Ліна Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Виразне читання напам’ять




 
Урок № 38
Ліна Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Виразне читання напам’ять
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство поезій Ліни Костенко, їх непо-вторність; розвивати навички виразного читання віршів напам’ять, їх аналізу, висловлення власної думки з приводу прочитаного
Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають вірші Ліни Костенко, уміють розшиф-ровувати метафоричний підтекст образів, висловлюють власні міркування про духовну наповненість людини.
Теорія літератури: виразне читання, темп, пауза, інтонація, логічний наголос; ліричний герой; художні засоби; ідея.
Обладнання: підручник, портрет письменниці, тексти віршів, ілюстрації до них; таблиці
Тип уроку: виразне читання напам’ять.
Людину варто оцінювати не лише по її справах, але й по її прагненнях.
Демокрит
Людина народжується не для сумного існування в бездіяльно-сті, а для праці над великою і грандіозною справою.
Леон Баттіста Альберті
I. Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Робота з епіграфами.
Поясніть зміст епіграфів до уроку.
2. Вступне слово вчителя.
Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство — найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання напам’ять дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії. Про це ми й поміркуємо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Колективна робота.
Повторення відомостей про засоби виразного читання: темп, інтонацію, логічний наголос.
2. Постановка виконавського завдання.
ІІІ. Основний зміст роботи
1. Робота в парах.
Повторення вірша напам’ять.
2. Виразне читання віршів Л. Костенко напам’ять.
(Можна провести у вигляді конкурсу.)
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Визначте, які художні засоби використано поетесою в поезіях «Чайка на крижині» та «Крила».
(Можна запропонувати учням це завдання у формі гри «Знайди пару».)
ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО «ЧАЙКА НА КРИЖИНІ»
Художній засіб Приклади
Метафори «Зима не вдягла… свиту», «зима… часом вже й приміряла», «зима… пошукала, поплакала… лютувала, стелила… сперечалася… несла… збиралась», «проснулись дерева», «лід потемнів», «крига буйно ло-милась», «відкриті двері-протоки»
Епітети «Одрі темній, широкій», «самотня чайка», «крижина майже прозо-ра», «вода весняна»
Риторичні запитання «Що ж робити?»«— Ти куди ж розігналась?Чи, бува, не до самого моря?»«Ну, а що, як її розливає вода весняна?»«Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?»«Нащо крилатим ґрунт під ногами?»
Риторичний оклик «Дивна людино!»
Повтори «Ну, а що…»
Звертання «— Дивна людино!»

ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО «КРИЛА»
Художній засіб Приклади
Риторичні запитання «А як же людина?»«А що ж людина?»
Риторичний оклик «А крила має!»
Повтори «У кого —…», «А крила має!»
2. Творча робота.
Складіть сенкан на тему «крилатість».
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Вивчити напам’ять один із віршів Ліни Костенко, уміти його аналізувати, висловлювати власні почуття та враження.
VІ. Підсумок уроку
Творча робота.
Створіть «асоціативний кущ» до слова «поезія».
(Наприклад:
П — патріотична
О — особлива
Е — енергетична
З — зворушлива
І — іскриста
Я — яскрава)
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Ліна Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Виразне читання напам’ять", із категорії "Ліна Костенко", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід