Товари для рукоділля
 

Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Урок № 65
Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах

Мета уроку: ознайомити учнів із взаємодією живих організмів та довкілля; розкрити взаємозв’язки рослин, грибів, бактерій в екологічних системах; розвивати вміння порівнювати екологічні процеси в живій природі та значення рослин, грибів і бактерій у цих процесах; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; сприяти екологічному вихованню.

Очікувані результати: учні мають пояснювати виникнення взаємозв’язків між рослинами та іншими організмами; учні мають наводити приклади взаємозв’язків рослин між собою, з іншими організмами: грибами, тваринами.

Обладнання: ______________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1.  Конкурс творів-мініатюр на тему «Чим приваблює мене ліс (степ, лука…)» (домашнє завдання).

2.2.  «Термінологічний бій».

Учні запитують один в одного визначення термінів, що були вивчені на минулому уроці (рослинне угруповання, рослинність, флора, ярусність, ліс, лука, степ, болото).

2.3.  Розгадування кросворда «Мішані ліси».

2.4.  «Мозковий штурм».

— Чому в ялиновому лісі трав’янистий покрив бідний, а в широколистяному — багатий?

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте загадки:

Хто на зиму роздягається, а на літо одягається?

       (Листяні дерева.)

Влітку медом ласував, Досхочу малини мав. А як впав глибокий сніг, Позіхнув і спати ліг. Бачив чи не бачив сни, А проспав аж до весни.

             (Ведмідь.)

В лісі вогник рудуватий Шишки лускає завзято.

               (Білка.)

Стоять у полі сестриці, платтячка білі, шапочки зелені.

             (Берізки.)

Наче птиця, крила має, Все літає і співає: «Я медок вам ношу, Не чіпай же, бо вкушу». Так лякає нас мала, А зовуть її…

             (Бджола.)

Відкриваються щоночі Величезні її очі. Землю темрява вкрива — Полювать летить…                 (Сова.)

Під березою грибочок, Поряд жінка і синочок… З деревом вони куми, Добре знаємо їх ми!           (Підберезник.)

— Чи існують зв’язки між організмами, про які йшла мова в загадках? (Обговорення відповідей учнів.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Форми співіснування організмів різних видів. (Бесіда, самостійна робота учнів з підручником, складання опорної схеми.)

2. Зв’язки між рослинами і тваринами. (Розповідь учителя, складання опорної схеми.)

Повідомлення учня

Комахоїдна рослина непентес

Найбільш оригінальні ловильні пристрої є у видів родини непентесових. Вона представлена одним родом — непентес. Цей рід включає близько 70 видів, більшість з яких мешкають у тропічній Азії, особливо на острові Калімантан. Поширення видів цього роду на захід сягає Сейшельських островів та Мадагаскару, а на схід — Нової Гвінеї, Північної Австралії та Нової Каледонії.

Непентеси — здебільшого чагарникові або напівчагарникові ліани, які зростають на вологих місцях. Їх довгі тонкі стебла підіймаються по стовбурах та великих гілках сусідніх дерев на десятки метрів у висоту. Таким чином вони підносять свої китицеподібні або волотеподібні суцвіття до сонячного світла. Квітки непентесів дводомні, безпелюсткові. Листки великі, з відтягнутою верхівкою, розміщення їх чергове. Дуже оригінальним у непентесів є плід — шкіряна коробочка, розділена перетинками на камери, у яких прикріплене насіння з м’ясистим ендоспермом. А відомі багатьом «глечики» непентесів однак не є їх плодами або квітками — це апарат для вловлювання комах та дрібних тваринок.

«Глечики» розвинені поряд із звичайними листками. Нижня частина черешка, ближча до стебла, плеската, зелена та широка, вона виконує фотосинтезуючу функцію. Черешок далі перетворюється на тоненький довгий вусик, який чіпляється до гілки дерева-господаря. На його кінці, утворюваному пластинкою листка, висить «глечик», який нагадує незвичайну яскраву квітку. Для захисту «глечика» від дощової води, над його вхідним отвором розвинена «парасолька» — це верхня лопать листкової пластинки. У різних видів непентеса «глечики» мають різні розміри (від 2 до 30 см, а в деяких видів навіть 50 см) та забарвлення. Яскраві «глечики», що звисають поміж гілками дерев, приваблюють до себе не лише комах, а й птахів та деяких дрібних тваринок. Травні залози непентесових виділяють протеолітичний фермент непентесин, активний лише в кислому середовищі, тому тут виробляється також мурашина кислота. Серед непентесів є й справжні епіфіти, прикріплені до стовбурів та великих гілок дерев. Їх корені звисають у повітрі й постачають вологу, а невеликі «глечики» добувають білкову їжу.

 

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.  «Вірю — не вірю».

5.2.  «Мозковий штурм».

— Взаємодія між рослинами і комахами — це приклад дії біотичного чинника у природі. У яких випадках дії цього чинника застосовують обприскування рослин? (У разі виїдання рослин комахами.)

— Чому перед посадкою соснових лісів на піщаних ґрунтах разом з молодими деревами в ґрунт вносять і грибницю певних видів грибів? (Для утворення мікоризи — гриб буде постачати рослину деякими неорганічними сполуками та речовинами, що прискорюють її ріст.)

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Що таке симбіоз? Наведіть приклади.

2. Що таке паразитизм? Наведіть приклади.

3. Що таке конкуренція?

4. Які види конкуренції вам відомі?

5. Яка роль тварин у житті рослини?

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Пригадайте:

— Що таке екосистема?

— Які складові до неї входять?

— Які екосистеми характерні для нашої місцевості?

 

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід