотосинтезу.
Синтез білків у хлоропластах
*
Учитель пропонує під час розповіді заповнити таблицю «Фази
фотосинтезу».
Фаза фотосинтезу Що відбувається де відбувається
Світлова
Темнова
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Запитання до учнів:
— Для чого рослинній клітині потрібний хлорофіл?
Фотони світла потрапляють крізь прозору оболонку хлоропласта
на хлорофілові зерна, молекули хлорофілу їх поглинають. Електрони
цих молекул отримують від фотонів додаткову енергію й переходять на
більш високий енергетичний рівень. Але електрони прагнуть поверну -тися в більш стійкий енергетичний стан. Проходячи ланцюг ферментів,
«гарячі» електрони потрапляють на зовнішній бік мембрани тилакоїдів,
і на цій поверхні з’являється негативний заряд. Молекула хлорофілу,
що перебуває в центрі мембрани, окиснює ферменти, відбувається
фотоліз води, у результаті чого утворюються протони й виділяється
кисень. Ці протони переносяться на внутрішню поверхню мембрани
тилакоїдів, у результаті чого з’являється позитивний заряд. Різниця
потенціалів на мембрані зростає, досягає критичної величини. Протони
починають проходити крізь канал ферменту АТФ-синтетази, убудова -ного в мембрану, при цьому синтезується АТФ. Електрони, втрачаючи
енергію, отриману від фотонів, повертаються знову на вихідну позицію
в молекулу хлорофілу, і вона знову готова поглинати фотони.
Результат світлової фази фотосинтезу: у результаті фотолізу води
утворюються протони, АТФ, побічний продукт — кисень.
Під час темнової фази АТФ витрачається на синтез глюкози. Для
цього потрібний вуглекислий газ.
Хлоропласти досить автономні частини системи. Ці органоїди
здатні синтезувати власні білки, завдяки наявності ДНК, рибосом усе-редині.
2. Значення фотосинтезу
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Запитання до учнів :
— Яке значення в житті планети Земля має процес фотосинтезу?
Фотосинтез — це єдиний процес акумулювання енергії Сонця,
перетворення її на енергію хімічних зв’язків вуглеводів. Вуглеводи — це
речовини, з яких живі організми отримують усі інші органічні речо-вини, необхідні для свого існування. Фотосинтез — це джерело атмос -ферного кисню, без якого життя на Землі неможливе.
IV. УЗа Га ЛЬН е ННЯ, СИСТемаТИЗ ацІЯ й К о НТроЛЬ
ЗНа НЬ І вмІНЬ УЧНІв
Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика
процесів фотосинтезу, гліколізу й дихання».
Процес Що відбувається де відбувається
Фотосинтез
Гліколіз
Дихання
V. Само СТІй Н а роБ о Та УЧНІв
Робота із зошитом ;
Учні, які демонструють високий і достатній рівень знань, працюють
з індивідуальними завданнями на картках. Інші працюють з тестами.
Індивідуальні завдання на картках ;
1. Розробіть схему досліду, за допомогою якого можна під-твердити зміну кількості хлоропластів при зміні освітлення.
2. У процесі фотосинтезу кімнатна рослина монстера делікатесна
поглинула 1 м
3
CO
2
. Яку кількість глюкози синтезувала рослина?
3. Чому мітохондрії й хлоропласти називають напівавтономними
структурами в клітині?
4. Подумайте, де більше мітохондрій: у м’язах чи епітеліальній
тканині? Чому?
5. Охарактеризуйте загальні риси будови органел, що беруть
участь в енергетичному обміні.
6. Укажіть зайвий термін: фотон, хлорофіл, фотоліз, глюкоза,
кисень, АТФ, ДНК. Свій вибір аргументуйте. Дайте визна -чення кожному терміну.
Тестовий контроль знань ;
I варіант
I рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Хлоропласти перебувають у клітинах:
А рослин; Б тварин; В грибів.
2. Пластиди, що мають зелений колір, називаються:
А хлоропласти; Б хромопласти; В лейкопласти.
3. Процес утворення органічних сполук з неорганічних:
А фотосинтез; Б синтез білків; В гліколіз.
ІІ рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Власну ДНК мають:
А мітохондрії; Б лізосоми; В рибосоми.
2. Фотосинтез відбувається:
А у мітохондріях;
Б хлоропластах;
В клітинному центрі.
3. Під час фотосинтезу утворюються:
А білки;
Б вуглеводи;
В нуклеїнові кислоти.
ІІІ рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. У темновій фазі фотосинтезу відбуваються процеси:
А утворення атомів Гідрогену;
Б синтез глюкози;
В утворення молекулярного кисню.
2. Структури, утворені внутрішньою мембраною хлоропласта:
А строма; Б кристи; В тилакоїди.
3. Темнова фаза фотосинтезу має відбуватися:
А обов’язково в темряві;
Б обов’язково на світлі;
В у темряві й на світлі.
ІV рівень
Скільки літрів О
2
виділяє зелена рослина за кілька годин інтен -сивного фотосинтезу, якщо при цьому синтезується 180 г глюкози?
іі варіант
I рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Мітохондрії містяться в клітинах:
А бактерій; Б рослин; В вірусів.
2. Пігмент хлорофіл міститься:
А у мітохондріях;
Б хлоропластах;
В лейкопластах.
3. Хлоропласти належать до органоїдів:
А одномембранних;
Б двомембранних;
В немембранних.
ІІ рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Процес, завдяки якому у хлоропластах синтезується АТФ:
А дихання; Б фотосинтез; В синтез білка.
2. Рослини поглинають кисень (дихають):
А на світлі;
Б у темряві;
В на світлі й у темряві.
3. Прокаріоти, здатні до фотосинтезу:
А ціанобактерії;
Б молочнокислі бактерії;
В бактерії гниття.
ІIІ рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Стадія, під час якої відбувається фотоліз води:
А світлова; Б темнова; В світлова й темнова.
2. Джерело вільного кисню, що виділяється в процесі фотосинтезу:
А вуглекислий газ; Б АТФ; В вода.
3. У темновій фазі фотосинтезу:
А фотон переводить молекулу хлорофілу в збуджений стан;
Б з атомів Гідрогену й карбон(IV) оксиду утворюються вугле -води;
В розщеплюється молекула води.
IV рівень
Протягом року людина масою 60 кг споживає 156,95 л О
2
. Скільки
дерев необхідно для забезпечення киснем однієї людини на рік, якщо
відомо, що 25-річна тополя за один період вегетації поглинає 42 кг СО
2
?
Завдання з РЗДО: № 5, 6, с. 47.
VI. П І д БИТТЯ ПІ д СУм КІ в У роКУ
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюю-чи висновки.
VII. д омаШНє З авда ННЯ
Повторити відповідні параграфи підручника.
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Фотосинтез. Значення фотосинтезу. Синтез білків у хлоропластах", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Уроки
- 03.02.2014
- 2025