Товари для рукоділля
 

Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених». Трагічна доля Івана Федорова, якому судилася посмертна слава


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених». Трагічна доля Івана Федорова,
 якому судилася посмертна слава

Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст твору; розвивати навички виразного читання, коментування змісту повісті

Очікувані результати: учні виразно й усвідомлено читають повість, розуміють її зміст, основні думки, уміють аналізувати; висловлюють власні міркування про роль книги, улюбленої праці в житті людини.

Теорія літератури: історична повість.

Обладнання: портрет письменниці, видання творів, ілюстрації до них; зображення пам’ятників першодрукарям, першодруків

Тип уроку: комбінований.
 

I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Таких людей часто вважають диваками, адже вони витрачають багато своїх зусиль, коштів, іноді навіть ризикують своїм становищем заради того, щоб винайти щось нове, зробити свій внесок у розвиток людства. Але саме завдяки таким «дивакам» і відбувається прогрес. Іван Федоров не здобув ані багатства, ані великої слави за життя, але вдячні нащадки, беручи до рук друковану книжку, із вдячністю згадують його та інших першодрукарів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

(Виразне читання, переказ основних епізодів другої умовної частини повісті О. Іваненко «Друкар книжок небачених», їх коментування.)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Робота в групах.

(Лідери груп обирають методом жеребкування персонажів, над характеристикою яких працюватимуть; як висновок — заповнення на дошці своєї частини таблиці.)

Персонаж

Характе-
ристика

Іван Федоров

Петро 
Мстиславець

Гринь

Ставлення до справи

Відданий своїй справі до самозречення

Покидає роботу заради вигоди

Захоплений справою, гідний учень

Риси характеру

Цілеспрямований, шляхетний, добрий, працьовитий, наполегливий, мужньо зносить усі життєві негаразди, незважаючи ні на що, упевнено крокує до своєї мрії

Корисливий, невдячний, підступний

Уміє визнавати й виправляти свої помилки

 

3.   Робота над композицією твору.

«Книги. Як часто він думав про них, особливо після того, як померла його дружина і він залишився самотнім з малим сином».

«Давно не бачив маленький син Івашко свого батька таким бадьорим, таким задоволеним, таким діяльним… Доручив йому сам цар — тільки подумати: сам цар! — збудувати “Печатний дім”».

«Цей день можна прирівняти до великої перемоги, до найсвітлішого свята всього народу. Іван Федоров подав цареві першу книгу, надруковану в “Печатному домі”. Ця книга звалася “Апостол”».

«Треба нам ще й менші книги друкувати, щоб і проста людина могла їх купити і синів своїх навчати».

«Ширилися плітки, злостиві чутки навколо друкарні…»

«І де це видано, щоб книги не рукою богобоязливою переписувалися, а на верстаті бісівському робилися?».

«З клунками за плечима, з довгими палицями в руках, тримаючи за руку Івашка, що в темряві спотикався і падав, пробиралися перші друкарі вузенькими покрученими вуличками Москви».

«Не пошкодував пан Григорій Ходкевич нічого ані для друкарів, ані для друкарні. Вони мали і теплу хату, і добрий кусень хліба, і до хліба всього».

«У березні 1569 року вийшла з друку перша руська книга в Литві — “Учительське євангеліє”».

«Покинув Івана Федорова його помічник і друг Петро Мстиславець. Його переманили до себе багаті купці».

«Хутір, земля — будемо орати, сіяти… А як же те насіння, що розсівав я досі між людьми своїми книжками? А як же ремесло моє художнє? На рало змінити?»

«З новим запалом узявся він до роботи в Острозі. Дарма, що посивіло волосся у друкаря, що нема тої сили, яка була з молоду. Зате є досвід і глибокі знання».

«Воскресіння із мертвих чаю. Друкар книг, перед тим небачених. Іван Федорович, друкар Москвитін…»

текст уголос, щоб інші учні могли контролювати правильність виконання ­завдання.)

4.   «Інтерв’ю з літературознавцем».

— Якій справі Іван Федоров присвятив своє життя?

— Хто із сильних світу цього підтримував його?

— Чому він змушений був мандрувати?

— Чи мав він учнів? Кого саме?

— Як складалися відносини з ними?

— Хто зрадив його? Чи пробачив він зраду? Чому?

5.   Інтерактивна вправа «Асоціативний ряд».

Складіть асоціативний ряд до слова «творчість».

Т — талант

В — винахідливість

О — освіченість

Р — розум

Ч — чесність

І — інтерес

С — самостійність

Т — твердість

Ь

— Чи властиві ці риси Івану Федорову? А його побратимам?

6.   Самостійна робота.

Прокоментуйте висловлювання науковця.

І все ж для духовної повноти І. Федорова бракує розкриття у творі його релігійного світогляду. Адже віра в Бога була одним з основних факторів подвижництва друкаря. Помиляється О. Іваненко і в тому, що нібито для острозького видання Біблії «найповніші тексти дістали з Москви» все було навпаки… У ряді випадків художній домисел у повісті не завжди узгоджується з історичною істиною. (І. Братусь)

7.   Літературна гра «Географи».

Позначте місця життєвих мандрів І. Федорова на карті (або намалюйте умовну карту).

ІV. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Читаючи про життя й подвижницьку діяльність І. Федорова, я думаю, що людина народжується для того, щоб…

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених». Трагічна доля Івана Федорова, якому судилася посмертна слава", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід