Народні колискові пісні «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя спать». Конспект уроку
Урок № 8
Народні колискові пісні «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя спать»
Мета: ознайомити учнів із народними колисковими піснями, їх провідними мотивами; розвивати навички виразного та вдумливого читання колискових, коментування їхнього змісту, пояснення лексичних особливостей
Очікувані результати: учні знають про призначення й особливості колискових пісень; пояснюють, як у колискових піснях виявляються материнські почуття й побажання; коментують зміст пісень, знаходять у них типові художні засоби; висловлюють свої почуття до мами, до родини.
Теорія літератури: колискова пісня.
Обладнання: збірки народних колискових пісень, ілюстрації до них; аудіозаписи народних та авторських колискових пісень
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
- I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Найміцніший родинний зв’язок — це зв’язок матері й дитини. І справа не лише в кровному родстві, а й у тому, що саме від матері дитина переймає мову, духовність. А душа переливається, починаючи з тієї пісні, яку співає матуся над колискою дитини, присипляючи її, сидячи ночами над нею та мріючи про її щасливу долю.
- ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
(Виразне читання пісень весняного циклу, коментування їхнього змісту.)
2. Евристична бесіда.
— З чим асоціюється колискова? (З маминою турботою, ласкою, з піснею, казкою.)
— Які фольклорні мотиви наявні в колискових? (Казкові, обрядових пісень.)
— Як ви вважаєте, чи впливає пісня на внутрішній стан людини? Чи може вона змінити настрій людини?
— Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей? (Під час обрядів це своєрідне заклинання, на святах — розвага, відпочинок, реалізація творчих можливостей та здібностей.)
— Чи мають рацію ті, хто говорить, що пісня допомагає людині жити? Умотивуйте власні міркування.
- ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з підручником.
Опрацювання статті до теми, літературознавчого поняття «колискова», відповіді на запитання.
2. Робота з літературознавчим словником.
3. Виразне читання колискової пісні «Ой ти, коте, коточок».
4. Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
5. Евристична бесіда.
— Яке значення в житті людини, а особливо для дітей, має сон?
— Чи співала вам мама колискову? Про що саме?
— Що являє собою кіт як свійська тварина? Чому саме в колискових з’являється цей образ?
6. Коментар учителя.
Якщо ви помітили, у багатьох колискових присутній такий персонаж, як кіт. У слов’ян він — символ оберегу дому. Він спить на печі, стереже спокій, не відходить далеко від дому, завжди повертається. Через те, що коти швидко засинають і сплять більшу частину доби, у наших пращурів був звичай класти кота в колиску перед тим, як туди клали дитину.
Текстів, де кіт заколисує дитину, дуже багато, у різних варіантах і поєднаннях. Можливо, пращури вірили в те, що кіт є оберегом для дитини.
7. Виразне читання колискової пісні «Ой ну, люлі, дитя, спать».
8. Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
9. Евристична бесіда.
— Чому матір, присипаючи дитину, бажає їй щасливої долі?
— Що символізує червоний квіт? (Красу.)
— З яких квітів дівчата будуть плести вінок? (Рута, м’ята, хрещатий барвінок, запашний васильок.)
— Що означають три квіточки, які мати принесе дитині? (Зріст, сон, здоров’я.)
— Чому мати турбується, щоб у її дитини було здорове серце?
— Як цей твір пов’язаний з усною народною творчістю?
10. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте провідні мотиви народних колискових пісень.
Очікувані відповіді
— Єднання з природою, оживлення її.
— Побажання дитині здоров’я, щастя, прикликання їх.
— Материнська турбота про дитину.
- ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Запишіть, які з названих тварин, птахів трапляються в українських народних колискових піснях.
Мавпочка, котик, голуб, сорока, лелека, папуга, ворона, слоник, риба-кит, жирафочка.
2. Гра «Шифрувальник».
- V. Домашнє завдання
Уміти розповідати про колискові, виразно їх читати, аналізувати, висловлювати свою думку про них.
- VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Я думаю, що колискові пісні в наш час…
- Українська література
- 14.09.2014
- 1008