Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни.
Урок № 52
Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни.
Проблема кохання й служіння народові в історичній повісті
Мета: показати незалежну вдачу, щирість у стосунках із людьми, природний розум і вроду Ро-ксоляни, конфлікт між коханням і служінням українському народові; розвивати вміння висловлювати судження про вчинки й почуття людей, дискутувати на запропоновану тему
Очікувані результати: учні характеризують образ Роксоляни; аналізуючи текст твору, відпові-дають на питання теми уроку.
Теорія літератури: поглиблення поняття про художній образ.
Обладнання: текст повісті
Тип уроку: комбінований.
I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Історія нашої землі надзвичайно трагічна й водночас повчальна. Вона свідчить про якусь незбагненну силу українства, здатність його знову й знову відроджуватися після нищівних уда-рів. Цікаво, що всупереч несприятливим обставинам фізичні й духовні сили народу поступово зростали, нагромаджувалися. І можливо, говорить О. Назарук, на знак того, що в українському народі є достойні постаті, великі здібності, Бог сотворив Настю Лісовську, яка стала найвеличе-знішою постаттю світової історії часів Османської імперії. У правдивості цієї думки можна пе-реконатися, прочитавши повість «Роксоляна».
«...Про велику українку, що сяяла умом і веселістю, безоглядністю й милосердям, кров’ю і перлами», як висловився про Роксоляну автор історичної повісті Осип Назарук, ми будемо вес-ти мову сьогодні на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Коли і де народився Осип Назарук? Які нахили виявив у студентські роки?
— Визначте тематику творів письменника.
— Де і коли побачила світ повість «Роксоляна»?
— Розкажіть про діяльність Осипа Назарука в еміграції.
3. Клоуз-тести.
1) Необхідність художнього вимислу виникає тому, ...
2) Я знаю, що в повісті описано реальні історичні події та змальовано образи реальних істо-ричних осіб. Наприклад: ...
3) Історична повість — це...
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя.
План розповіді вчителя
1) Зображення в повісті О. Назарука служіння Роксоляни народові.
Під час зустрічі з монахом Іваном, який заговорив із Роксоляною про справу, близьку рід-ній (український) землі, дівчина сумнівалася, що може чимось допомогти. Тим паче, що султан, якого вона покохала, був ворогом православного світу. Але Роксоляна вирішує, якщо Спаси-тель своє життя «во ім’я царствування добра» поклав на вівтар, то вона, Настя, дочка Луки Лі-совського — пароха при церкві Св. Духа — теж зможе віддати своє життя заради спасіння на-роду, припинення воєн, збереження православ’я! Монах сказав, що Мати Божа Воротарниця прощає всі гріхи, окрім одного — супротив мужа, а цей гріх прощає церква Божа «по словам Христовим».
Роксоляна свою місію вбачала в тому, щоб допомогти кожному незалежно від національ-ності. Її слуги всім роздавали милостиню. Українців відпускали на волю за її проханням. «А вони рідним словом подяку султанці складали і сльозами прощали, піднесеними руками благословляли». Мати при зустрічі з дочкою розповіла про свої митарства й про те, що радувало її серце.
Двоє людей-євреїв, які погодилися організувати зустріч матері з дочкою, так відгукнулися про Роксоляну: «Файна, дуже файна! Біла, золоте волосся, сині очі, подовжасте обличчя, малі руки, як у дитини, і добре серце має, бо як іде, то не минає бідних, навіть наших, жидівських, хоч ми інша віра... її карету письмами закидають... А її слуги письма збирають... Найменше пи-сьмо, навіть подерте розглядають... Із-під землі винного добувають, а невинному допоможуть».
Велику людяність Ель Хуррем продемонструвала при зустрічі із Сулейманом після приїз-ду матері. Слухав чоловік кохану дружину, радів за її добрі вчинки: «...о моя мила Хуррем,... довго будеш прикладом і взірцем всім дітям правовірних мослемів, як мають шанувати своїх батьків і матерів!»
2) Проблема кохання Роксаляни та Сулеймана у творі.
Зазвичай кохання — радість. Для Роксоляни воно дійсно ж проблемою, адже закохалася вона в людину, яка була ворогом її народу. Однак, за словами О. Назарука, «ставши жінкою султана, виключно своїм блискучим умом і волею стала необмеженою панею двора і великої держави. Була безоглядна, як її час. Але серце мала добре і скарбів свого мужа часто уживала на зменшення людського терпіння. Була благородна, скромна і велика, мимо своїх гріхів, котрі тяжко спокутувала сама і її потомство».
2. Робота з текстом твору.
АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ ЗУСТРІЧІ РОКСОЛЯНИ З МОНАХОМ ІВАНОМ
— Про яку близьку рідній (українськійй) землі справу заговорив монах Іван?
— Що у бідної невільниці, яка щиро покохала володаря трьох світів, але ворога правовір-ного люду, викликає суперечливі почуття?
— Яке рішення приймає дівчина?
— Як починається її служба народові?
— Як вона відповідає на запитання султана, що б вона зробила, якби стала володаркою всіх його земель?
— Що відповідає їй султан на слова про бажання багато будувати? («Ти маєш не тільки великий розум, але й дуже добре серце, що не забуваєш людей з країни, з якої походиш».)
— У чому вбачає свою місію Роксоляна?
АНАЛІЗ VІІІ РОЗДІЛУ
— Чим відрізнялася Настуня від інших жінок, яких знав Сулейман?
— Перекажіть зміст розмови про віру. Прокоментуйте його.
— На які особистісні риси дівчини звернув увагу Сулейман у першу чергу?
— Про які нові для Сулеймана стосунки між чоловіком і жінкою говорять герой та герої-ня?
— Що стає на заваді їхнього кохання?
АНАЛІЗ ІХ РОЗДІЛУ
— На яких засадах намагається будувати свої стосунки з Настунею Сулейман?
— Яку проблему хоче вирішити Сулейман?
— Перекажіть зміст розмови Роксоляни та відступника. Прокоментуйте почуття дівчини. Поясніть, у чому складність її становища.
— Доведіть взаємність кохання Сулеймана та Насті.
— Поясніть причину розповіді відступника про Афон і рішення Роксоляни піти на прощу до Богоматері на Святім Афоні.
АНАЛІЗ Х РОЗДІЛУ
— Яку роль у подальшій долі Роксоляни відіграє прогулянка в парку із Сулейманом?
— Прокоментуйте цитату з Х розділу: «Що сказав молодому султанові найбільший муд-рець його держави, не довідався ніхто — аж поки не дійшло до того, що дрібні, делікатні руче-ньки Насті зачали ламати велику і сильну державу падішаха, що простяглася на три частини світу...».
2. Робота з текстом твору.
3. Коментар учителя.
Отже, кохання султана до Роксоляни стало початком довгого переліку добрих справ, які здійснила Роксоляна, хоча багато чого стояло на заваді цьому почуттю.
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1. Завдання учням.
Знайдіть приклади тропів, які передають почуття кохання між Сулейманом та Роксоля-ною. Узагальніть результати роботи, заповнивши таблицю.
Художній засіб Приклади
Порівняння
Метафори
...
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— У тексті розділів, які ми розглядали, мене найбільш вразило...
— Я зрозумів, що в стосунках Насті й Сулеймана головною проблемою було...
3. Проблемні завдання та питання.
Прокоментуйте епіграфи до VІІІ–Х розділів. Як у них відбилася головна думка твору?
4. Дискусія.
— Чи згодні ви з думкою народного прислів’я «риба шукає місце, де глибше, а людина — де краще» з огляду на проблеми віри, моралі тощо?
— Чи згодні ви з думкою про те, що змінити віру ще не означає зрадити Батьківщину?
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Дібрати цитати до характеристики образу Роксоляни.
3) Скласти характеристику Роксоляни на основі знайдених цитат.
VІ. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Чи можете ви вже визначитися зі своїм ставленням до Роксоляни?
— Які вчинки схвалюєте, які, можливо, засуджуєте?
— Що вам найбільше подобається в цьому образі?
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни.", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Уроки
- 12.02.2014
- 10929