ОБРАЗ ПУЗИРЯ У КОМЕДІЇ І. КАРПЕНКА)КАРОГО «ХАЗЯЇН»
ОБРАЗ ПУЗИРЯ
У КОМЕДІЇ І. КАРПЕНКА)КАРОГО «ХАЗЯЇН»
Художня повноцінність літературного твору, як відомо, виявляється
в тому, що життєві ситуації й людські типи зображуються в ньому неодно_
значно, з різних сторін, бо ж неоднозначним, багатогранним є й саме життя.
Саме так і змальовано образ Терентія Гавриловича Пузиря — головного пер_
сонажа комедії «Хазяїн».
За задумом і його втіленням «Хазяїн» — це «зла сатира на чоловічу
любов до стяжання». Отже, сміх — іронічний, зневажливий, а то й зни_
щувальний є основним прийомом характеристики ситуацій та образів,
передусім Терентія Пузиря, мільйонера_землевласника. Драматург відтво_
рює різні етапи життя, віхи злету цього «природженого хохла», спритно_
го і хитрого мужика. Спочатку він був хазяїном «з середнім достатком»,
а згодом став мільйонером. У Пузиря — «княжество, ціле княжество»:
кілька економій, десятки тисяч овець, сотні наймитів.
Щоб нажитися, досягти омріяного багатства, Пузир готовий на все: на
нещадну експлуатацію, обман і навіть правовий злочин. Він «рвав,
де тільки можна зірвать». Але це пересування по щаблях соціальної
драбини не було стихійним, необдуманим. Визначивши життєві орієнтири
(«хазяйство або смерть» — такий девіз), Пузир став стратегом і тактиком
політики збагачування. Для нього будь_що має значення тільки тоді, коли
воно дає прибуток. Навіть майбутній чоловік єдиної дочки для Пузиря не
шанований зять, а живі гроші, тому й хоче Пузир віддати Соню не за «учи_
телишку» Калиновича, а хоч і за неписьменного, проте багатого поміщиць_
кого сина.
Він заражений ідеєю збагачення, як бацилою, що врешті_решт підто_
чує його життєві сили. Терентій Гаврилович надзвичайно скупий не лише
для своїх наймитів, а й для себе самого. Тож комічний фінал жалюгідно_
го існування Пузиря є логічним завершенням його життєвого кредо —
«хазяйство або смерть». Скаліченого хазяїна, що погнався за гусьми
і відбив нирки, Феноген наказує слугам перенести з поля додому у такий
спосіб: «Беріть ті носилки, що гній виносять з конюшні, і бігом туди…»
Проте є в поведінці, характері Пузиря й те, що приваблює, чому не
можна не симпатизувати. Це, перш за все, працьовитість, що й допомог_
ла Пузиреві: «Я сорок літ недоїдав, недопивав, недосипав, кровію моєю
окипіла кожна копійка…»; «я всю молодість провів у степу», «із степу не
вилазив». Це виступає вперед селянська вдача Пузиря, його неймовірна
працездатність.
Зауваживши, що «одна овечка, з послідніх, біленька з курдючком, має
поранений хвостик; друга, гарненький лоб, шкандибає на праву задню
ножку», хворий Пузир турбується не про себе, а про покалічених істот,
бо йому «шкода худоби і потеря». Саме так, найперше шкода худоби,
а вже потім втрати грошей. Отже, ще не все, що перейняв Пузир від селян_
ського роду, він розгубив і втратив у погоні за наживою.
Через свій деструктивний бізнесменський азарт Пузир безглуздо за_
губив своє життя. Але той із пузирів і калиток, хто спланує своє життя
по_іншому, і дітей у гімназіях вивчить, і сам цивілізується, облагородить
свою грубу і хижу натуру і поставить собі на службу усіх і вся. У пер_
спективі це одна з крупних фігур капіталізму… Саме до таких роздумів
і повертає нас І. Карпенко_Карий- Уроки
- 04.12.2013
- 1657