Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Виразне читання напам’ять
Урок № 42
Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Виразне читання напам’ять
Мета: поглибити знання учнів про ідейно-художній зміст вірша Івана Малковича; розвивати навички виразного читання, пам’ять, образне мислення, уміння формулювати думку й відстоювати її
Очікувані результати: учні вміють виразно читати вірш напам’ять, використовуючи набуті на попередніх уроках знання з теорії виразного читання, уміння та навички.
Теорія літератури: поглиблення знань про баладу.
Обладнання: репродукція картини В. Лопати «Мій ангел», тексти творів, аудіозаписи пісні на слова Івана Малковича (виконавці та автори музики — Марія Бурмака й Тарас Чубай)
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
§ I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Поезія Івана Малковича — для уважного читача та чутливого серця. Вона викликає сильні почуття й емоції. Сподіваюсь, сьогодні ви зможете відтворити їх щиро та артистично.
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Який твір ми називаємо баладою?
— Назвіть характерні ознаки балади.
— Перелічте ті балади, які вам відомі з курсу зарубіжної літератури.
— Доведіть, що вірш «Із янголом на плечі» — балада.
— Назвіть улюблені художні засоби І. Малковича, використані ним у віршах.
§ ІІІ. Формування вмінь та навичок
1. Робота з репродукцією картини Василя Лопати «Мій ангел».
— Опишіть образи, створені на полотні.
— Згадайте визначення-прикладку, яку зазвичай вживають зі словом «янгол».
— Яка функція янголів?
— Хто більш за всіх потребує захисту?
— Спробуйте визначити почуття, які властиві кожному персонажу, зображеному на картині.
— Чим саме хвилює картина?
— Яку функцію виконує янгол, зображений на картині?
— Чи можна сказати, що у батьків та янгола однакове завдання?
— Чому так важливо слухатися батьків (з огляду на присутність на плечі чорта)?
2. Прослуховування аудіозаписів пісні на слова Івана Малковича.
(Виконавці та автори музики — Марія Бурмака й Тарас Чубай.)
— Марія Бурмака виконує пісню в стилі «Фолк», а Тарас Чубай — у стилі «Рок». Який стиль вам здається більш доречним для пісні на слова Івана Малковича?
3. Проблемні питання та завдання.
— У вірші «хтось» порівнюється з дитиною («йде лелійно, як дитя»). Чи означає це, що читати потрібно дитячим, тремтячим («лиш вуста дрижать гарячі») голосом? Обґрунтуйте свою думку.
— Які слова, словосполучення, речення потрібно виділити логічним наголосом, тому що саме вони визначають головну думку?
— Ця поезія — зразок філософської лірики. Чи ставить це перед виконавцем додаткові завдання?
— Ми з’ясували, що в поета оптимістичне світосприйняття. Як можна передати це засобами виразного читання?
4. Виразне читання балади «Із янголом на плечі» напам’ять.
1) Обмін враженнями.
2) Визначення кращого читця з обґрунтуванням вибору.
§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Дізнатися з різних джерел інформацію про «театр корифеїв».
2) Прочитати трагікомедію І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».
§ V. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Які моменти уроків, присвячених І. Малковичу, вам запам’яталися найбільше?
— Про що б ви хотіли ще дізнатися? Чи з’явився у вас інтерес до творчості цього автора?
— Які твори поета, крім вивчених, ви читали?
- Уроки
- 24.01.2014
- 2404