Характеристика класів і окремих родин. Клас Однодольні. Родина Злакові




 
Урок № 47
Характеристика класів і окремих родин. 
Клас Однодольні. Родина Злакові
Мета уроку: ознайомити учнів з рослинами родини Злакові класу Однодольні, їхніми біологічними особливостями; визначити їх роль у природі та в житті людини; розвивати вміння учнів виділяти головне в матеріалі, визначати ознаки подібності та відмінності, уміння логічно мислити і робити висновки та узагальнення; виховувати бережливе ставлення до рослин.
Очікувані результати: учні мають називати ознаки рослин родини Злакові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цієї родини для їх визначення; учні мають порівнювати практичну цінність різних видів злакових рослин; знати рідкісні рослини цієї родини, які потребують охорони.
Обладнання: _______________________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань
2.1. Перевірка сенканів на тему «Соняшник» або «Айстра» (творче домашнє завдання).
2.2. Гра «П’ятий зайвий».
Учні отримують п’ять гербарних зразків рослин.
— Назвати «зайву» рослину, пояснити свій вибір.
Родина Бобові: люцерна серпоподібна, конюшина лучна, звіробій звичайний, горошок мишачий, лядвенець рогатий.
Родина Айстрові: кульбаба лікарська, волошка лучна, ромашка лікарська, липа звичайна, полин гіркий.
Родина Капустяні: редька дика, капуста городня, гірчиця чорна, паслін чорний, грицики звичайні.
2.3. Дати відповіді на запитання (домашнє завдання).
— Чому рослина мати-й-мачуха має таку назву? З якою рослиною її часто плутають? Про що це свідчить?
2.4. Вибрати номери ознак, які характерні для рослин родини Айстрові.
1 Дрібні квітки зібрані у суцвіття кошик
2 Плід — сім’янка
3 Чашечка квітки замінена чубчиком з волосками або плівками
4 Віночок утворений п’ятьма пелюстками, які не зрослися між собою
5 Плід — зернівка
6 Квіти великі, поодинокі
7 Оцвітина утворена чотирма пелюстками і чотирма чашолистиками
8 Тичинок шість, із них — дві короткі, чотири — довгі
9 Квітки трубчасті, несправжньоязичкові, язичкові, лійчасті
10 Квітка має одну маточку і п’ять тичинок, які зрослися своїми пиляками в трубочку
Відповіді: 1, 2, 3, 9, 10.
2.4. Вибрати номери ознак, які характерні для рослин родини Айстрові.
1 Дрібні квітки зібрані у суцвіття кошик
2 Плід — сім’янка
3 Чашечка квітки замінена чубчиком з волосками або плівками
4 Віночок утворений п’ятьма пелюстками, які не зрослися між собою
5 Плід — зернівка
6 Квіти великі, поодинокі
7 Оцвітина утворена чотирма пелюстками і чотирма чашолистиками
8 Тичинок шість, із них — дві короткі, чотири — довгі
9 Квітки трубчасті, несправжньоязичкові, язичкові, лійчасті
10 Квітка має одну маточку і п’ять тичинок, які зрослися своїми пиляками в трубочку
Відповіді: 1, 2, 3, 9, 10.
2.6. Вибрати рослини, які належать до родини Айстрові.
1 Мати-й-мачуха
2 Конюшина повзуча
3 Волошка синя
4 Паслін чорний
5 Айстра китайська
6 Тютюн запашний
7 Нагідки лікарські
8 Ромашка лікарська
9 Люпин жовтий
10 Редька дика
11 Хризантема індійська
12 Лопух великий
Відповіді: 1, 3, 5, 6, 7. 8. 11, 12.

 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте давню українську легенду.
За віруваннями українців, пшеницю людям послав сам Бог. Причому колос у неї, як і в інших рослин, починався при самій землі і продовжувався до верхівки стебла. Так що не можна було ні косити, ні жати, а підтинали колосся, щоб не згубити зерна, шилом при самій землі.
Одного разу вирішив Бог спуститися на землю і перевірити, як живуть люди. Переодяглися вони зі святим Петром у жебраків та й пішли світом. Скрізь вони бачили великий достаток і заможність людей. Зайшли вони в хату до однієї жінки й попросили милостиню. Дуже непривітно зустріла вона їх. У відповідь на прохання подорожніх кинула та їм черствого млинця, хоча на столі стояв свіжоспечений духмяний хліб. Але перед цим витерла жінка тим млинцем слід на лаві, залишений дитиною. Розгнівався Бог на весь рід людський за таке зневажливе ставлення до хліба і давай обшморгувати пшеничне колосся. Побачив це вірний слуга людини — собака і давай вимолювати прощення. Змилувався Бог над собакою і залишив на пшеничному стеблі колосся, яке він тримав у руці. Таким чином залишилася на стеблі лише «собача частина», яку споживаємо ми, люди.
Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо вивчати родину, до якої належить пшениця.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Характерні ознаки родини Злакові
Розповідь учителя
Учитель зачитує вірш:
               Пахучий хліб
Я був у полі…
Визріли хліба.
Згинали над шляхами буйні гриви,
Степи стояли в сонячних шапках,
Чекали жнив пшеничні й житні ниви.
Іскрились обважнілі колоски,
Мов золота висока чиста проба,
Шуміли з них пісень живі рядки
Натхненного поета й хлібороба.
                             Д. Луценко
Запитання до учнів:
— З плодів яких рослин випікають хліб? (Із пшениці, жита.)
— До якої родини вони належать? (Злакові.)
Родина Злакові налічує майже 11 000 видів, що поширені на всіх материках (крім Антарктиди). Це рослини, які людина культивує здавна. За площею посівів злакові переважають усі інші, разом узяті, культурні рослини. Злакові — багаторічні, зрідка одно- чи дворічні рослини.
(Робота учнів з гербарними зразками.)
Характерною для злакових є будова стебла, яке називається соломиною. На стеблі можна роздивитися потовщені вузли та звужені міжвузля. Деякі представники мають дерев’янисте стебло.


Запитання до учнів:
— Які листки характерні для злакових? (Листки прості, сидячі, видовжені, з паралельним жилкуванням, розміщені почергово.)
— До якого класу належить родина Злакові за всіма ознаками, які ми розглянули? (До класу Однодольні.)
Розповідь учителя
Квітки злакових дрібні, малопомітні, зібрані в колоски, які утворюють суцвіття складний колос (жито, пшениця, ячмінь, пирій), волоть (рис, просо, овес, чоловіче суцвіття кукурудзи) або початок (жіноче суцвіття кукурудзи).
Кожен колос складається з однієї-двох або багатьох двостатевих чи одностатевих квіток. Оцвітина проста, складається з двох квіткових лусок та двох плівочок. Зазвичай є три тичинки та одна маточка.
Запитання до учнів:
— Який спосіб запилення характерний для рослин, що мають такі квітки? (Вітром або самозапилення (пшениця, рис).)
— Який тип плоду характерний для злакових? (Зернівка.)
Заповнення таблиці
Характерні ознаки родини Злакові
Кількість видів Листок Квітка Суцвіття Плід Представники
Понад 
11 тис.  Прості, сидячі, розташовані почергово О(2) + 2Т3М1 Складний колос, волоть, початок Зернівка Жито, пшениця, ячмінь, кукурудза, пирій, рис, костриця, тимофіївка, бамбук, цукрова тростина

2. Значення представників родини Злакові у природі та в житті людини
Розповідь учителя
Найвідоміші серед злаків різноманітні зернові культури (жито, пшениця, ячмінь, овес, кукурудза, рис, просо). З їхніх плодів — зернівок — виготовляють хлібні та макаронні вироби, крупи. Зерно є кормом для худоби.
Основною зерновою культурою не лише в Україні, а й в усьому світі є пшениця. Найчастіше вирощують сорти двох видів пшениці — твердої та м’якої, які відрізняються властивостями зернівок. Розрізняють озиму та яру форми пшениці. Відомо близько 5 000 сортів пшениці.
Друге місце за площею посівів після пшениці серед злаків в Україні посідає кукурудза. Її зернівки містять багато жирів, тому з них добувають високоякісну кукурудзяну олію. Зерно та зелену масу використовують як корм для худоби.
Пошукова робота учнів (робота з підручником)
Завдання для учнів:
— Яке ще значення мають злакові в господарській діяльності людини?
Очікувані відповіді учнів:
— Бамбук, що зростає в тропічних та субтропічних країнах, використовують як будівельний матеріал, з нього виготовляють меблі та декоративні вироби.
— У серцевині стебел цукрової тростини, яку вирощують у тропіках, міститься до 20 % цукру.
— Лучні трави (тимофіївка, тонконіг, стоколос, грястиця, костриця) є кормом для свійських тварин.
— Серед злаків є й бур’яни: вівсюг, мишій, пирій.
— Людина вирощує деякі види злакових як декоративні рослини (пампасова трава, міскантус, канарник, молінія, ячмінь гривастий, бриза, ковила).

Розповідь учителя
Характеристика основних злакових культур
1) Пшениця м’яка походить з Абіссинії, була відома за 5000 років до н. е. У Європі культивується з кам’яного віку. Головна продовольча культура, розповсюджена по всьому світу. Має озимі та ярові форми.
2) Пшениця тверда походить з Передньої Азії, одна з найдавніших культур, як і м’яка пшениця. Займає друге місце за розповсюдженням у світі, має озимі та ярові форми, характеризується високим вмістом білків та клейковини.
3) Жито посівне походить з Малої Азії, культурні сорти виникли від бур’янопольового жита, зараз існує лише в культурі. На території Європи відоме з бронзового віку, вперше з’явилося на території сучасної Україні за 2000–3000 років до н. е. Має озимі та ярові форми, причому озимі становлять 99 % усіх посівів. Жито — найбільш зимостійка культура.
4) Ячмінь культурний походить з Абіссинії, відомий у культурі приблизно 6000 років. У Європі це одна з найдавніших зернових культур. Це найбільш швидкостигла культура серед усіх зернових. Вирощуються круп’яна та кормова форми. У Європі переважають сорти ячменю, що використовуються у пивоварінні.
5) Овес походить з Китаю, уперше згадується у IV ст. до н. е. Культивується для отримання зерна, крупи, а також як кормова культура.
Це цікаво
• Зерна рису багаті на крохмаль. Їх не лише споживають у їжу, а й використовують також як сировину для парфумерної промисловості (з них виготовляють найвишуканіші сорти пудри). З рисової соломи виробляють найкращі сорти паперу, капелюхи, кошики, меблі.
• Рис може рости лише на мілководді при достатній кількості тепла, тому його називають «сином води та сонця». Над водою піднімаються тільки його листя та суцвіття. Уперше цю рослину почали вирощувати в Китаї близько 5000 років тому. Стародавні китайці вважали рис однією з п’яти священних рослин разом із просом, пшеницею, ячменем та соєю. В Україні рис достигає лише в південних областях, де достатньо тепла.
• З рисом пов’язана й історія відкриття вітамінів. Іще на початку ХХ ст. багато людей у тропічних та субтропічних країнах хворіли на бері-бері. Це слово в перекладі з малайської означає «вівця». Така назва виникла через те, що непевна, хитка хода хворої людини нагадує ходу вівці. У 1911 р. польський учений Казимир Функ з оболонок зерен рису виділив речовину, що була необхідною для запобігання захворюванню на бері-бері, і назвав її вітамін (від латин. віта — життя). В очищеному рисі цієї речовини немає, тому споживання тільки такого рису й спричиняє захворювання. Пізніше з різних рослин, а також продуктів тваринного походження було виділено інші вітаміни, які позначили літерами латинського алфавіту: А, В, С, D, Е тощо.
• Багаті на білки та крохмаль зерна вівса служать для виготовлення круп і пластівців (наприклад, пластівців «геркулес»). Страви з вівсяних пластівців дуже корисні при шлунково-кишкових захворюваннях.
• Під час археологічних досліджень на території столиці Мексики, міста Мехіко, на глибині близько 70 м було виявлено пилок дикої кукурудзи, вік якого сягав 60 тис. років. Цю рослину почали вирощувати під назвою «маїс» індіанці-майя близько 2500 років 
до н. е.
• Серед зернових найвище в гори піднявся ячмінь. Так, у гірських місцевостях Непалу та Китаю цю рослину вирощують на висоті до 5000 м над рівнем моря.
• У світі відомо понад 200 сортів ячменю. Це найбільш холодовитривала злакова культура, яка може рости та достигати навіть за Полярним колом.
• На чорноморському узбережжі Грузії вирощують деревоподібний бамбук філостахіс, який росте надзвичайно швидко: його приріст за добу може становити понад метр.
• У багатьох видів бамбука зерна оточені м’ясистим або здерев’янілим оплоднем і мають вигляд ягоди чи горішка, досягаючи при цьому діаметра 3–6 см. У їхньому насінні зародок засвоює ендосперм іще до проростання.
 5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.
1) Укажіть, які рослинні форми трапляються серед представників родини Злакові:
А дерева Б кущі В трави Г ліани
2) Позначте родину, до якої відносять жито, кукурудзу, пирій повзучий.
А Розові Б Бобові В Злакові Г Айстрові.
3) Позначте, яка рослина належить до родини Злакові:
А бамбук Б редис В часник Г солодкий перець
4) Укажіть, як називається чоловіче суцвіття кукурудзи:
А колос Б китиця В волоть Г початок
5) Укажіть, який ріст властивий для злакових рослин:
А вставний Б верхівковий В бічний Г постійний
6) Укажіть, який тип запилення притаманний родині Злакові:
А вітром Б комахами В водою Г тваринами
 6. Підбиття підсумків уроку
«Закінчи речення»
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— Сьогодні на уроці я навчився…
— На цьому уроці найцікавішим було…
— Від наступного уроку я чекаю…
 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підібрати або скласти загадки про лілійні та цибулеві рослини.
2. Підготувати легенди, міфи та цікаві факти про лілійні та цибулеві рослини.

Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Характеристика класів і окремих родин. Клас Однодольні. Родина Злакові", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід