Образ Ярославни у поемі У ПОЕМІ «СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ»
ОБРАЗ ЯРОСЛАВНИ
У ПОЕМІ «СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ»
Жіноча доля… Споконвіків призначенням жінки вважалося бути бере_
гинею. Народжувати й виховувати дітей, берегти домашнє вогнище, працю_
вати в полі, догоджати чоловікові, бути охайною і красивою. Прості жінки
виконували цю місію з честю. Княгиня Ярославна з вищого світу, але й на її
долю лягли нелегкі випробування. Євфросинія Ярославна — дочка Яросла_
ва Володимировича галицького, друга дружина Ігоря, який одружився з нею
1184 року. Ярославна закохана в свого чоловіка, і ось цього щастя подруж_
нього життя їй відведено лише один рік, бо уже в 1185 році Ігор вирушив
у похід на половців і потрапив у полон. Як же тяжко молодій жінці відрива_
ти від серця свого милого і проводжати, може, на вірну смерть!
Але вона свідома того, що її чоловік — князь, полководець, воїн. Жінка
повинна мужньо винести це горе, ще й подати приклад жінкам дружинників.
З тривогою чекає вона звісток із поля бою, радіє першим перемогам
Ігоря. Але ось страшна звістка: військо розбито, а її милий ладо у полоні.
Ярославна не криється зі своїм горем, вона виходить на Путивлівський
вал, у розпачі звертається до сил природи по допомогу.
Взагалі, автор «Слова…» у поемі представляє нам природу як самостійну
дійову особу.
Вона може бути гнівною і лагідною, але завжди діючою, рухливою,
олюдненою. Звертається до неї Ігор, коли потрапляє у полон:
О Донець_ріко!
Не мало тобі слави,
Що носив ти князя на хвилях,
Стелив йому траву зелену
На берегах срібних…
Донець вступає в діалог з Ігорем:
Княже Ігорю!
Не мало тобі слави,
Кончакові досади лютої,
А Руській землі веселощів!
Звертання Ярославни залишаються без відповіді, але природа все ж
допоможе Ігореві втекти з полону.
Автор із величезною любов’ю, симпатією, замилуванням описує нам
цю жінку_страдницю в невеликому епізоді. Який же треба мати талант,
щоб на одній сторінці так детально виписати цей образ, що він вважаєть_
ся за поетичною красою найславетнішим, оповитим особливою ліричніс_
тю образом у світовій літературі! Митець застосовує ніжні поетичні ви_
рази: чайка_жалібниця, зозуля, плаче_тужить. Мова її емоційна, пройнята
патріотизмом. Вона й політично свідома жінка, бо оплакує не тільки Ігоря,
але й воїнів, дружину, співчуває руським жінкам:
Як та чайка_жалібниця
Стогне вона вранці_рано.
Вірить Ярославна у чудодійну силу Каяли_ріки, яка може зцілити
рани князя:
Омочу бобровий рукав
У Каялі_ріці,
Обмию князеві криваві рани
На тілі його дужому!
В українській художній літературі та у фольклорі ми часто зустрі_
чаємо на визначення жіночої долі порівняння жінки з тополею, калиною,
чайкою, зозулею. Ці дві пташки символізують трагічну долю жінки. Ав_
тор «Слова…» саме їх і використовує. Ярославна готова полетіти зозу_
лею, чайкою в саме пекло, аби тільки врятувати Ігоря.
Увесь монолог Ярославни складається з риторичних звертань і запи_
тань, у яких вона вихваляє всесильність природи, а іноді навіть здатна на
дорікання, що та перешкоджає князеві і дружині:
О вітре, вітрило!
Чому, господарю, силою вієш?
Чому мечеш ворожі стріли
На крилах своїх легких
Проти воїнів мого милого?
До Дніпра_Славутича вона звертається як до могутньої стихії:
Принеси ж ти, господарю,
До мене мого милого,
А не слала б я сліз йому ревних
На море пораненьку!
Як же треба любити свого судженого, щоб так відчайдушно, розпач_
ливо вимолювати йому життя не у людей, а у сил природи! Це відчай,
остання надія. І вже вимучившись благаннями, жінка звертається до най_
могутнішої сили — Сонця:
Чому ж, сонце_господарю,
Простерло гаряче своє проміння
На воїнів мого милого
У полі безводному,
Спрагою їм луки посушило,
Тугою сагайдаки склепило!
І природа ніби схаменулась від цих щирих заклинань, ніби зглянулась
на душевну красу цієї жінки, що природа навіть не байдужа до її туги:
Опівночі море заграло,
Мла іде стовпами_вихрами,
Ігореві_князю бог путь являє
Із землі Половецької
На землю Руську.
Минуло більше восьми століть від часу цих подій, а й сьогодні хо_
четься побажати молодим людям, подружжям наслідувати приклад цьо_
го подружжя у вірності, безмежній любові одне до одного. Адже й Ігор не
зрадив Ярославні, хоча йому пропонували красунь_половчанок і багат_
ство, щоб у його особі мати союзника ханові Кончаку.
Образ Ярославни настільки світлий, поетичний, що його часто вико_
ристовують митці у своїй творчості. Недарма саме «Плач Ярославни»
переклав Маркіян Шашкевич, а Миколу Лисенка її образ надихнув на
музичну композицію «Плач Ярославни».
Незабутній образ Половчихи з новели «Шаланда в морі» (роман
«Вершники» Ю. Яновського) несе в собі багато рис Ярославни. Вона теж
просить сили природи повернути її Мусієчка, який потрапив у морську
негоду. Половчиха теж стоїть на скелі, як «маяк невгасимої сили», і про_
сить всі вітри і море зглянутись на її горе. І тут теж природа допомагає.
Під час Великої Вітчизняної війни наших жінок називали Ярославнами,
бо вони віддавали своє життя, кров, здоров’я, аби їхнім чоловікам_ладам
пощастило вижити, здолати лютого ворога. Першу жінку_космонавта
Валентину Терешкову теж нарекли цим іменем, навіть пісні склали про
Валентину_Ярославну.
І з повним правом наших жінок можна назвати Ярославнами, бо цей об_
раз став узагальненим. Жінки, дівчата, яким притаманні вірність у коханні,
вболівання за долю рідної людини, здатність до самопожертви, ніжність,
любов до всього живого, магічна сила переконання словом — усі вони Ярос_
лавни. І дай, Боже, щоб такі жінки не перевелися на нашій землі!
- Повість Минулих літ
- 04.12.2013
- 829