Товари для рукоділля
 

ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЇ І СТИЛЮ У П’єсі "Ляльковий дім"


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Отже, п’єса має два сюжети. Зовнішній це розв’язка історії, що почалася вісім років тому, коли Нора підробила вексель. Вона закінчується тоді, коли вексель опинився в Хельмера. Ця сюжетна лінія має свою структуру: зав’язка — утрата Крогстадом місця в банку; кульмінація — отримання ХельмероУ П’єсі «Ляльковий дім» є два сюжети, дві дії і два конфліктизовнішній («відкритий», який глядач бачить одразу) і внутрішній (до часу прихований від глядача)м листа від Крогстада; розв’язка — отримання векселя і його спалення. Конфлікт обумовлений суто соціальними проблемами: становище жінки в суспільстві (якби Нора мала право сама розпоряджатися грошима, їй не довелося б нічого підробляти).
 

Проте значно важливіший сюжет пе зовнішньої, а внутрішньої дії це стосунки в домі Хельмерів: пізнання Норою справжнього обличчя свого чоловіка та й, зрештою, себе («Весь наш дім був тільки великий ляльковий дім. Я була тут твоєю лялькою, донькою. А діти були вже моїми ляльками. Мені подобалось, що ти грався, бавився зі мною, як їм подобалось, що я граюсь і бавлюся з ними. У цьому, власне, і було наше подружнє життя, Торвальде»), І кульмінацією цього, другого, сюжету є рішення Нори покинути дім Хельмера, який виявився ляльковим. А розв’язка — попереду (чи не тому цей твір викликав таку бурхливу полеміку?).
 

Рушійна сила зовнішньої дії — історія з векселем; рушійна сила внутрішньої дії психологічний стан Нори (страх, роздуми про самогубство, очікування дива).
 

Сюжет

Зав’язка

Кульмінація

Розв’язка

Рушійна сила дії

Зовнішній

Утрата Крогстадом місця в банку

Отримання Хельмером листа від Крогстада

Отримання векселя і його спалення

Історія з векселем

Внутрішній

Пізнання Норою справжнього обличчя свого чоловіка

Рішення Нори покинути дім Хельмера

Нора йде від чоловіка і дітей, але... (фінал відкритий)

Психологічний стан Нори


Важливою особливістю п’єси «Ляльковий дім» є те, що її аналітичність сконцентрована в останніх сценах, у розв’язці, де в діалозі відбувається справжнє й несподіване переосмислення персонажами свого минулого життя і себе самих. За своєю структурою твір уважається класичною інтелектуально-аналітичною п’єсою Г. Ібсена. Саме в «Ляльковому домі» такий тип драми втілено в найповнішому та «чистому» вигляді. Адже саме у фінальній (і першій за все подружнє життя!) бесіді з Хельмером жінка тверезо й вдумливо аналізує їхні стосунки, а також почасти й стосунки в суспільстві. І хоча сучасники закидали Г. Ібсену надмірну логічність і холодність Нори в її останньому діалозі з чоловіком, проте тут зовнішнє сюжетне напруження переключається на напруження інтелектуальне, на напруження думки, яка, зрештою, й переростає в рішучий сюжетний поворот, яким завершується дія п’єси.
 

П’єса Г. Ібсена «Ляльковий дім» на сцені Лондонського театру. 2009 р.

Згідно з творчим задумом автора, конфлікт розв’язують не фабульні випадковості, а самещира розмова, діалог, дискусія. Найкраще це висловлює Фру Лінне: «Хай вони нарешті поговорять між собою по щирості. Неможливо, щоб далі це тривало — завжди ці утайки, виверти...»
 

Особливістю стилю драми «Ляльковий дім» є також лаконічність у розгортанні діалогу, наявність підтексту. Інтелектуально-аналітичний характер «нових п’єс» Г. Ібсена поєднується з прагненням зберегти природність і вірогідність усієї сценічної дії, максимальну життєподібність персонажів. Із цим прагненням пов’язана також своєрідність мови його п’єс, яка створюється за рахунок економії мовних засобів. Оскільки функціональне навантаження тексту велике її багатопланове, кожна репліка і фраза вводиться в текст лише тоді, коли вона є конче потрібною для виконання одного, а іноді й декількох художніх завдань. Але гака небагатослівність не заперечує свободи й невимушеності діалогу, не обмежує його певними рамками. Завдяки цьому п’єсі «Ляльковий дім» притаманна абсолютно ненав’язлива лаконічність і природна стриманість. Щоправда, дехто може заперечити, що в окремих епізодах з’являються доволі багатослівні й навіть балакучі персонажі. Достатньо пригадати хоча б емоційне багатослів’я Нори в окремих сценах другої дії. Проте не можна не помітити, що за цим потоком фраз, часом незначущих і непов’язаних одна з одною, прихована глибока внутрішня тривога Нори, її напружене очікування розв’язки, викриття.
 

Велику роль відіграють також паузи. Виникає особливий підтекст — система значень, які подано не відразу, вербально, у діалозі, вони існують у глибині смислової структури п’єси і усвідомлюються лише в міру розгортання дії, проте часом так і не розкриваються до кінця.

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЇ І СТИЛЮ У П’єсі "Ляльковий дім"", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід