Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Конспект уроку
Уроки № 45–46
Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком
Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень, входять у складне та з’єднані безсполучниковим зв’язком або сполучниками
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком; навчити правильно ставити кому між частинами складних речень; розвивати пунктуаційну грамотність, уміння аналізувати мовні явища
Очікувані результати: учні розрізняють складні речення, правильно їх інтонують; розставляють розділові знаки у складному реченні, обґрунтовують їх за допомогою вивчених правил; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила; оцінюють роль складних речень у тексті; будують складні речення й використовують їх у власному мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроків: комбінований.
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Завдання учням.
Розкажіть про розділові знаки в простому реченні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
Спостереження над мовним матеріалом.
Прочитайте речення. Визначте, яке з них просте, а яке складне. Що вам необхідно було для цього зробити? Яких знань бракує, щоб робити це безпомилково?
Ялинки і сосни поодягали снігові шапки і сумно позирають з-під зелених гілочок. (О. Шуша) І знову синє небо, а на ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками. (С. Васильченко)
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1) Види речень за будовою.
Речення поділяються на прості та складні. Просте речення містить у собі одну граматичну основу, складне — дві й більше. Наприклад: В чагарниках низькорослих акацій посвистували червоногруді снігурі. (Ю. Збанацький) Лиш той творити може, хто любить свій народ. (В. Сосюра)
У простих реченнях розрізняють відповідно до кількості головних членів — поширені двоскладні та односкладні; за наявності/відсутності другорядних членів — поширені й непоширені; за наявності/відсутності структурно обов’язкових членів — повні й неповні речення.
2) Складне речення, його ознаки.
Складне речення — це речення, яке має дві або більше граматичних основ, тобто складається з двох або більше простих частин.
3) Сполучниковий і безсполучниковий зв’язок у складному реченні. Рівноправні та нерівноправні частини.
Прості частини в складному реченні можуть об’єднуватися між собою різними зв’язками — як рівноправні й нерівноправні, за допомогою сполучників і без них.
4) Розділові знаки в складному реченні. Кома.
У складному реченні між його частинами ставиться кома. Наприклад: Синіють води, зеленіє яр, і стеляться сліпучі краєвиди. (М. Зеров)
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Конструювання речень.
4. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть і відгадайте загадки. Підкресліть граматичні основи речень, поясніть уживання розділових знаків.
Батько високий, мати низька, син заклопотаний, дочка прудка. (Небо, земля, вогонь, вода.) У двох матерів по п’ять синів, і всім одне ім’я. (Пальці на руках.) І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля.) Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться, то кожен скривиться. (Сонце.) Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється. (Ополонка.) Тягнеться нитка, а в клубок не змотаєш. (Дорога.) Лід на річках, сніг на полях, віхола гуляє, коли це буває? (Взимку.)
5. Колективна робота.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Самостійна робота.
2. Пояснювальний диктант.
Запишіть речення. Зверніть увагу на вживання коми перед сполучником і. Зробіть синтаксичний розбір одного простого й одного складного речення.
Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати… Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй. Дощ пройшов, і день такий полив’яний… А сонний гриб в смарагдовій куфайці дощу напився і за день підріс. Блищить ріка, метляє вітер чуба, і сонце світить гаряче.
(Із тв. Ліни Костенко)
3. Творче завдання.
4. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть текст, поставивши, де треба, розділові знаки.
Малий Тарас
Тарас бавився конем, а перед очима стояли вишивані рушники, розмальовані стіни хати. Він не міг відвести очей. Квіти, як живі, гойдаються на стіні. Отак вітер колише їх у квітнику. От би намалювати!
Він притиснув коника до грудей і вийшов з хати у дідів садок, де скрізь зелено заквітчано квітами. Золотисті бджілки одна перед одною вилітали з льотка. Тарасові боязко було, адже могли покусати! І він здаля любувався їхньою працею.
(За Д. Красицьким)
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроків
Заключна бесіда.
— Які речення називаються складними? Наведіть приклади.
— Як поєднуються частини в складному реченні?
— Які розділові знаки слід ставити між частинами складного речення?
- Українська мова
- 01.11.2014
- 2532