Гістотехнології. Застосування штучних тканин для лікування захворювань людини.
Урок № 45
Тема. Гістотехнології. Застосування штучних тканин для лікування захворювань людини.
Мета: ознайомити учнів з перспективами використання штучного вирощування тканин
для розв’язання проблем біотехнологій.
Обладнання й матеріали: малюнки, схеми, таблиці, що ілюструють гістотехнології й можливості
їхнього використання.
Базові поняття й терміни: гістологія, гістогенез, біотехнологія, тканинна інженерія.
Тип уроку: комбінований.
структура уроку
I. Організаційний етап .................................. 2 хв
II. Перевірка домашнього завдання ........................ 5 хв
III. Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності................................. 5 хв
IV. Вивчення нового матеріалу ........................... 15 хв
1. Гістологія — наука про тканини
2. Тканинна інженерія. Гістотехнології
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань
і вмінь учнів ....................................... 10 хв
VI. Самостійна робота учнів .............................. 5 хв
VII. Підбиття підсумків уроку ............................. 2 хв
V III. Домашнє завдання ...................................1 хв
Хід уроку
I. о р Га НІЗацІ й НИй еТа П
II. П еревІ р К а дома ШНЬо Го З авда ННЯ
Письмовий контроль знань ;
I рівень
Дати відповіді на запитання.
1. Назвіть типи тваринних тканин.
2. Клітини якої тканини здатні передавати нервові імпульси?
3. Клітини якої тканини здатні сприймати нервовий імпульс
і скорочуватися?
ІІ рівень
Укажіть правильний варіант відповіді.
1. Гістологія — це наука, що вивчає:
А будову й функції тканин багатоклітинних тварин;
Б тварин і рослини попередніх геологічних епох за викопними
рештками;
В усі прояви життя;
г закономірності розвитку зародка.
2. Тканина, з якої утворений верхній шар шкіри людини:
А епітеліальна;
Б сполучна;
В м’язова;
г нервова.
3. Тканина, з якої переважно складається міокард серця лю-дини:
А м’язова;
Б нервова;
В епітеліальна;
г сполучна.
ІІІ рівень
1. Установіть відповідність між видами тканин та їхніми харак -теристиками.
Вид тканини
1 Епітеліальна
2 М’язова
3 Нервова
4 Сполучна
Характеристика
А Містить велику кількість міжклітин-ної речовини
Б Здатна сприймати нервові імпульси
й скорочуватися
В Тканина, з якої переважно склада-ються ендокринні залози
г У структурах клітин містяться аксо-ни й дендрити
Д Проводить розчин мінеральних солей
від кореня
2. Назвіть функції та різновиди м’язової тканини, яка є склад -ником більшості внутрішніх органів.
3. Які клітини у тварин називають стовбуровими? Поясніть їхню
роль у життєдіяльності організму.
IV рівень
Охарактеризуйте здатність тваринних тканин до регенерації.
III. аКТУ а ЛІЗацІЯ оП орНИХ ЗНа НЬ
І мо ТИвац ІЯ Н авЧ а ЛЬН о Ї дІЯЛЬН о СТІ
Учитель пропонує учням сформулювати запитання до
теми уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Гістологія — наука про тканини
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Запитання до учнів:
— Яка наука вивчає тканини тварин?
гістологія (від грец. histos — тканина) — це розділ морфології, що
вивчає тканини багатоклітинних тварин. Розвиток цієї науки пов’язаний
з розвитком мікроскопії. Методологічною основою гістології стала клі-тинна теорія. Накопичення знань про мікроскопічну будову тканин та
органів дозволило в середині XIX ст. створити класифікацію тканин.
Сучасна гістологія займається дослідженням:
— походження різноманітних типів тканин та їхнього індивіду-ального розвитку;
— будови та функцій спеціалізованих тканин;
— взаємодії клітин у межах однієї тканини й між клітинами
різних тканин;
— регенерації тканинних структур і регуляторних механізмів,
які забезпечують цілісність та спільну діяльність тканин.
Сучасна гістологія приділяє багато уваги експериментальному
дослідженню механізмів розвитку тканин.
2. Тканинна інженерія. Гістотехнології
Розповідь учителя ;
Тканинна інженерія — це один з напрямків біотехнології, що за -ймається створенням біологічних замінників тканин, органів. Тканинна
інженерія ґрунтується на використанні гістотехнологій для створення
штучних органів. Один з методів тканинної інженерії — це метод куль-тури тканин . Культура тканин є одним з найважливіших методів експе -риментальної біології. Завдяки успіхам гістотехнологій стало можливим
отримання печінкової тканини, реконструювання кісткової тканини,
штучне створення таких органів, як сечовід, сечовий міхур, кишкова труб-ка тощо. Конструювання штучної шкіри, органів дихання, відновлення
клітин підшлункової залози допоможуть розв’язати проблеми лікування
різних захворювань. Але на сьогодні в гістотехнології, на жаль, існує ряд
проблем, що потребують розв’язання: клітини штучних тканин можуть
змінювати свої властивості й перетворюватися на пухлинні, метод куль-тивування тканин дуже чутливий до умов стерильності середовища тощо.
За допомогою культури тканин вивчають гістогенез, міжклітинні,
міжтканинні взаємозв’язки, диференціацію, ріст і поділ клітин, осо-бливості обміну речовин у живих клітинах, їхню потребу в живленні,
сприйнятливість до різних речовин, зокрема ліків. На клітинах культур
проводять різні операції: видаляють частини клітини, уводять мікро -би, віруси тощо. На культурі тканин готують вакцини, наприклад
проти кору, поліомієліту, віспи. Органові культури використовують
при вивченні закономірностей розвитку зародків органів і тканин, які
готують до трансплантації.
Культура тканин рослин — зручна модель для вивчення їхнього
онтогенезу, генетики, рослинної вірусології, обміну речовин тощо.
На основі культури тканин розроблені засоби кріоконсервації —
тривалого зберігання в умовах глибокого холоду, що дозволяє створити
банки для зберігання генофонду рослин.
Клітинна інженерія — це метод конструювання клітин нового типу
на основі їхнього культивування, гібридизації й реконструкції. При гібри -дизації штучно поєднують цілі клітини з утворенням гібридного генома.
Клітинна реконструкція пов’язана зі створенням життєздатної клітини
з окремих фрагментів різних клітин (ядра, цитоплазми, хромосом тощо).
За допомогою клітинної інженерії вдається поєднати геноми далеких за
походженням видів, існує навіть принципова можливість об’єднання со-матичних клітин тварин і клітин рослин. Дослідження гібридних клітин
дозволяє розв’язувати багато теоретичних проблем біології та медицини:
наприклад, взаємодію ядра й цитоплазми, механізми цитодиференціації,
переродження нормальної клітини на ракову тощо. Використання клітин-ної інженерії в біотехнології дає можливість створення нових форм рослин,
що мають корисні властивості й стійкі до умов середовища та хвороб.
V. У З а Га ЛЬН е ННЯ, СИСТемаТИЗ ацІЯ й К о НТроЛЬ
ЗНа НЬ І вмІНЬ УЧНІв
Работа с конспектом ;
Учитель пропонує учням скласти запитання до змісту уроку, ви-користовуючи конспект уроку.
Завдання з РЗДО: № 3, 4, с. 84.
Гра «Ланцюжок» ;
Учні по черзі ставлять запитання, складені на початку уроку.
VІ. Само СТІй Н а роБ о Та УЧНІв
Робота із зошитом ;
1. Скласти схему «Значення тканинної інженерії».
2. Скласти кросворд з 11 питань за темою «Гістологія — наука
про тканини».
VIІ. П І д БИТТЯ ПІ д СУм КІ в У роКУ
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюю-чи висновки.
VIIІ. д омаШНє З авда ННЯ
Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти
на запитання в кінці параграфа.
- Уроки
- 18.04.2014
- 4209