ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСНЮ. РЕАКЦІЯ СПОЛУЧЕННЯ. ОКСИДИ. ГОРІННЯ.
УРОК № 26
ТЕМА. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСНЮ. РЕАКЦІЯ
СПОЛУЧЕННЯ. ОКСИДИ. ГОРІННЯ.
Мета: ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню; сформувати поняття про
оксиди та реакції сполучення; закріпити та розширити знання про хімічні реакції;
розвивати навички робити висновки, виходячи з результатів хімічних дослідів та
складання рівнянь реакцій горіння простих та складних речовин.
Обладнання та матеріали: періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва, прилад
для одержання кисню (або киснева подушка, придбана в аптеці), спиртівка, порце-лянова чашка, шпатель, хімічна ложка, тигельні щипці, скіпка, калій перманганат,
вугілля, сірка, фосфор, залізні ошурки, магнієва стрічка, сахароза.
Базові поняття та терміни: кисень, горіння, хімічні властивості, оксиди, прості та складні
речовини, реакція сполучення, окислення.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: словесні: бесіда, розповідь; наочні: демонстрація; практичні:
розв’язування задач.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
; Експрес-контроль (додаток).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
; Бесіда.
Які властивості кисню вам відомі із повсякденного життя?
(Газ, використовується для дихання).
Які властивості речовин називають хімічними? (Здатність
речовини вступати в певні реакції).
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
; Розповідь учителя.
Першою хімічною реакцією, проведеною людьми, була реак -ція горіння. Вогнище первісних людей принесло велику користь людям як джерело тепла та світла, але не стало способом добування
нових речовин. У кисні добре горять різні речовини, як прості,
так і складні.
; Поетична хвилинка.
Я живу і не тужу,
З ким зустрінуся — дружу.
Ми удвох з моїм сусідом
Називаємось оксидом.
Друзями моїми стали
І метали, й неметали.
Феєрверк влаштую вмить,
Бо в мені усе горить.
VІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
; Розповідь учителя.
Кисень є однією з найактивніших речовин. У більшості ви -падків унаслідок взаємодії речовин із киснем утворюються бінарні
сполуки, до складу яких входять атоми Оксигену. Такі сполуки
називають оксидами.
Вчитель демонструє реакції взаємодії кисню з речовинами та
утворення відповідних оксидів. Учні обговорюють результати спо -стереження, записують рівняння, добирають відповідні коефіцієнти.
; Демонстрація дослідів.
1. Взаємодія кисню з сіркою (під витяжкою).
Пахну, жовта, всім відома
І в аптеці, і удома.
Мазі я для вас роблю,
Бо мікробів не люблю.
Як мене запалиш, враз
Із запахом добудеш газ.
Невелику кількість сірки спалюють на повітрі та в кисні. На
повітрі блакитнувате полум’я стелиться на поверхні сірки, у кисні
воно яскравіше, процес проходить швидше.
; Розповідь вчителя.
Запах сульфур(ІV) оксиду знайомий майже усім. Адже саме
його ми відчуваємо, коли запалюємо сірники.
Обговорення результатів спостереження.
; Запитання до учнів.
Поясніть, чому сірку потрібно спалювати у витяжній шафі?
(сильний, неприємний запах).
S + O
2 = SO
2
2. Взаємодія кисню з фосфором.
Проводиться аналогічно попередній демонстрації.
Загорівся всім на диво
Фосфор в колбі —
Так красиво!
Ми отримали на п’ять
Ангідрид P2O5
.
Фосфор горить білим полум’ям з утворенням густого білого
диму фосфор(V)оксиду — білого дрібнокристалічного порошку.
4P + 5O
2 = 2P
2O5
3. Горіння вугілля у кисні.
Проводиться аналогічно попереднім демонстраціям.
Вчитель доводить наявність вуглекислого газу: 1) за допо -могою тліючої скіпки, яка має погаснути;
2) за допомогою додавання вапнякової води, за скаламучен -ням якої можна судити про наявність вуглекислого газу.
C + O 2 = CO
2
4. Взаємодія магнію з киснем.
Нагріваємо стрічку магнію в полум’ї пальника.
Обговорення досліду. Увагу учнів звертають на те, що майже
вся енергія виділяється у результаті світла.
2Mg + O
2
= 2MgO
5. Взаємодія заліза з киснем.
Залізні ошурки нагріваємо на полум’ї пальника та вносимо
у склянку із чистим киснем.
Обговорення досліду. Увагу учнів звертають на те, що залізні
ошурки не горять на повітрі.
; Колективне обговорення.
; Запитання до учнів.
Вчитель звертає увагу на дошку, де записані рівняння реакцій.
Скільки реагентів у наведених реакціях і скільки продуктів
у кожній із них? (2 реагенти вступають в реакцію та утворюється
1 продукт реакції).
; Розповідь учителя.
Реакції, що проходять за участю кількох реагентів і в резуль-таті яких утворюється один продукт реакції, називають реакціями
сполучення.
Висновок: горіння простих речовин належить до реакцій спо-лучення
; Проблемне питання.
А що утворюється внаслідок горіння складних речовин, на -приклад природного газу метану?
CH4 + O
2
→ CO2 +H
2O
Учні записують рівняння та розставляють коефіцієнти.
; Розповідь учителя.
Взаємодія різних речовин з киснем призводить до їх окислення.
Воно може відбуватися дуже повільно, наприклад, поява іржі
на виробах із залізних сплавів чи зеленого нальоту на бронзових
пам’ятниках.
Реакції, в результаті яких атоми Оксигену приєднуються до
атомів інших елементів, називають реакціями окислення.
Горіння — процес швидкого окислення, дихання та гниття —
повільного окислення.
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
; Колективне обговорення.
1. Деякі люди для кращого збереження овочів, перед закла-данням їх на зиму, спалюють у підвалі трохи сірки. Назвіть
правила безпеки, яких слід дотримуватися при цьому? (Ви -користовувати респіратори та захисний одяг).
2. Подумайте! Чому реакцію горіння фосфору використовують
для створення димової завіси під час бойових дій або на ву -личних концертах? (Під час цієї реакції утворюється гус -тий, білий дим).
3. Чим різняться реакції розкладу та сполучення? (Кількістю
реагентів та продуктів реакції) .
4. До чого призводять реакції різних речовин із киснем? (Окис -лення).
; Виконання завдання.
1. Дайте назви оксидам за їх формулами:
CaO, NO2
, CO, Ag
2O, MgO, N2O5, SO
3, MnO
2, Mn
2O7
.
(Відповідь: кальцій оксид, нітроген(IV) оксид, карбон(ІІ)
оксид, аргентум оксид, магній оксид, нітроген(V) оксид, сульфур(VІ)
оксид, манган(IV )оксид, манган(VІІ) оксид).
2. Запишіть формули нітроген(V) оксиду, натрій оксиду, алюміній окси-ду, фосфор (V) оксиду.
(Відповідь: N
2O5
, Na
2
O, Al2O3, P
2O5
).
3. Допишіть та урівняйте схеми хімічних реакцій:
N2
+ ? → NO;
SO
2 + O
2
→ SO
3
;
CH4 + O
2
→ CO2+ H 2
O;
? + O
2
→ CaO.
(N
2 + O
2 = 2NO
2SO
2 + O
2 = 2SO
3
CH4 + 2O 2 = CO
2 + 2H
2O
2Ca + O
2
= 2CaO)
Вправа для розвитку пам’яті «Ретро-план».
Запишіть план проведеного уроку.
VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Попель П. П., Крикля Л. С. Прочитати § 18.
Виконати завдання 136, 138 (середній рівень);
139 (достатній рівень);
140 (високий рівень).
Додаткова інформація до уроку
Хімічні властивості кисню
1. Чим відрізняються реакції сполучення і розкладу?
2. Які засоби гасіння пожежі ви знаєте? На якому принципі вони ґрун-туються?
3. Для гасіння пожежі використовують рідину, що є сполукою Карбону
з Хлором. Валентність Карбону у цій сполуці така ж, як і у вугле-кислому газі. Напишіть формулу цієї сполуки (CCl
4
).
4. Серед наведених формул виберіть ті, які відповідають оксидам:
H3PO4
, Ag
2
O, Fe3O4
, Al
2(SO
4
)
3, H
2SiO
3, VO, CaSO
4
, CaO, MgO,
Al2O3
, As
2O3
, CdO, BaO.
215
(Ag
2
O, Fe3O4,
VO, CaO, MgO, Al 2O3
, As
2O3
, CaO, BaO).
5. Дайте назви оксидам, що мають такі формули:
Na2
O, Al2O3, MgO, CaO, K
2
O, HgO, Ag2
O, BaO, CrO, Cr2O3, CrO
3
,
MnO, MnO2, Mn
2O3
, FeO, Fe
2O3, P
2O3, P
2O5, SO
2, SO
3, CO, CO
2
Na2
O — натрій оксид
Al2O3
— алюміній оксид
MgO — магній оксид
CaO — кальцій оксид
K2
O — калій оксид
HgO — меркурій (II) оксид
Ag2
O — аргентум (I) оксид
BaO — барій оксид
CrO — хром (II) оксид
Cr2O3
— хром (III) оксид
CrO 3
— хром (VI) оксид
MnO — манган (II) оксид
MnO2
— манган (IV) оксид
Mn2O3
— манган (III) оксид
FeO — ферум (II) оксид
Fe2O3
— ферум (III) оксид
P2O3
— фосфор (III) оксид
P2O5
— фосфор (V) оксид
SO
2
— сульфур (IV) оксид
SO
3
— сульфур (VI) оксид
CO — карбон (II) оксид
CO2
— карбон (IV) оксид
6. Запишіть формули оксидів із такими назвами:
оксид кальцію, оксид стануму(ІІ), оксид стануму(ІV), оксид калію,
оксид алюмінію, оксид вольфраму(III), оксид сульфуру(IV), оксид
сульфуру(VI), оксид силіцію(IV), оксид бору, оксид нітрогену(IV),
оксид цинку, оксид купруму(ІІ), оксид купруму(І), оксид маг-нію, оксид алюмінію, оксид натрію, оксид сульфуру(IV), оксид
сульфуру(VI), оксид силіцію (IV), оксид бору, оксид нітрогену(IV).
(СaO, SnO, SnO
2 , K
2
O, Al2 O 3 , W
2 O 3 , SO
2 , SO
3 , SiO
2 , B
2 O 3 , NO
2
,
ZnO, CuO, Cu 2
O, MgO, Na 2
O).
7. Складіть рівняння реакцій, що відбуваються під час горіння на по-вітрі пропану С
3Н8
і етилового спирту С
2Н6
О. Продуктами згоряння
є вуглекислий газ і вода.
(C
3H8 + 5O
2 = 3CO
2 + 4H
2O
C2H6O + 3O2 = 2CO
2 + 3H
2
O)
8. Допишіть формули простих речовин у схемах реакцій, розставте
коефіцієнти та назвіть продукти реакцій:
... + ... → Li
2
O
... +... → SeO
2
... + ... → SrO
... + ... → PbO
... + ... → Sb
2O5
... + ... → MnO.
(4Li + O
2
= 2Li
2
O (літій оксид)
Se + O
2 = SeO
2
(селен (IV) оксид)
2Sr + O
2
= 2SrO (стронцій оксид)
2Pb + O
2
= 2PnO (плюмбум (II) оксид)
4Sb + 5O
2
= 2Sb
2O5
(стибій (V) оксид)
2Mn + O
2
= 2MnO (манган (II) оксид))
Завдання підвищеної складності
Задача.
Силіцій оксид масою 120 г містить 56 г Силіцію і 64 г Оксигену. Яка
формула оксиду? (SiO 2
).
Задача.
Внаслідок спалювання в кисні двовалентного металу масою 48 г
утворилось 80 г оксиду. Назвіть метал, напишіть формулу оксиду
(Магній, MgO).
Задача.
Масова частка елементу в оксиді семивалентного елементу стано-вить 38,8%. Який це елемент? Напишіть формулу оксиду, назвіть його
(Хлор, Cl
2O7
).
1. Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схеми:
O2
B2O3
As2O5
CO
P2O3 Fe3O4
CrO NO
(4P + 3O
2 = 2P
2O3
N2 + O
2 = 2NO
4As + 5O
2
= 2As
2O5
4B + 3O
2 = 2B
2O3
2C + O
2 = 2CO
2Cr + O
2 = 2CrO
3Fe + 2O
2
= Fe
3O4
)
2. Назвіть продукти реакції.
3. Закінчіть рівняння реакцій:
SO
2 + O
2
→ SO
3
CO + O2
→ CO
2
P2O3 + O
2
→ P
2O5
As2O3 + O
2
→ As
2O5
NO + O2
→ NO
2
(2SO
2 + O
2 = 2SO
3
2CO + O
2 = 2CO
2
P2O3 + O
2 = P
2O5
As2O3 + O
2
= As
2O5
2NO + O
2 = 2NO
2
)
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСНЮ. РЕАКЦІЯ СПОЛУЧЕННЯ. ОКСИДИ. ГОРІННЯ.", із категорії "Хімія", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Хімія
- 07.02.2014
- 2972