Особливості поведінки плазунів. Сезонні явища в житті плазунів




 
Урок № 47
Особливості поведінки плазунів. 
Сезонні явища в житті плазунів
Мета уроку: ознайомити учнів із сезонними явищами в житті плазунів; розглянути особ-ливості їх поведінки; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів; форму-вати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне став-лення до природи, працелюбність, культуру спілкування.
Очікувані результати: учні характеризують спосіб життя плазунів, їх розмноження і роз-виток, сезонні явища в житті плазунів; учні наводять приклади турботи про потом-ство серед плазунів.
Обладнання:  
Тип уроку: комбінований.
 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.
2.2. Вибірковий диктант.
Установити відповідність між поняттями та їх визначеннями (характеристиками):
Поняття
А Повіки
Б Травні ферменти
В Міжреберні м’язи
Г Неповна перегородка
Д Сіра речовина
Е Шийний відділ хребта
Є Поперековий відділ хребта
Ж Гортань, трахея, бронхи
З Автотомія
И Регенерація
І Линяння
К Рогові луски
Характеристики
1 Органи, що підіймають грудну клітку під час вдиху
2 Має від 7 до 10 хребців
3 Захист від механічних ушкоджень та втрат вологи
4 Уперше з’являється у серці плазунів
5 Утворює кору півкуль головного мозку
6 Відділ хребта, що з’являється у плазунів
7 Періодичний процес, що забезпечує ріст
8 Самокалічення
9 Дихальні шляхи
10 Зволожують та захищають очі
11 Речовини, що входять до складу слини
12 Відновлення пошкоджених частин тіла
Відповідь:
А Б В Г Д Е Є Ж З И І К
10 11 1 4 5 2 6 9 8 12 7 3
2.3. «Мозковий штурм».
— Як ви вважаєте, ті види плазунів, які живуть у водоймах, це — первинноводні чи вторин-новодні тварини? Відповідь обґрунтуйте.
— Плазуни бувають з ногами і без ніг. Які з них більш давні? Чому ви так вважаєте?
2.4. «Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити подані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.
1. Кінцівки плазунів розташовані під тулубом.
2. Шкіра плазунів має багато залоз.
3. Кінцівки плазунів розташовані з боків тулуба.
4. Шкіра суха, покрита роговими лусочками.
5. Півкулі переднього мозку плазунів вкриті сірою речовиною.
6. При зниженні температури середовища активність плазунів підвищується.
7. Органи дихання — шкіра й легені.
8. Розвиток плазунів — непрямий.
9. Плазуни — холоднокровні тварини.
10. Деякі плазуни розмножуються у воді.
11. Серце в плазунів (окрім крокодилів) трикамерне.
12. Орган дотику плазунів — язик.
Відповіді:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
– – + + + – – – + – + +


 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
На минулому уроці ви дізналися багато цікавого про будову та життєдіяльність плазунів. Але ці тварини також дивують своєю поведінкою. Наприклад, деякі змії, а саме ефа, рятуючись від ворога, закопуються в пісок, швидко переміщуючи тіло то вліво, то вправо, і ніби утопають у ньому. А якщо змія не може відразу сховатися, повзе назад, але завдяки особливим рухам її тіла складається враження, ніби тварина збирається напасти. Деякі рептилії видають застережно-страхітливі звуки. Голосно шиплять багато сухопутних черепах. Шиплять майже всі змії, а гримучі змії шелестять роговими кільцями хвоста. Скрипучий звук хвостом видає сцинковий гекон. Більшість ящірок риють на мисливській ділянці велику кількість захисних нір, куди вони ховаються при небезпеці. Нарешті, досить широке розповсюдження має активний захист — напад. Так діють при небезпеці майже всі круглоголовки. Нападає варан, який здатний нанести не тільки болючу рану зубами, але й дуже сильний удар хвостом. З ящірок ядозуби можуть своїм укусом викликати тяжке отруєння в людини.
Отже, тема сьогоднішнього уроку — «Особливості поведінки плазунів. Сезонні явища в житті плазунів».
 4. Засвоєння нового матеріалу
1. Розмноження і розвиток плазунів
Розповідь учителя
Плазуни — роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку. Заплід-нення внутрішнє. Під час проходження по яйцепроводах запліднене яйце вкривається шкаралу-пною та білковою оболонками, які роблять можливим розвиток зародка поза водою. Шкаралупа дозволяє запобігти випаровуванню води та висиханню зародка, а також збільшити розмір яйця і об’єм запасених у ньому поживних речовин. У ящірок і змій шкаралупна оболонка відносно м’яка і пропускає вологу, тому яйця цих рептилій повинні розвиватися у вологому середовищі (розвиток проходить нормально лише при вологості ґрунту, не нижчій за 25 %). У крокодилів і черепах шкаралупа вапниста, водонепроникна.
Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірка, гадюка) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят.
• Запитання до учнів: 
— Пригадайте, як називається таке явище.
(Це явище має назву яйцеживонародження.)
Розповідь учителя
Більшість плазунів відкладає незначну кількість (8–16) великих яєць — зазвичай у ґрунт або, як гекони і деякі агами та ігуани, в тріщини скель і під кору дерев. Крокодил відкладає яйця в ґрунт або в гнізда із сухого листя і трави. Швидкість розвитку яєць залежить від температури і у зв’язку з цим може збільшуватися у два-три рази. Зазвичай температура в місцях розвитку яєць дорівнює 20–30 °С. Плазуни пустель частіше відкладають яйця в затінених місцях і на значній глибині. Ящірки в помірних широтах, навпаки, вибирають місця, що добре прогріваються сон-цем. Звичайний вуж відкладає яйця в купи гниючих речовин, де температура виявляється на 3–5 °С вищою за температуру навколишнього середовища.
У помірних широтах термін розвитку яєць плазунів — 2–3 місяці. У змій буває одна кладка яєць на рік, у геконів — дві. Ящірки і черепахи роблять по 3–4 і більше кладок на рік. Кількість яєць у кладках залежить від кількості кладок, розміру яєць і віку тварин. Усього плазуни відкладають декілька десятків яєць на рік, тобто значно менше, ніж земноводні. У тих місцях, де багато тва-рин, що поїдають яйця, кладки охороняють батьки (крокодили, кобри, деякі удави та інші).
У деяких плазунів добре виражена турбота про потомство.
Повідомлення учня
Турбота про потомство
Усім відомо, що у ссавців дуже міцний зв’язок між матір’ю і дитинчатами. Однак ніжно стави-тися до свого потомства можуть не тільки ссавці. Наприклад, самка нільського крокодила вико-пує в піску на березі ямку, відкладає до неї 30–70 яєць, вкриває їх зверху прілими рослинами і протягом трьох місяців стереже кладку, пильнуючи її вдень і вночі. Від гнізда самка крокодила віддаляється тільки для того, щоб поживитися. Крокодильчики, що вже збираються вилупитися, починають видавати особливі скриплячі звуки. Мати, почувши ці звуки, розкопує гніздо і допо-магає малюкам вибратися на поверхню. Потім вона обережно переносить новонароджених у воду. За один раз вона може перенести у своїй пащі до шести крокодильчиків. Протягом деякого часу самка продовжує про них піклуватися і залишає їх тільки тоді, коли вони вже можуть самі про себе подбати. Та все ж, незважаючи на опіку, дуже невелика кількість крокодильчиків досягає статевої зрілості, оскільки на молодняк полює багато хижих тварин.
2. Сезонні явища в житті плазунів
• Запитання до учнів:
— Які сезонні періоди були характерні для земноводних?
Розповідь учителя
У житті плазунів, як і в житті земноводних, можна відзначити такі сезонні періоди: зимівля, ро-змноження та літня активність.
Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиці
Зимівля Розмноження Літня активність
 
(Обговорення результатів заповнення таблиці.)
3. Особливості поведінки плазунів
Розповідь учителя
Форми інстинктивної поведінки в рептилій різноманітні: це і захист самцями своєї території, і шлюбна поведінка, і турбота про потомство. Є в плазунів і «програми» комунікації, завдяки яким вони подають сигнали щодо своїх намірів.
Найцікавішою є шлюбна поведінка. Вона виявляється у зміні кольору шкіри або форми тіла, а також в агресивнішій, ніж звичайно, охороні своєї території.
Повідомлення учня
Зміїний ритуал залицяння
Залицяння у змій в шлюбний період відбувається інакше, ніж у інших видів плазунів, яким до-помагають шкірясті «коміри», гребінці та інші вирости, а також зміна кольору шкіри. Зміїні прийоми приваблення партнера засновані на виділенні спеціальної речовини, яка називається феромоном. Запах цієї хімічної сполуки сприяє встановленню зв’язків між особинами одного виду. Зазвичай феромон виділяє змія-самка. Ця речовина надсилає сигнали про її готовність до спаровування. Змія залишає за собою пахучий слід, який ще протягом якогось часу тримається в повітрі. Самець виявляє цю речовину за допомогою язика і переносить її в якобсонів орган, роз-ташований біля основи носової перегородки, і та виконує функцію органа нюху і смаку. Тут фе-ромон піддається аналізу, і самець отримує важливу інформацію про місцезнаходження готової до спаровування самки, а також про напрям її руху. Самець, вирушаючи на пошуки самки, пос-тійно перевіряє за допомогою язика інформацію, щоб не втратити її слід.
У деяких видів змій між самцями відбуваються своєрідні бійцівські турніри — шлюбні танці, коли один самець намагається притиснути до землі іншого. Такі поєдинки можуть тривати го-динами.
• Це цікаво
• Самець короткого колеонікса, привертаючи увагу самки, б’є її хвостом і облизує боки. 
• Шкіра морської ігуани, що живе на Галапагосах, у звичайному стані має сіро-коричневий ко-лір, а у шлюбний період на ній з’являються яскраві червоні плями.
Розповідь учителя
У період спаровування між самцями плазунів відбуваються жорстокі сутички. Однак більшість спроб не виходять за межі ритуальних боїв: самці намагаються довести свою перевагу, не за-вдаючи помітної шкоди. Так, самці зеленої ігуани, наприклад, штовхають один одного голова-ми.
Повідомлення учнів
Приваблювання самок
Самці плазунів застосовують багато способів, щоб сподобатися самці і схилити її до спарову-вання. Самець ігуани «кланяється» своїй обраниці передньою частиною тіла, а потім високо пі-днімає її вгору, щоб показати яскраво-блакитні плями на горлі і животі. Потім розпрямляє спи-ну, займає оборонну позицію і відскакує вбік.
Боротьба за територію
На початку періоду розмноження плазуни починають агресивно охороняти свою територію. У них розвинулися різні форми поведінки, що служать для залякування можливих конкурентів і самооборони. Так, австралійська плащоносна ящірка виганяє суперників, розкриваючи великий комір на шиї, утворений складками шкіри, які в спокійному стані тісно прилягають до тіла. Крім того, вона широко роззявляє пащу, демонструючи страхітливу яскраво-червону глотку.
Північний червононосий аноліс також оберігає свої володіння і часто в шлюбний період збіль-шує їх у двадцять разів. Вороги біжать врозтіч, побачивши його роздутий великий шийний мі-шок та блакитні й червоні плями, що з’являються на шкірі.
Ритуальні поєдинки
Шлюбною поведінкою плазунів є ритуал, що регулярно повторюється. Самці для залякування демонструють один одному змінений колір шкіри і форму тіла або здійснюють випади в бік су-противника, ніби хочуть укусити, але насправді їхня мета — налякати. До серйозних пошко-джень доходить рідко. Конкуренція в цьому випадку — це випробовування нервів обох супро-тивників. Самці роблять замах на територію іншого, доки один з них не визнає свою поразку.
Ящірка агама залякує супротивника агресивними рухами голови або всієї передньої частини тіла. Якщо такі погрози не допомагають, вона піднімається над супротивником на задніх кінців-ках і змінює колір шкіри. 
 5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Установити послідовність.
Установити правильну послідовність сезонних явищ у житті деяких плазунів (наприклад, че-репаха степова) в умовах помірного клімату.
А літня сплячка
Б активність
В період розмноження
Г зимівля
Відповідь: Г, В, Б, А.
5.2. «Знайди помилку».
Знайти і виправити помилки у твердженнях:
1. Плазуни — гермафродити (роздільностатеві).
2. Протоки статевих залоз відкриваються у клоаку.
3. Запліднення у них зовнішнє (внутрішнє).
4. Більшість плазунів народжує малят (відкладає яйця).
5. Для плазунів характерний прямий розвиток.
5.3. «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право по-ставити своє запитання.

 6. Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями робить загальний підсумок проведеної на уроці роботи.
 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підібрати загадки про плазунів.
2. Підготувати повідомлення на теми «Плазуни Червоної книги України», «Різноманітність плазунів».

Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Особливості поведінки плазунів. Сезонні явища в житті плазунів", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід