Значення грибів у природі та в житті людини
Урок № 55
Значення грибів у природі та в житті людини
Мета уроку: розкрити роль грибів в екосистемах, практичній діяльності людини; розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.
Очікувані результати: учні мають називати найпоширеніші види грибів свого регіону, використання грибів людиною; пояснювати значення штучного вирощування грибів; учні мають дотримуватися правил збирання та зберігання грибів, профілактики отруєння грибами; учні мають робити висновок про значення грибів у природі та в житті людини.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
n 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування учнів на робочий настрій.
n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Вірю — не вірю».
1) Плодове тіло шапкового гриба складається із шапки й ніжки.
2) Шапка грибів може бути тільки коричневого кольору.
3) Грибниця багаторічна.
4) Маслюк — трубчастий гриб.
5) Плодове тіло — це шапка, яка складається з трубочок і пластиночок.
6) Шапкові гриби здатні розмножуватися статево, нестатево і вегетативно.
7) Білий гриб зростає разом із соснами і ялинами.
8) Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини органічні речовини.
9) Рижик — трубчастий гриб.
10) Нижня поверхня шапки може бути трубчаста або пластинчаста.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
– |
+ |
2.2. «Поясни явище».
У молодому сосновому лісі ростуть здебільшого маслюки, у старому — боровики, а в осиковому — красноголовці (підосичники) Чому? (Ці шапкові гриби утворюють мікоризу лише з певними видами дерев.)
2.3. «Юні науковці».
Обґрунтувати походження назв грибів «підосичник», «підберезник», «опеньок» у зв’язку
з їхніми умовами зростання.
(Підосичник утворює мікоризу з осикою, тому росте біля осик, підберезник — з березою (звідки й назви грибів). Опеньок не утворює мікоризи, а живиться органічними речовинами відмерлих дерев; воду опеньок отримує з ґрунту, тому росте найчастіше на старих пеньках біля землі.)
2.4. Гра «Хрестики-нулики».
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв:
1) їстівних грибів
мухомор червоний |
білий гриб |
маслюк |
сироїжка ароматна |
підосичник |
печериця рудіюча |
опеньок |
сироїжка блювотна |
дощовик |
2) отруйних грибів
польський гриб |
печериця |
лисичка справжня |
рядовка тигриста |
опеньок сірчано-жовтий |
дощовик несправжній |
бліда поганка |
сироїжка світло-жовта |
чортів гриб |
n 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Довгий час гриби вважали породженням пекла. Численні випадки отруєння грибами, випадкові або навмисні, лише вкорінювали цю думку. З історії ми знаємо, що дружина і діти давньогрецького трагіка Евріпіда померли від отруєння грибами. Така сама доля спіткала Аппія Северина — начальника охоронців імператора Нерона, папу Климента VII, французького короля Карла VI і римського імператора Клавдія. І в наш час нерідкісні випадки одиничного та масового отруєння грибами, навіть на вигляд цілком їстівними.
Гриби мухомори теж не даремно так названі. До цих пір у селах улітку ставлять блюдця з підсолодженою водою і шматочками сирого червоного мухомора: комахи, напившись такої води, гинуть у великій кількості. Необхідно зауважити, що це біологічні заходи боротьби зі шкідниками, а не хімічні, поширені сьогодні. Коли хворіють тварини (собаки, кішки, олені), вони ж не користуються хімічними засобами, а йдуть у ліси, луки, поля і знаходять тільки їм відомі ліки — трави, гриби. Це розумні, запрограмовані в них генетично заходи боротьби з хворобами.
Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо значення грибів у природі та в житті людини.
n4. Засвоєння нового матеріалу
1. Значення грибів у природі
Звіт ІІІ творчої групи
Значення грибів у природі
Основне значення грибів у природі полягає в руйнуванні й мінералізації органічних сполук. Тут вони виконують майже ту саму роботу, що й бактерії. Особливо велике значення має їхня діяльність у тундрі, де цьому сприяють низька температура, значна затемненість у лісах і кисла реакція ґрунтів. Багато видів грибів знищують у ґрунті деяких збудників хвороб. Велика роль грибів у створенні мікоризи, особливо в лісі, де гриби найчастіше вступають у симбіоз із вищими деревними породами, та в утворенні лишайників — піонерів рослинності.
Складання короткого опорного конспекту
Роль грибів у природі:
1) беруть участь у кругообігу речовин;
2) беруть участь у ґрунтоутворенні;
3) формування мікоризи;
4) складова частина лишайників;
5) шапкові гриби є їжею для багатьох тварин.
2. Значення грибів у житті людини
Звіт І творчої групи
Цілющі властивості грибів
Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.
Вибираючи гриби, варто звертати увагу не тільки на їхній смак, а й на цілющі властивості. Наприклад:
— лисички й деякі види сироїжок здатні пригнічувати розмноження стафілококів;
— білий гриб ефективний проти кишкової палички й палички Коха;
— деякі види маслюків містять речовину, що знімає головний біль. Ці гриби також корисні при подагрі.
Та й вітамінів, усупереч поширеній думці, у грибах не так уже й мало. Вітаміну А в багатьох грибах — рижиках, білих, моховиках, лисичках — не менше, ніж у моркві. Вітаміну В1 в рижиках, лисичках, білих і печерицях міститься стільки ж, скільки в злаках і яловичій печінці. Є в грибах і вітамін D (зміцнює зуби й кістки), цинк (корисний для шкіри і судин), сірка (зміцнює волосся і нігті) та інші мікроелементи.
Представниць прекрасної статі порадують антицелюлітні властивості грибів — вони містять багато калію, який виводить з організму зайву рідину і перешкоджає появі «апельсинової шкірки», а також міді, яка робить тканини еластичнішими.
Збираючи гриби, варто пам’ятати про те, що корисні речовини містяться в основному в шапці, тоді як ніжка відносно бідна на вітаміни та мікроелементи.
Але необхідно враховувати й те, що, незважаючи на велику кількість вітамінів, гриби корисні не всім. Справа в тому, що високий вміст рослинної клітковини ускладнює їх перетравлення, а тому, якщо у вас проблеми зі шлунком і кишечником, від уживання грибів краще утриматися.
З цієї ж причини педіатри не рекомендують годувати грибами дітей. У малюків відсутні ферменти, необхідні для перетравлення цієї їжі. Любителям домашніх заготовок теж не варто надмірно захоплюватися — без шкоди для здоров’я в день можна вжити лише 100 г маринованих або солоних грибів.
Звіт ІІ творчої групи
Використання грибів у харчовій промисловості
Їстівні гриби, які вирощують на рослинних залишках (глива, печериця та ін.), містять понад 35 % протеїну (білка), усі незамінні для харчування людини амінокислоти, ненасичені жирні кислоти, вітаміни, найважливіші макро- та мікроелементи. Особливо багаті гриби на лізин, триптофан і треонін, яких мало в рослинах, а також на залізо і кобальт. Гриби є джерелом вітамінів С, D, E, групи В, містять антиоксидантний комплекс, біологічно активні сполуки. Гриби цінуються як дієтичний продукт завдяки малій кількості в них калорій, жирів, натрію, а також відсутності холестерину, нітратів і нітритів.
Деякі види дріжджів з давнього часу використовуються людиною для приготування алкогольних напоїв (пива, вина, квасу та ін.) і хліба. У поєднанні з перегонкою процеси бродіння лежать в основі виробництва і міцних спиртних напоїв. Корисні фізіологічні властивості дріжджів дозволяють використовувати їхні біотехнології. У наш час їх застосовують у виробництві ксиліту, ферментів, харчових добавок.
Дріжджі багаті на білки, їхній вміст може доходити до 66 %, при цьому 10 % від маси припадає на незамінні амінокислоти. Дріжджова біомаса може бути отримана з відходів сільського господарства, гідролізатів деревини, її вихід мало залежить від кліматичних і погодних умов. Усім відома лимонна кислота, але не всі знають, що її отримують шляхом лимоннокислого бродіння солодких відходів цукрового виробництва — патоки (меляси), викликаного пліснявими грибами.
Складання опорного конспекту
Використання грибів:
— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;
— у виробництві лимонної кислоти;
— є продуктом харчування;
— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);
— для отримання вітамінів.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту опорного конспекту.
Звіт IV творчої групи
Негативна роль грибів
Жодна річ у світі, мабуть, не може бути абсолютно позитивною або абсолютно негативною, так і гриби відіграють важливу, але не завжди корисну роль у житті людини.
Складання опорного конспекту
Шкідливе значення грибів:
— руйнують деревину;
— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби, спричиняють корозію металу;
— спричиняють псування харчових продуктів;
— призводять до втрати врожаю;
— викликають захворювання людини і тварин, рослин.
Завдання для учнів:
— Наведіть приклади грибів до кожного пункту конспекту.
(Обговорення відповідей учнів.)
Хвороби людини, викликані грибами:
— парша — гриб ахоріон (оселяється на волосяній поверхні голови);
— стригучий лишай — гриб трихофітон;
— пліснявка (у немовлят) — дріжджовий гриб — сидіум;
— кандидоз (молочниця) — викликається грибком кандиди.
Конкурс «Легенди, міфи, вигадки про гриби»
Учні об’єднуються в п’ять груп. Кожна група отримує твердження, яке учасники протягом 5 хв повинні підтвердити або спростувати. (Під час роботи учні можуть використовувати додаткову літературу.)
І група — «Личинки комах і слимаки не їдять отруйних грибів».
ІІ група — «Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах».
ІІІ група — «Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні».
IV група — «Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока».
V група — «Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби».
Очікувані відповіді учнів:
І група
Личинки комах і слизні не їдять отруйних грибів.
Їдять, причому навіть найбільш небезпечні. Дуже часто плодові тіла отруйних грибів поточені личинками грибних комариків. Личинкам грибних комарів і мух токсини цих грибів не завдають шкоди.
ІІ група
Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах.
Хоча деякі отруйні та неїстівні гриби дійсно неприємно пахнуть, вивести з цього якесь загальне правило не можна. Запах тієї ж блідої поганки, яка є найотруйнішим грибом у світі, нічим не відрізняється від запаху печериць та інших їстівних грибів.
ІІІ група
Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні.
Потемніння часнику або цибулі можуть викликати як отруйні, так і їстівні гриби, у залежності від наявності в них ферменту тирозинази.
IV група
Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока.
Скисання молока відбувається з допомогою ферментів пепсину і реніну, а також органічних кислот, які можуть міститися як в їстівних, так і в отруйних грибах.
V група
Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби.Потемніння срібних предметів залежить від хімічної дії на срібло амінокислот, які містять сірку, в результаті чого утворюється сульфід срібла чорного кольору. Такі амінокислоти є і в отруйних, і в їстівних грибах.
Учні формулюють висновок:
Ці методи є абсолютно неприйнятними до застосування, а єдиний спосіб визначення отруйних грибів — знати їх на вигляд. Тому, якщо ви не впевнені у грибі, краще його не збирати.
Підсумок учителя
Перекази і легенди про гриби пройшли через століття, вони передаються від покоління до покоління, є невід’ємною частиною самобутності народу, так само як і казки, пісні, традиції, народні звичаї та вірування. Тому їх, як і всяку народну творчість, потрібно зберігати, а от вірити в них чи ні — це вже справа особиста. Деякі з них слід узагалі забути і в жодному разі не застосовувати на практиці.
n 5. Узагальнення і закріплення знань
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Робота в групах
Скласти прислів’я та пояснити їх.
Завдання для І групи
Їж борщ із грибами |
там і гриби |
Колоситься жито |
і держи язик за зубами |
Де дуби |
починають з’являтися білі гриби |
Відповіді:
Де дуби, там і гриби.
Колоситься жито — починають з’являтися білі гриби.
Їж борщ із грибами і держи язик за зубами.
Завдання для ІІ групи
Літо з дощами |
та не всякий в кошик кладуть |
Всякий гриб в руки беруть |
а восени, як будуть родити |
Не тепер по гриби ходити |
осінь з грибами |
Відповіді:
Не тепер по гриби ходити, а восени, як будуть родити.
Літо з дощами — осінь з грибами.
Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть.
Завдання для ІІІ групи
З’явились опеньки |
треба мати щастя |
Де пиріг із грибами |
літо скінчилось |
І гриба знайти |
там і ми з руками |
Відповіді:
Де пиріг із грибами, там і ми з руками.
З’явились опеньки — літо скінчилось.
І гриба знайти треба мати щастя.
Завдання для IV групи
Чим отруйніший гриб |
як з грибами борщ |
Травневий дощ |
з’явились маслюки |
Зацвіла сосна |
тим красивіша в нього шапочка |
Відповіді:
Травневий дощ як з грибами борщ.
Чим отруйніший гриб, тим красивіша в нього шапочка.
Зацвіла сосна — з’явились маслюки.
5.2. «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
n 6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Яке значення грибів у природі?
2. Яке значення грибів у житті людини?
3. Чи вирощують гриби в культурі?
4. Чи бувають червивими отруйні гриби?
n 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати повідомлення про значення лишайників у житті людини.
- Уроки
- 14.04.2014
- 3020