Сценарій свята до дня Івана Купала "Ой на Івана, ой на Купала"




 
Сценарій свята до дня Івана Купала "Ой на Івана, ой на Купала" 

На фоні пісні звучить голос Ярила. Водночас уламок дерева повертається і в променях світла окреслюється постать Ярила, який відтворюй рухи за текстом. 

Голос Ярила. Благословен будь той великий день, коли отець Сварог дозволив мені зійти спочити на землю. Мить вищого бла­женства, прийди! О, люба Доно, прилинь, кохана! Я віддам тобі тепло свого тіла, зігрію твою м'яку постіль полум'ям свого серця. 

Голос Дони. Я чую тебе, мій великий господарю. Бери мене! Я готова навік поєднати свою долю з тобою, коханий. Я іду, іду до тебе. 

Ярило простягає свої руки до Дони, обіймає її за плечі, потім одягає їй на голову свій вінок. Дона зливає воду на руки Ярила. Той омиває своє обличчя, скроплює водою Дону й навколишню природу. 

Ярило. Я щасливий, Доно! Благословляю все живе сьогодні на кохання. Омий, кохана, землю своїми теплими водами. Хай купаль­ська ніч поєднає всіх закоханих. 

Постаті Ярила й Дони ніби зливаються в одне ціле, їх «ховає» декора­тивний стовбур дерева. На сцену вибігають глашатаї. Звучить фонограма. 

1-й глашатай. Слухайте, люди, слухайте, люди! Свято Купайла сьогодні в нас буде! 

2-й глашатай. Юності свято, краси і кохання! 

1-й глашатай. Щастя рясного усім вам бажаємо! Хай пісня лине над рідним краєм! 

2-й глашатай. Липнева нічка дуже маленька. Збирайтеся, люди, швиденько. 

1-й глашатай. Та будемо в танці разом кружляти, пісень ку­пальських будемо співати. 

2-й глашатай. Слухайте, люди, приходьте, люди! Свято Купайла сьогодні в нас буде! 

Глашатаї виходять. На сцену з піснею «Сьогодні Івана, а завтра Купала» заходять діти, збираються в тісне коло. 

1-й хлопчик. Дівчатка, вже сутеніє. Чи не боїтеся? 

1-а дівчина. А чого нам боятися? 

2-й хлопчик. Так настає ж купальська ніч! 

2-а дівчина. Купальська ніч — це чарівна ніч. У цю ніч ходить щастя людське по землі. 

3-й хлопчик. Але ж у цю ніч мають волю всі темні та лихі сили |лісу, поля, води, гір, скель та провалля. 

4-й хлопчик. Цілу ніч скрізь блукають відьми, мольфари, вовкулаки, вурдалаки, мерці. 

3-я дівчина. Ой, як страшно! 

4-а дівчина. А ще в купальську ніч ходить і сам Купало, ходить і Ярило, ходить і Марена. 

5-а дівчина. Ходять і добрі духи; Ладо — опікун господарства, ! опікун домашнього вогнища, роду й родини. І 6-а дівчина. У лісі в цю ніч світяться ліхтарики потерчат. 

1-а дівчина. Мені розказувала бабуся, що лише на Купала рослини граються, радіють і веселяться. 

2-а дівчина. Та ще й розмовляють між собою... 

3-я дівчина. А також про щось шепочуться з добрими та ли­хими духами й переходять з місця на місце. 

4-а дівчина. Роса й вода цієї ночі набирають чарівних власти­востей, вода дзюрчить, ніби дзвонить, — і в криниці, і в ставку, і на річці. 

5-а дівчина. Зілля, квіти лісові, польові та городні стають ці­лющими, набувають великої сили, яку дають їм добрі духи та сам Купало. 

5-й хлопчик. А як стемніє, у лісі починається шум, гам, крики і голоси «пу-гу» долинають звідусіль. 

6-й хлопчик. Відьми в цю ніч збираються на Лисій горі, потім летять до місяця й ховають його. 

1-й хлопчик. І тоді можна побачити, як у найнепролазніших ха­щах серед старих могил виблискують скарби, закопані давно-давно. 

2-й хлопчик. А злі сили так і шугають всюди, сидять на дере­вах, і на землі, і у воді. 

3-й хлопчик. Злі духи зчиняють бій з добрими духами. Змаган­ня триває аж до третіх півнів. 

6-а дівчина. Таємнича купальська ніч: і щаслива, і обнадійли­ва, і страшна. У цю ніч можуть знайти квітку щастя, яку шукають віками. 

1-а дівчина. Кажуть, що вона ніколи не цвіте. Лиш у ніч на Івана Купала папороть на коротку мить викидає вогненну квітку. Той, кому вдасться зірвати її, отримає чарівну силу, яка дає змогу зна­ходити заховані скарби, дізнаватись про долю людей, зцілювати хворих, розуміти мову птахів. 

3-я дівчина. От якби знайти цю квітку! 

4-а дівчина. Дуже нелегко заволодіти нею, бо чарівна квітка, кажуть, росте в дрімучому лісі й охороняється нечистою силою... 

5-й хлопчик. На сміливця чекають численні випробування, ча­сом небезпечні для життя. 

4-а дівчина. Не розказуйте далі. 

5-а дівчина. Не розказуйте, бо ми боїмося. 

За сценою звучить пісня «Маренонька». 

6-й хлопчик. Не бійтесь, дівчата, он уже сюди дівки йдуть, Ма­рену несуть. Чуєте, співають? 

1-й хлопчик. А там і парубки незабаром надійдуть. 

6-а дівчина. Ой і весело ж тут буде! 

1-а дівчина. А нам можна подивитися? 

2-й хлопчик. Звичайно. Купала святкують дорослі й малі. 

2-а дівчина. То давайте залишимося і побавимося разом з усіма. 

Усі. Давайте, давайте! 

Зі сміхом дітвора розбігається в різні боки. На сцену з піснею ви­ходить гурт дівчат, які виносять обрядове дерево «Марену». Ведуть хоровод «Кругом Мареноньки». Під час хороводу на сцену виходить гурт парубків з купайлом-деревцем. Дві жердки у вигляді хреста, з'єднані пе­ревеслом і обв'язані соломою, лахміттям, будяками, кропивою. Замість голови — драний бриль, уквітчаний папороттю... Парубки встановлю­ють свого «Купала» коло «Марени» й починають кепкувати з неї та з дівчат. 

1-Й ХЛОПЧИК. 

Та хіба то та Марена, 

Що до відання? 

Та вона така паршива, 

Як в багні свиня. 

2-й хлопчик. 

Тонконоге, кривобоке 

І ледве стоїть 

Не дамо ми їй Купала, 

Хоч як не просіть! 

3-й хлопчик. 

Та хіба ото вінки? 

Хіба ото стрічки? 

Подивіться, наш Купайло, 

Як слічна чічка! 

Дівчата. 

Купайло, Купайло, де ти зимувало? 

Парубки. 

Зимувало в лісі, ночувало в стрісі, 

Веснувало в пір'ячку, літувало в зіллячку! 

Чорне, брудне, кострубате, Обсмоктане й горбате! Тьху! 

А ваша Марена на кіл посаджена, Підтикана, обскубана, як курка зализана! 

Дівчата відштовхують парубків, захищають свою Марену. 

1-а дівчина. 

Ой, тримайте, подруженьки, 
Бо впаду у воду. 
Подивіться, люди добрі, 
На оту уроду 
2-а дівчина. 
Та хіба ото жених? 
Хіба ото пан? 
Замість квіточок, на ньому 
Лиш один бур'ян! 

2-а дівчина. 

А наші квіточки з рум'янку та м'яти. 
У наших віночках барвінок хрещатий, 
У наших віночках цвіт чебреця, 
У них не знайдете початку й кінця. 

Ваше Купайло засохле, високе, 
Таке, як усі ви, воно кривобоке. 
Ви, певно, тримали його у стодолі, 
То, бідне, не бачило сонця і волі. 

5-а дівчина. 

Хлопці, ви б ліпше нам розказали, 
Де вашого красеня пси покусали? 

Хлопці. 

Годі, дівчата, не накличте лиха, 

Ще Купайло розсердиться, то буде потіха! 

Парубки спільним вигуком: «Г-у-у-у! Г-у- у-у!» — лякають дівчат. Дівочий переляк, сміх, вигуки. 

1-а дівчина. Та добре вже, добре, але визнайте, що наша Марена у вінках і цвіті — то ж найкраща наречена в цілому світі! Правда? 

Хлопці знехотя погоджуються. 

2-а дівчина. А раз так, то пора з Марени віночки зняти і з Ку­пайлом недолугим її поєднати. А поки вони будуть собі в парі сто­яти, ми будемо на воду віночки пускати. 

3-я дівчина. Віночки пускати, на долю гадати. 

Дівчата знімають з Марени віночки і з піснею «Заплету я свій ві­ночок» (обробка С. Джуровського) виходять за сцену, ніби прямують кидати вінки в річку. 

122 

1-й хлопчик. Хлопці, гайда на другий берег річки, щоб діста­тися нам ці віночки! 

2-й хлопчик. Гайда! 

3-й хлопчик. Ходімо. 

Хлопці виходять. Дівчата групами по двоє повертаються на сцену. Кожен з хлопців підібрав віночок, підходить до своєї обраниці. Одна з ді­вчат залишається без пари. Вона не знаходить свій вінок і засмучена повертається до подруг. 

1-а дівчина. Не тужи, Оленко, знайдеться твій вінок. 

2-а дівчина. А може, він іще пливе за водою та шукає твого коханого? 

3-я дівчина. Дівчата, а в які ігри будемо гратися? Усі. Давайте в Горшку! Давайте. 

4-а дівчина. А хто буде сторожем? 

5-а дівчина. А хай Омелько! Усі. Омелько! Омелько! 

4-й хлопець. Будь, Омельку, сторожем та добре сторожуй. Відбувається гра «Горілка». Молодь стає парами, хлопець бере свою дівчину за руки, перед ними — Сторож. 

Сторож. 

Гори, гори ясно, 

Щоби не погасло. 

Глянь на небо: три ворони — 

Раз, два, три — навперегони! 

Парубки розбігаються, не рознімаючи рук з дівчатами, Сторож наздоганяє. Той, кого він наздожене, віддає свою дівчину, а сам іде сторожу­вати. Так повторюється кілька разів. 

6-а дівчина. Ой, досить! Ми вже стомились! 

7-а дівчина. Давайте краще поспіваємо! 

Дівчата співають «Ой Купало, Купалочко». Хлопці про щось пере­мовляються, поглядаючи на дівчат. 
5-й хлопчик. Наталю, ти сьогодні найвродливіша серед дівчат, і ми тебе обираємо для ворожіння. Погадай своїм подругам на щастя-долю. 

.$ . 8-а дівчина» Ой, зараз Наталку до ями посадять! 

1-а дівчина. Чи ж гарну долю вона мені нагадає? 

Хлопці зав'язують Наталочці очі, а потім беруть на руки і саджа­ють до ями, у якій лежать букети квітів. Наталка піднімає по одному букети над головою, називаючи імена дівчат. Якщо букет свіжий, має цвіт маку, волошки, любистку та інших квітів, то дівчина буде щасли­вою. А якщо в букеті кропива, будяки та інший непотріб — так Бог не дасть тій дівчині щастя. 

2-а дівчина. Ой, я буду щасливою! 

3-я дівчина. 1 я! 

4-а дівчина. А мій букет з кропиви та будяків... Тепер мені не бачити щастя. 

6-й -хлопець. Не плач, Парасочко, он як вийдеш за мене заміж, то будеш щасливою весь вік. 

4-а дівчина. От іще мені! 

Парубок намагається обняти дівчину, але вона вивертається і, тицьнувши йому під носа свій колючий букет, утікає.

6-а дівчина. Дівчата, а давайте виберемо серед хлопців Купала та зав'яжемо йому очі, нехай нас половить. 

5-а дівчина. Хай Семен буде! Дівчата! Хай Семен! 

Дівчата зав'язують Семенові очі. Хлопці беруться за руки і роблять коло, не випускаючи з нього дівчат. 

1-й хлопчик. На чім стоїш? 

Семен. На будяку. 

2-й хлопчик. А чого тебе не коле? 

Семен. Бо я в ходаку. 

1-а дівчина. А як твій батько називається? 
Семен. Панас. 

Усі дівчата. Покинь мухи, лови нас! 

Коли Семен в середині кола спіймає дівчину, то вона мусить запла­тити викуп: заспівати чи затанцювати. Усі стають півколом. А Семен виводить наперед спійману дівчину. 

Семен. Ну, а тепер, Марусю, плати викуп — танцюй. 
На авансцену виходить засмучений парубок. 

3-й хлопчик. Улянка на мене і не дивиться. І її віночок я з річ­ки не виловив... І через вогнище стрибав, так спіткнувся... О, таким невдахою народився... 

З іншого боку назустріч йому виходить дівчина 

. 7-а дівчина. Андрійку, чому ти такий сумний? 

4-й хлопець. Хотів вогняну квітку знайти... 

7-а дівчина. Щоб багатим стати? 

4-й хлопець. Ні, щоб з тобою побратися. 

7-а дівчина. А я чар-зілля знайшла, щоб тебе приворожити. 

4-й хлопець. То ти теж мене кохаєш? Поберемося в м'ясницю. 

7-а дівчина. Засилай сватів. 

Закохані, милуючись, виходять. На сцену знову виходять дівчата. 

2-а дівчина. А я чебрецю та м'яти нарвала. Мати зварить мені купіль із цих трав — і я стану вродливою. 

3-я дівчина. А я купальською росою вмиюся і стану гарною. 

2-й хлопчик. Треба ще й покачатися. Усі. Гайда качатися! 

Хлопці розбігаються, а дівчата залишаються. 

1-а дівчина. Я різних трав назбирала. Покладу їх під подушку, а вранці порахую, як буде дванадцять — вийду заміж. 

2-а дівчина. А я свій вінок повішу під стріхою. Він і дім обері­гатиме від злої сили, і від хвороб лікуватиме. 

3-я дівчина. Олесю, а в тебе що це, Олесю? 
4-а дівчина. А в мене тут десять трав, та ще й папороть і чортополох. Покладу їх під подушку й скажу: «Суджений — вуджений, приходь до мого саду-винограду» — от він мені і присниться. 

Поступово на галявину виходять парами всі учасники свята. 
1-й хлопчик. Дивіться, сходить сонце. 

1-а дівчина. Буде добрий хліб! 

2-й хлопчик. Буде щастя! 

2-а дівчина. А горе та біда обминатимуть нас! 

Співаючи купальську пісню «Додому», молодь поступово розхо­диться. Узявшись за руки, дівчата востаннє йдуть хороводом навколо Марени, а потім, знявши прикраси з Марени та співаючи «Потонула Маренонька», несуть її до води. Парубки теж забирають свого Купайла, щоб кинути його в річку. Молодь парами розходиться з піс­нею «Купалочка з купал іде».
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Сценарій свята до дня Івана Купала "Ой на Івана, ой на Купала"", із категорії "Сценарії", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід