Турецька держава




 
Урок № 28 
Турецька держава 
Мета: сформувати уявлення учнів про життя турків-сельджуків та їх державу; створити умови для розуміння причин успішних походів турків-сельджуків; розглянути етапи формування Османської держави; установити зв’язок між природними умовами та формуванням способу життя людей; охарактеризувати державну систему Османської імперії; розвивати вміння порівнювати Османську імперію з іншими світовими імперіями; висловлювати власну думку щодо впливу завойовників на життя підкорених народів. 
Обладнання: підручник, карта світу, Європи, Азії, контурні карти, роздавальний матеріал. 
Тип уроку: комбінований. 
Основні поняття та назви: турки-сельджуки, султан, османи, яничари, Османська імперія, Стамбул, візир, диван, муфтій, медресе. 
Основні дати та події: близько 1000 р. — поява турків-сельджуків, 1243 р. — розпад Сельджуцького султанату, 1389 р. — битва на Косовому полі, 1396 р. — розгром хрестоносців турками під Нікополем, 1402 р. — армія Тамерлана розбила турків під Анкарою, 1453 р. — падіння Константинополя. 
Історичні постаті: Осман, Орхан І, Мурад І, Мілош Обіліч, Баязид І, Тимур (Тамерлан), Мехмед ІІ. 
Очікувані результати: учні навчаться: називати час завоювань турків-сельджуків, утворення Османської держави; показувати на карті напрямки походів турків-сельджуків, місця головних битв, кордони Османської імперії; застосовувати й пояснювати на прикладах основні поняття та терміни; характеризувати державну систему Османської імперії; порівнювати Османську імперію з іншими світовими імперіями; висловлювати власне судження щодо впливу завойовників на життя підкорених народів. 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ 
Перевірка домашнього завдання 
Вибіркове заслуховування розповідей про уявну подорож до Москви за часів Дмитрія Донського. 
Історичний диктант 
Дайте короткі письмові відповіді на запитання. 
1. Як називали Івана І? (Калита) 
2. Коли відбулася Куликовська битва? (У 1380 р.) 
3. Хто очолював руські війська на Куликовому полі? (Дмитрій Донський) 
4. Чим завершився похід хана Тохтамиша? (Спаленням Москви) 
5. Хто одружився з племінницею останнього візантійського імператора — Софією Палеолог? (Іван ІІІ) 
6. Яка подія завершила сплачування данини Орді? («Стояння» на річці Угрі) 
7. Який документ упорядкував законодавство Русі? (Судебник Івана ІІІ) 
8. Що було гербом Московського князівства? (Двоголовий орел) 
9. Як називався дорадчий орган у Московському князівстві? (Боярська дума) 
10. Як називалася земля, яку надавали за службу на Русі? (Помістя) 
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
План вивчення нового матеріалу 
1. Перші турецькі держави. 
2. Утворення Османської держави. Завоювання османських султанів у Європі й Азії. Державний устрій, населення, релігія та культура в Османській імперії. 
1) Утворення Османської держави. 
2) Завоювання османських султанів у Європі й Азії. 
3) Державний устрій, населення, релігія та культура в Османській імперії. 
Проблемне питання 
Чому кочові племена турків-сельджуків змогли завоювати Візантійську імперію? 
1. Перші турецькі держави 
Варіант 1 
Розповідь учителя 
Турки належать до тюркських племен, які ще в V ст. заснували державу кочових народів у Східному Сибіру. У Х ст. вони підкорили нинішню територію Туркменії, південну частину нинішнього Узбекистану й частину південного Казахстану, а на початку ХІ ст. поступово завоювали Іран та Афганістан. 
У той самий час турки на чолі із султаном Сельджуком (звідси й виникає назва турки-сельджуки) захоплюють Багдадський халіфат (1055 р. — падіння Багдада) та частину Вірменії й виходять на межі Візантійської імперії. Вирішальна битва відбулася в 1071 р., де турки розгромили візантійську армію та захопили імператора (базилевса) в полон. Протягом кількох наступних років вони підкорили практично всю Малу Азію, у Візантії залишилися тільки прибережні території, які не цікавили турків-кочовиків. Під час Першого хрестового походу турки-сельджуки були витіснені з частини території Малої Азії, яку вони невдовзі повернули собі. Поступово сельджуки починають переходити до осілого способу життя, приймають іслам і в 70—80 рр. ХІ ст. виникає могутня держава — Сельджуцький султанат, який стрімко розвивається. На початку XII ст. столицею султанату стало місто Конья (звідси походить його друга назва — Конійський султанат). Проте в середині ХІІІ ст. воно було знищено ордою онука Чингісхана — Хулагу-хана, і в 1243 р. Сельджуцький султанат розпався на окремі князівства. 
Варіант 2 
Робота з підручником 
Опрацюйте матеріал підручника про створення перших турецьких держав та запишіть розвиток подій у хронологічній послідовності. 
Зразок відповіді 
Утворення перших турецьких держав 
1) Турки-сельджуки захопили Середню Азію, Персію, Сирію, Ірак. 
2) Близько 1000 р. вторглися до Європи. 
3) 1071 р. — турки-сельджуки розбили візантійців та полонили базилевса (імператора). 
4) Захопили Малу Азію. 
5) Злилися з місцевим населенням. 
6) Заснували Сельджуцький (Конійський) султанат. 
7) Середина ХІІІ ст. — сельджуки розбиті монголами. 
8) 1243 р. — Сельджуцький султанат розпався на окремі князівства. 
2. Утворення Османської держави. Завоювання османських султанів у Європі й Азії. Державний устрій, населення, релігія та культура Османської імперії 
Варіант 1 
Розповідь учителя 
1) Утворення Османської держави 
Сельджуцький (Конійський) султанат розпався на кілька дрібних бейліків (князівств). Хоча султанат і зберіг владу над бейліками, проте вона була лише формальною. Один із бейліків очолив вождь племені кайї — Осман (близько 1281—1326 рр.). З остаточним розпадом Сельджуцького султанату володіння Османа І перетворилися на самостійний Османський емірат, а турки почали називати себе на честь вождя — османами (турками-османами). 
Османський султанат поступово збільшував територію, приєднуючи до своїх володінь область за областю, і в 1299 р. Осман офіційно проголосив себе «султаном», започаткувавши династію Османів. 
2) Завоювання османських султанів у Європі й Азії 
Син Османа Орхан I (1326—1362 рр.) продовжував політику батька. Він захопив території від Мармурового до Чорного моря та почав перші турецькі завоювання в Європі. Для зміцнення держави Орхан І провів низку реформ: почав карбувати власну срібну монету, реорганізував армію, додавши до легкої кінноти корпуси піхоти з яничарів.
Нащадок Орхана Мурад I (1362—1389 рр.) спрямував свою агресію на Балкани. У другій половині ХІV ст. балканські країни перебували в стані занепаду та постійно воювали між собою. Мурад І завоював Фракію, і в 1365 р. переніс столицю своєї держави в Адріанополь. Візантійська імперія обмежувалася тепер самим лише Константинополем. Невдовзі Болгарія визнала себе васалом султана, і Мурад І пішов на Сербію. Вирішальна битва сербів та боснійців із турками відбулася в 1389 р. на Косовому полі. Армія османів була значно більшою, проте серби билися відчайдушно. Посеред битви сербський патріот Мілош Обіліч проник у табір турків-османів і вбив Мурада I, проте це не вплинуло на результат битви. Під керівництвом сина султана Баязида серби зазнали повної поразки, і Сербія була захоплена турками. 
Баязид I (1389—1402 рр.), якого за військову вправність прозвали «Блискавкою», підкорив Македонію, Болгарію, частину Сербії та Албанії, а також Малу Азію. Успіхи османів занепокоїли європейців, і Папа Римський оголосив проти них хрестовий похід. У 1396 р. 60-тисячна армія рицарів-хрестоносців із Німеччини, Франції, Угорщини, Чехії, Польщі була розбита біля міста Нікополя в Болгарії. У 1400 р. Баязид І розпочав облогу Константинополя, яка тривала близько року, проте, отримавши звістку про вторгнення армії середньоазійського правителя Тимура (Тамерлана), він зняв облогу та рушив назустріч. У битві при Анкарі (1402 р.) турецька армія була розбита, а Баязид І потрапив у полон, де й помер. Тимур, розоривши володіння турків у Малій Азії, повернувся до Середньої Азії. 
У тривалій боротьбі між синами султана переможцем вийшов Мехмед I Челебі, який зібрав усі землі Османської імперії. Його правління було порівняно спокійним. Він уклав мирні договори з Візантією, Сербією, Валахією й Угорщиною. Султан толерантно ставився до підданих-немусульман, розвивав торгівлю, був покровителем літератури, особливо поезії. Його характеризують як справедливого, покірливого, миролюбного й освіченого правителя, проте з усіма повстаннями він розправлявся швидко та жорстко. 
Мехмед II Фатих (Завойовник) (1451—1481 рр.) не тільки завершив наведення ладу в Османській імперії, але й суттєво збільшив її територію, звоювавши Кримське ханство, Сербію, Морею, Трапезундську імперію, Боснію, Албанію. Але найвизначнішою подією його правління було взяття Константинополя. Зібравши багатотисячну армію, у квітні 1453 р. султан розпочав облогу міста, яка тривала 53 дні, і 29 травня 1453 р. після штурму Константинополь упав. Імператор Константин XI загинув, захищаючи місто. За наказом Мехмеда ІІ місто перейменували на Стамбул (Істанбул), і воно стало столицею Османської імперії. Собор Святої Софії було перебудовано в мечеть. Крім завоювань, султан приділяв багато уваги і внутрішній політиці. За його правління була складена перша збірка законів Османської імперії «Канун-наме». 
Захоплення Константинополя султаном Мехмедом ІІ постало новою сторінкою в розвитку Османської імперії. Його син Баязид ІІ (1481—1512 рр.) продовжив справу батька. За часів його правління держава постійно воювала з європейськими країнами (Венецією, Угорщиною, Австрійськими Габсбургами, Польщею), Єгиптом та Персією. Проте Молдавське князівство визнало васальну залежність від імперії, також було підкорено східне узбережжя Чорного моря. 
3) Державний устрій, населення, релігія та культура в Османській імперії 
Османська імперія в період свого розквіту розташовувалася в Європі, Азії та Африці. За своїм устроєм імперія була абсолютною монархією, уся влада належала султану. Він вважався священною особою, володів усією землею в державі, був головнокомандувачем і духовним лідером усіх мусульман у країні. Султан здійснював управління за допомогою дивану (уряду), який призначав він особисто. Від імені султана роботою дивану керував великий візир, а духовним життям та дотриманням шаріату (мусульманського законодавства) опікувався шейх-уль-іслам. 
У Туреччині була створена військово-ленна, або тимарна, система: воїн (як правило, кіннотник) отримував земельний наділ за службу. Він зобов’язаний був за першим наказом вирушити в похід у повному озброєнні та верхи на коні. 
Основну масу населення Османської імперії складали селяни. Вони були особисто вільними, але не мали права володіти землею й орендували її, виплачуючи податок у розмірі десятої частини врожаю. У містах розвивалося цехове ремесло. Ціни на товари контролювалися владою. Розвивалася торгівля, а диван проводив політику меркантилізму. Держава перебувала на перехресті торговельних шляхів, і збирання мита давало великі прибутки. 
Державною релігією Османської імперії був іслам. Султан одночасно був халіфом, тобто духовним лідером усіх мусульман. Більшість населення держави становили мусульмани. Немусульманське населення сплачувало спеціальний податок. Ставлення до представників інших релігій змінювалося залежно від правління того чи іншого султана, але загалом немусульмани не зазнавали сильних гонінь. Судочинство в державі базувалося на шаріаті (правові, морально-етичні та релігійні норми ісламу). 
Турецька культура розвивалася разом із державою, знаючи піднесення та падіння. Певний вплив на неї мали культури підкорених народів та релігії (християнство, буддизм). 
Культура Османської імперії зазнавала впливу ісламу. Уся система освіти зосереджувалася в руках духовенства. Усі навчальні заклади перебували при мечетях (медресе) і виховували дітей у дусі мусульманської релігії. У школах викладали арабську та перську мови, мусульманське право (шаріат), пізніше були запроваджені математика, астрономія та логіка. Також при мечетях існували бібліотеки. Іслам впливав і на розвиток наукових знань, передусім низьким рівнем освіти. Мусульманська релігія забороняла зображення людей і тварин, тому живопис був розвинений слабко, в основному він утілився в мініатюрах, які часто містилися в книжках. 
Варіант 2 
Робота з підручником (змагання команд) 
Методика проведення. Учні об’єднуються в чотири команди та опрацьовують певний матеріал підручника. Потім учасники команд по черзі записують на дошці інформацію за темою, дотримуючись хронологічного порядку. За кожний запис нараховується 1 бал. Якщо команда запише подію, яка відбулася раніше, ніж ті, які вже представлені на дошці, їй нараховується додатковий бал. Перемогу здобуває команда, яка набере найбільшу кількість балів.) 
За допомогою підручника зберіть інформацію про виникнення та розвиток Османської імперії. 
Зразок відповіді 
Виникнення та розвиток Османської імперії 
1) 1299 р. — посилення емірату на чолі з князем Османом. 
2) Турки-османи підкорили мусульманські князівства Малої Азії. 
3) Князь Османської держави прийняв титул султана. 
4) Добре організована армія (кіннота й піхота) та державне управління. 
5) Шейхи (голова роду, мусульманський богослов і правознавець) та дервіші (мусульманські монахи-жебраки). 
6) Жорстоко розправлялися з усіма, хто чинів опір. 
7) Хто підкорявся — спокійно жили, сповідували свою віру, сплачували менші податки. 
8) Турки-османи завоювали практично всі володіння Візантії. 
9) 1362 р. — захоплення Адріанополя (Балкани), візантійський імператор визнав себе васалом султана. 
10) 1389 р. — битва на Косовому полі в Сербії (поразка сербів, смерть султана Мурада І). 
11) Султаном став Баязид Блискавка. 
12) 1393 р. — захоплення турками Тирново (столиці Болгарії). 
13) Яничари (від тур. «нове військо») — піші воїни, озброєні ятаганами (криві шаблі), що набиралися з християнських хлопчиків, яких виховували для військової служби. 
14) 1402 р. — поява Тимура, поразка турків (султан Баязид потрапив у полон, де помер). 
15) 20—30 рр. ХV ст. — поновлення завоювань турків на Балканах — підкорення Македонії, Греції, Сербії. 
16) Поява вогнепальної зброї в турецької армії. 
17) Правління Мехмеда ІІ Завойовника (1451—1481 рр.). 
18) 1453 р. — захоплення Константинополя, перетворення міста на столицю Османської імперії Істанбул (Стамбул). 
19) Наприкінці ХVІ ст. — початок занепаду Османської імперії. 
Перевірка випереджального домашнього завдання 
Виступи окремих учнів із підготовленими доповідями про Тимура й облогу турками Константинополя, решта учнів складають короткий конспект у вигляді тез. 
Зразок тез 
Тимур (Тамерлан) 
Народився в 1336 р. в сім’ї монгольського вельможі; 
у 26 років став калікою, його стали називати «залізним кульгавцем» — Тамерланом; 
1370 р. — став правителем Середньої Азії; 
розбив Золоту Орду. Підкорив Іран, Афганістан, Кавказ, Делійський султанат, Багдадський халіфат, Османську державу, Китай; 
столицею своєї держави зробив місто Самарканд. 
Облога турками Константинополя 
Противники — султан Мехмед ІІ та візантійський імператор Константин XI; 
квітень 1453 р. — Мехмед ІІ із величезним військом оточив Константинополь; 
місто трималося протягом 53 днів, відбиваючи штурм за штурмом; 
29 травня 1453 р. — Константинополь був захоплений; 
місто було перейменовано на Істанбул (Стамбул). 
Робота з картою (робота з підручником) 
За допомогою настінної карти світу та підручника визначте, які території входили до Османської імперії. 
Зразок відповіді 
Європа 
Азія 
Африка 

Балкани, Дунайські князівства, Молдавія, Валахія, Трансільванія, Крим 
Вірменія, Західна Грузія, Месопотамія, Сирія, Палестина, Аравія 
Єгипет, Лівія, Туніс (уся Північна Африка, крім Марокко) 

Робота з підручником 
Опрацюйте матеріал підручника та складіть схему піраміди влади в Османській імперії. 
Зразок відповіді 
НАРИСОВАТЬ ПИРАМИДУ 
Султан 
Вищі чиновники та духовенство (візир, муфтій та ін.) — диван 
Судді, яничари, чиновники 
Військовозобов’язані турки 
Місцеве населення (селяни, ремісники, купці) 
Раби 
Додатковий матеріал 
Тимур, Амір Тимур, у староруських літописах — Темір Аксак («залізний кульгавець»), також Тамерлан (чагатайською й монгольською мовами Тимур — «залізний») (1336—1405 рр.) — видатний полководець, державний діяч і політик, засновник династії Тимуридів. Він не був нащадком Чингісхана й усе життя правив через ханів-нащадків, які були маріонетками в його руках. Він сприяв розвитку науки й культури, особливо багато уваги приділяючи будівництву палаців, мечетей, мавзолеїв. Для досягнення своїх цілей він створив численну, дисципліновану й добре озброєну армію. 
Тимур народився в селі Ходжа-Ільгар поблизу міста Кеш (відоме як «зелене місто», сучасний Шахрисабз), неподалік від міста Самарканд (Узбекистан), яке він зробив столицею своєї імперії. Він був сином вождя монгольського племені Барлас. 
Досягши повноліття, він був і правителем Кеша, разом з еміром Самарканда підкоряв землі, а потім воював із ним. Під час цих воєн він дістав поранення в ногу, і від того часу кульгав (звідси й прізвисько — «залізний кульгавець»). У 1370 р. він став правителем Самарканда та почав створення власної імперії. Тимур прийняв титул «гурган», який чагатайською мовою означає «зять», тобто «зять дому Чингісхана». 
Ставши правителем, він починає втручатися у справи монгольських держав, воює з Хорезмом. Тимур підтримав Тохтамиша, який скинув правителя Золотої Орди Мамая. У 1381 р. він починає підкорювати Персію. Протягом десятиліття він завоював Фарс, Ірак, Азербайджан та Вірменію. У 1394 р. Месопотамія та Грузія також перейшли під його владу. Одночасно Тимур продовжує воювати із Золотою Ордою, розбиває Тохтамиша та прямує в Поволжя та на Русь. Під час цього походу військо Тимура двічі вдиралося на територію сучасної України, дійшовши до Дніпра, а пізніше його війська рушили на Кримський півострів, де спустошили міста Солхат (Старий Крим) і Кафу (Феодосію). 
У 1398 р. Тимур розпочав свій другий великий похід на Індію, у результаті якого індійські війська були розгромлені, а Делі практично знищено. Із великою здобиччю він повернувся до Самарканда. 
Повернувшись з індійського походу, Тимур вирушив воювати проти Єгипту. Під час єгипетського походу він відновив свою владу в Азербайджані, захопив Дамаск і Багдад, розбив та полонив турецького султана Баязида. Розбивши єгипетського султана Мамелюка, Тимур знову повертається в Самарканд. 
У 1405 р. під час експедиції в Китай Тимур помер від хвороби, його імперія була поділена між синами. 
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 
Робота з підручником 
За допомогою підручника заповніть таблицю, порівнявши правителів держав за запропонованими критеріями. 
Зразок таблиці 
Критерії для порівняння 
Османська імперія 
Московське князівство 
Англія 

Назва правителя 

Столиця держави 

Права правителя 

Дорадчий орган 

Найвідоміші правителі 


Робота з контурною картою 
Позначте на відповідній контурній карті: 
1) місто Константинополь; 
2) Косове поле; 
3) територію Османської імперії часів Мехмеда ІІ. 
Робота з документом 
Прочитайте уривок із документа та дайте відповіді на запитання. 
ІЗ ДОКУМЕНТА СТІВЕНА РАНСІМЕНА «ПАДІННЯ КОНСТАНТИНОПОЛЯ В 1453 РОЦІ» 
Від часів халіфа Омара та перших великих завойовників під прапором ісламу мусульманська традиція наказувала належним чином поводитися з підкореними народами. Якщо місто або область здаються завойовнику добровільно, вони не підлягають розграбуванню, хоча їх і можна примусити виплачувати контрибуцію; християнське та єврейське населення може зберегти свої культові споруди за умови дотримання певних правил, що стосуються власне будівель. Навіть якщо капітуляція має вимушений характер, оскільки оборонці вже не в змозі триматися довше, це правило залишається чинним, хоча в такому разі переможець може наполягати на більш жорстких умовах — значно важчій контрибуції й покаранні найбільш упертих противників. Але якщо місто взяте штурмом, його жителі не мають жодних прав. Армії завойовників дозволяється в цьому випадку протягом трьох днів необмежено грабувати місто, а колишні храми, так само як і всі інші будівлі, стають власністю голови переможців, і він може вчинити з ними так, як йому заманеться. 
Запитання 
1. Чому турки так м’яко поводилися з тими, хто здався добровільно? 
2. Як вчиняли в інших країнах із захопленими містами? 
V. ПІДСУМКИ УРОКУ 
Вибіркова перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок. 
Основні висновки 
У результаті переселення до Малої Азії тюркських племен турків виникає спочатку Сельджуцький султанат, а пізніше розвивається Османська імперія, яка в період своєї могутності була розташована в Європі, Азії та Африці. 
Османська імперія постала в результаті підкорення інших народів і постійно перебувала в стані війни, впливаючи як на Європу, так і на Азію. 
Відповідь на проблемне питання 
Візантійська імперія перебувала в стані занепаду, а інші європейські християнські держави не бажали надавати їй допомогу або не мали такої можливості. Разом із тим турки переживали період розквіту. 
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
1. Підручник: 1, § 20; 2, § 19; 3, тема 4. § 3. 
2. Складіть порівняльну таблицю дорадчих органів Османської імперії, Московського князівства, Речі Посполитої, Франції та Англії.
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Турецька держава", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід