Календарно-обрядові пісні зимового циклу. Конспект уроку


Поділитись з друзями:
 
 
Урок № 5
Календарно-обрядові пісні зимового циклу
Мета:            ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями календарно-обрядових пісень зимового циклу; розвивати навички виразного читання пісень, коментування їхнього змісту, виділення та пояснення художніх засобів, що в них ужиті
Очікувані результати: учні знають про виникнення та особливості обрядових пісень зимового циклу; пояснюють відмінність між колядками та щедрівками; знаходять у текстах пісень відображення народних уявлень про добробут; уміють виразно читати твори й аналізувати їх.
Теорія літератури: календарно-обрядові пісні, колядки, щедрівки, художні особливості народних пісень.
Обладнання: збірки календарно-обрядових пісень, ілюстрації до них; аудіозаписи пісень; зимові пейзажі
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Зима багата на свята. Дітвора чекає на прихід Святого Миколая з подарунками, Нового року, колядування, щедрування та посівання. Усі ці дійства супроводжуються піснями. І що найдивніше — ці обрядові пісні прийшли до нас через тисячоліття майже незмінними. То якою ж має бути сильною їхня енергетика!
  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
(Зачитування виписаних художніх засобів, пояснення їхньої ролі; розповідь учнів про улюблене зимове свято.)
  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Робота з підручником.
Опрацювання статей та рубрик підручника.
2.   Робота з літературознавчим словником.
Колядка — жанр величальних календарно-обрядових пісень, які до дохристиянської епохи були пов’язані із зимовим святковим циклом, а після утвердженням християнства — з різдвяним.
Щедрівка — жанр величальних календарно-обрядових пісень, що виконуються під Новий рік на Щедрий вечір.
3.   Евристична бесіда.
— Назвіть головні зимові свята.
— Коли колядують, щедрують?
— Згадайте, коли ви отримуєте найбільше подарунків? (На день народження, Новий рік, на День Святого Миколая.)
— Ким був Святий Миколай? Що ви знаєте про нього?
4.   Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Ой хто, хто Миколая любить»; прослуховування аудіозаписів, співу групою підготовлених дітей.
5.   Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
6.   Евристична бесіда.
7.   Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Засівна».
8.   Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
9.   Евристична бесіда.
— Як ви думаєте, від чого залежить людський добробут? (Добробут кожної людини, кожної родини залежить від здоров’я та статків.)
— З якою метою й коли здійснюється обряд засіву? (З метою відбити віру людей, що висловлені в засівній сподівання й побажання здійсняться; виконується перед першим або під час першого виходу в поле для сівби.)
— Знайдіть у тексті й зачитайте, що ж бажає засівач.
— Які вислови, побажання здаються вам перебільшеними, гіперболічними?
— Які побажання ви б додали до тих, що вже висловлені у творі?
10. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Нова радість стала»; прослуховування аудіозапису пісні.
11. Евристична бесіда.
— Про яку небувалу радість згадується у творі?
— Про що сповіщають ангели?
— За що люди прославляють Христа?
— Які художні засоби використано в цій обрядовій поезії?
— Як ви вважаєте, чи залежить щастя окремої людини від щастя інших? Відповідь обґрунтуйте.
12. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Добрий вечір»; прослуховування аудіозаписів пісень, можливо, виконання групою підготовлених дітей.
13. Евристична бесіда.
14. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового цик­лу «Щедрик, щедрик, щедрівочка»; прослуховування аудіозаписів пісні.
15. Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
16. Евристична бесіда.
— Що означає приліт ластівочки? Чому про приліт ластівки співають узимку?
— Як ластівочка характеризує господаря? (Як справжнього хазяїна, що завдяки своїй праці має достаток та велику родину.)
— Як ви гадаєте, кого можна назвати справжнім господарем? (Того, хто не цурається роботи й живе плодами своєї праці.)
— У якій формі побудовано щедрівку? (У формі діалогу.)
  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1.   Міні-вікторина.
1)   Яке перше найбільше свято зимового циклу? (Святого Миколая.)
2)   Яким великим святом завершується зимовий цикл? (Водо­хреща.)
3)   Про які три празники говориться в пісні «Добрий вечір»? (Різдво, Св. Василя, Водохреща.)
4)   Коли відзначають Святвечір? (Увечері 6 січня.)
5)   Чому в колядці «Щедрик, щедрик, щедрівочка» серед зими раптом прилетіла ластівочка? (У давніх слов’ян новий рік починався навесні.)
6)   У колядках і щедрівках часто згадують пана, пані, князя. Чи значить це, що пісні призначалися тільки багатим людям? (Ні, це так шанували простих господарів.)
2.   Гра «Шифрувальник».
  • V. Домашнє завдання
Вивчити обрядову пісню зимового циклу за вибором.
  • VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Календарно-обрядові пісні зимового циклу свідчать про…
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Календарно-обрядові пісні зимового циклу. Конспект уроку", із категорії "Українська література", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід