Товари для рукоділля
 

Календарно-обрядові пісні зимового циклу


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Урок № 5

Календарно-обрядові пісні зимового циклу

Мета:            ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями календарно-обрядових пісень зимового циклу; розвивати навички виразного читання пісень, коментування їхнього змісту, виділення та пояснення художніх засобів, що в них ужиті

Очікувані результати: учні знають про виникнення та особливості обрядових пісень зимового циклу; пояснюють відмінність між колядками та щедрівками; знаходять у текстах пісень відображення народних уявлень про добробут; уміють виразно читати твори й аналізувати їх.

Теорія літератури: календарно-обрядові пісні, колядки, щедрівки, художні особливості народних пісень.

Обладнання: збірки календарно-обрядових пісень, ілюстрації до них; аудіозаписи пісень; зимові пейзажі

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Зима багата на свята. Дітвора чекає на прихід Святого Миколая з подарунками, Нового року, колядування, щедрування та посівання. Усі ці дійства супроводжуються піснями. І що найдивніше — ці обрядові пісні прийшли до нас через тисячоліття майже незмінними. То якою ж має бути сильною їхня енергетика!

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

(Зачитування виписаних художніх засобів, пояснення їхньої ролі; розповідь учнів про улюблене зимове свято.)

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Робота з літературознавчим словником.

Колядка — жанр величальних календарно-обрядових пісень, які до дохристиянської епохи були пов’язані із зимовим святковим циклом, а після утвердженням християнства — з різдвяним.

Щедрівка — жанр величальних календарно-обрядових пісень, що виконуються під Новий рік на Щедрий вечір.

3.   Евристична бесіда.

— Назвіть головні зимові свята.

— Коли колядують, щедрують?

— Згадайте, коли ви отримуєте найбільше подарунків? (На день народження, Новий рік, на День Святого Миколая.)

— Ким був Святий Миколай? Що ви знаєте про нього?

4.   Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Ой хто, хто Миколая любить»; прослуховування аудіозаписів, співу групою підготовлених дітей.

5.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

6.   Евристична бесіда.

7.   Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Засівна».

8.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

9.   Евристична бесіда.

— Як ви думаєте, від чого залежить людський добробут? (Добробут кожної людини, кожної родини залежить від здоров’я та статків.)

— З якою метою й коли здійснюється обряд засіву? (З метою відбити віру людей, що висловлені в засівній сподівання й побажання здійсняться; виконується перед першим або під час першого виходу в поле для сівби.)

— Знайдіть у тексті й зачитайте, що ж бажає засівач.

— Які вислови, побажання здаються вам перебільшеними, гіперболічними?

— Які побажання ви б додали до тих, що вже висловлені у творі?

10. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Нова радість стала»; прослуховування аудіозапису пісні.

11. Евристична бесіда.

— Про яку небувалу радість згадується у творі?

— Про що сповіщають ангели?

— За що люди прославляють Христа?

— Які художні засоби використано в цій обрядовій поезії?

— Як ви вважаєте, чи залежить щастя окремої людини від щастя інших? Відповідь обґрунтуйте.

12. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового циклу «Добрий вечір»; прослуховування аудіозаписів пісень, можливо, виконання групою підготовлених дітей.

13. Евристична бесіда.

14. Виразне читання календарно-обрядової пісні зимового цик­лу «Щедрик, щедрик, щедрівочка»; прослуховування аудіозаписів пісні.

15. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

16. Евристична бесіда.

— Що означає приліт ластівочки? Чому про приліт ластівки співають узимку?

— Як ластівочка характеризує господаря? (Як справжнього хазяїна, що завдяки своїй праці має достаток та велику родину.)

— Як ви гадаєте, кого можна назвати справжнім господарем? (Того, хто не цурається роботи й живе плодами своєї праці.)

— У якій формі побудовано щедрівку? (У формі діалогу.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Міні-вікторина.

1)   Яке перше найбільше свято зимового циклу? (Святого Миколая.)

2)   Яким великим святом завершується зимовий цикл? (Водо­хреща.)

3)   Про які три празники говориться в пісні «Добрий вечір»? (Різдво, Св. Василя, Водохреща.)

4)   Коли відзначають Святвечір? (Увечері 6 січня.)

5)   Чому в колядці «Щедрик, щедрик, щедрівочка» серед зими раптом прилетіла ластівочка? (У давніх слов’ян новий рік починався навесні.)

6)   У колядках і щедрівках часто згадують пана, пані, князя. Чи значить це, що пісні призначалися тільки багатим людям? (Ні, це так шанували простих господарів.)

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Вивчити обрядову пісню зимового циклу за вибором.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Календарно-обрядові пісні зимового циклу свідчать про…

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Календарно-обрядові пісні зимового циклу", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід