Урок № 31 Урок-узагальнення з теми «Водорості»
Урок № 31
Урок-узагальнення з теми «Водорості»
Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Водорості»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співпраці та дружелюбності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають наводити приклади представників різних відділів водоростей; використання водоростей людиною; небезпечних явищ, які спричиняють водорості; учні мають характеризувати особливості будови тіла одноклітинних та багатоклітинних водоростей.
Обладнання: ______________________________________________________
Тип уроку: урок узагальнення знань (урок-гра).
n 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
n 2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми «Водорості».
Завдання уроку:
— узагальнити знання з теми;
— систематизувати знання з теми;
— проконтролювати знання з теми;
— коригувати знання з теми.
n 3. Мотивація навчальної діяльності. Організаційна робота
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми проведемо гру «Біологічний калейдоскоп», яка включає багато цікавих конкурсів. У нашому «калейдоскопі» беруть участь дві команди. Змагання проводяться під гаслом «Кожен за себе і за команду», що має на увазі особисту першість та першість команд.
Оцінювання: правильна відповідь — червоний кружечок (1 бал), якщо завдання оцінюється в 2 бали — 2 червоні кружечки; за доповнення — зелений кружечок (0,5 бала за кожне доповнення).
n 4. Узагальнення, закріплення і контроль знань
4.1. Конкурс «Розминка».
Командам пропонується перелік запитань з теми «Значення водоростей» (за кожну правильну відповідь — 1 червоний кружечок).
Запитання для І команди:
1. На основі якої речовини готують пастилу чи мармелад? (Агару.)
2. Які водорості входять до складу лишайників? (Зелені одноклітинні.)
3. З яких водоростей отримують високоякісний клей? (З бурих.)
4. У якій країні з ламінарії готують понад 500 страв? (У Японії.)
5. Що використовують для лікування захворювань опорно-рухової системи? (Лікувальні грязі.)
Запитання для ІІ команди:
1. З яких водоростей отримують агар? (Із червоних.)
2. Яку водорість використовують для лікування й профілактики атеросклерозу, тромбофлебіту і зоба? (Ламінарію.)
3. До чого призводить масове розмноження одноклітинних зелених водоростей у прісних водоймах? (До «цвітіння» води.)
4. З яких водоростей отримують речовину, що її використовують під час виробництва морозива? (З бурих і деяких червоних.)
5. Які водорості беруть участь в утворенні осадової породи діатоміту? (Діатомові.)
4.2. Конкурс «Анаграми».
Анаграми — переплутані літери, з яких потрібно скласти слово (за правильну відповідь — 1 червоний кружечок).
Завдання:
— для І команди: і о п р с г а и р (спірогира)
— для ІІ команди: і ф а л р о ф о (філофора)
4.3. Конкурс «Упізнай водорість».
І конверт:
• Це одна з найвідоміших водоростей. До поверхні дна кріпиться розгалуженими ризоїдами, що відростають від нижньої частини «стовбурця». «Стовбурець» переходить у 6-метрову буро-зелену пластинку. Найчастіше трапляється в холодних морях. (Ламінарія.)
• Живе у прісних водоймах. Має вигляд невеликих рухливих зелених кульок. Кожна кулька складається з великої кількості клітин, які за зовнішнім виглядом схожі на хламідомонаду. Ці клітини з’єднані між собою цитоплазматичними містками. (Вольвокс.)
ІІ конверт:
• Ці водорості мають вигляд невеликих кущів, що ростуть на мілководдях тропічних морів. Деякі види пасивно плавають біля поверхні води завдяки наявності в них пухирців, заповнених повітрям. Слань забарвлена в жовто-бурий колір. (Саргасум.)
• Клітини цієї прісноводної водорості розташовані в один ряд і утворюють довгу нитку. Розмножується уривками нитки, нестатево за допомогою чотириджгутикових спор та статево. (Улотрикс.)
4.4. Конкурс «Розділи водорості на групи».
Завдання для І команди: хлорела, саргасум, філофора, улотрикс, мелозира.
Завдання для ІІ команди: спірогира, циклотела, ламінарія, вольвокс, родименія.
4.5. Конкурс «Любителів сенканів».
Наприклад: --------------------
одноклітинна, зелена
рухається, фотосинтезує, сприймає
розмножується статевим і нестатевим шляхом
стигма
(1-й рядок — хламідомонада)
4.6. Конкурс «Капітанів».
Кожному капітану пропонується запитання, на яке йому необхідно відповісти за
1 хвилину (за правильну відповідь — 2 червоні кружечки, за неповну відповідь —
1 зелений кружечок).
Приклади запитань:
• Давно помічено, що в північних морях, де вода холодна, водорості ростуть значно краще, ніж у південних. Чому?
• За зовнішнім виглядом більшість морських водоростей схожа на рослини суходолу. Проте ризоїди цих водоростей не корені, а тіло не листок. Чому?
4.7. Конкурс «Ти — мені, я — тобі».
До нас в гості завітали водорості. Вони розкажуть про себе віршики-загадки, а вам необхідно їх впізнати (команди підготували свої загадки про водорості і пропонують їх розгадати своїм суперникам). (За кожну правильно складену загадку — 1 червоний кружечок, за правильну відповідь — 1 червоний кружечок.)
n 5. Підбиття підсумків уроку
Підводиться підсумок роботи команд, визначається особиста першість; проводиться самооцінювання учнів.
n 6. Домашнє завдання
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник ________________________________________
Зошит ___________________________________________
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати повідомлення про давні спорові рослини.
- Уроки
- 03.02.2014
- 1980