П. Куліш. «Чорна рада» — перший україномовний історичний роман.
Урок № 54
Тема. П. Куліш. «Чорна рада» — перший україномовний історичний роман.
Мета: ознайомити учнів з історичною основою, вер
сіями назви твору, сюжетом; допомогти усві
домити ідейно художні особливості роману;
розвивати навички визначення теми, пробле
матики твору, вміння виділяти основні епізоди
й коментувати їх, висловлювати власні думки
щодо порушених проблем; виховувати лицар
ські почуття, щирість, патріотизм.
обладнання: портрет письменника, різні видання роману,
ілюстрації до нього.
Теорія літератури: роман, роман хроніка, історичний роман.
Хід уроку
I. МоТ ивація навчальної діяльнос Т і школярів
Вступне слово вчителя.
Якось Куліш написав у листі до відомого професора філології
Осипа Бодянського: «Страшно подумати, що народ, котрий на
стільки активно брав участь у подіях роду людського, не в змозі
буде розповісти про своє життя в історичному романі». Тому й за
думав він написати епохальний твір, у якому б історія україн
ського народу ожила й заговорила устами гетьманів, козаків та
простих селян. Роман П. Куліша «Чорна рада» Іван Франко назвав
«найліпшою історичною повістю в нашій літературі». І це справді
так, адже тому передувала напружена чотирнадцятирічна праця
письменника над творами світової історичної літератури, літопи
сами, художнім удосконаленням тексту. Знайомство з романом
Пантелеймона Куліша ми розпочнемо на сьогоднішньому уроці.
II. о голошення Т е М и й М е Т и У рокУ
«Хвилинка мудрості».
I іі . ак ТУалізація опорних знань У чнів
Створення «асоціативного куща» «Поезія П. куліша».
(Див. наступну сторінку.)
легка, ме ло
дійна
філософ
ська
інтимна громадян
ська
романтична
Поезія П. Куліша
прагне вплинути на
свідомість народу
має фольклор
ні мотиви
поєднує високу й
низьку лексику
високо
емоційна
і V. с прийняТТя й засвоєння У чняМ и навчального М аТ е -ріалУ
1. Самостійна робота з підручником (або пригадування відомо
стей з історії), укладення історичного словничка.
Доба Руїни — з часу зречення гетьманства Ю. Хмельницьким
1663 р. до 1687 р., коли гетьманом був обраний І. Мазепа.
Географічно-державний стан України — поділ на Лівобереж
ну (під владою Москви) та Правобережну (під владою Польщі).
Чорна рада — козацька рада з участю «черні» — простих се
лян та міщан.
2. Слово вчителя.
Історичною основою роману «Чорна рада» є події весни — літа
1663 року, коли під Ніжином відбулася Чорна рада й гетьманом
у жорстокому суперництві був обраний Іван Брюховецький.
П. Куліш ретельно вивчав «Літопис Самовидця» та «Літопис
Грабянки», різні історичні, етнографічні мемуарні джерела; за
писував спогади старих запорожців. Але свій задум Куліш, як
сам зазначав в епілозі, хотів донести до читача не «дисертацією,
а художнім відтворенням забутої і викривленої в наших уявлен
нях старовини». За жанром «Чорна рада» — історичний роман.
Роман — великий епічний твір, у якому зображується все
бічна картина життя великої кількості людей у певний період
часу або цілого людського життя; історичний роман, відповідно,
побудований на історичному матеріалі. (Учні роблять записи до
літературознавчих словничків.)
П. Куліш дає своєму творові підзаголовок «Хроніка», хоча
в історичній хроніці не буває вигаданих персонажів і подій.
«Чорна рада» — роман багатопроблемний. Найголовніші
з проблем — питання незалежності України, патріотизму та зра
ди, запроданства, ролі державного діяча в історії, боротьби добра
і зла, батьків і дітей, кохання й подружнього щастя, людини й на
родної моралі тощо.
У романі дві сюжетні лінії — суспільно історична та любовна.
3. Виразне читання, коментування фрагментів роману «Чорна
рада».
4. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
5. Евристична бесіда.
— З якими героями ви вже познайомилися, які події відбули
ся, яка їх роль у розвитку сюжету?
— Що можете сказати про стиль, манеру письма П. Куліша?
Чи викликає твір зацікавлення читача уже з перших сторінок,
завдяки чому це відбувається?
6. Завдання учням.
У вигляді схеми y складіть початки двох сюжетних ліній ро
ману — соціально історичної та особистолюбовної; визначте
позасюжетні елементи.
V. з акріплення знань, УМінь Та навичок
Проблемне завдання.
Поміркуйте й запишіть, що асоціює автор з поданими понят y
тями.
Мотив — (дорога, подорож);
протистояння — (державотворення і руйнівництво);
ідеал — (хутір);
носій основної ідеї — (Чоловік Божий).
VI. п ідби ТТя підс УМків У рокУ
і нтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжте речення: y
«Роман “Чорна рада” для мене…»
«Історична тема може бути…»
«Мене вразило…»
VII. до М ашнє завдання
Продовжити читання роману, складання за прочитаним «сю
жетних ланцюжків», вміти переказувати твір, характеризувати
героїв.
* На двох наступних сторінках подано повну схему двох сюжетних ліній роману,
вчитель поступово використовує її, залежно від того, наскільки учнями про
читаний текст.
Історія полковника попа Шрама та ви
звольної боротьби в Україні
(позасюжетний елемент, близький
до ліричного відступу)
Приїзд Шрама із сином на
хутір Череваня
Розмова з Божим
Чоловіком
Дорога до
Києва
експозиція експозиція експозиція
Історія Василя Невольника
(позасюжетний елемент, близький
до ліричного відступу)
Сварка з міща
нами
Зустріч і розмо
ва із Сомком
Повідомлення про
зраду трьох Сомко
вих полковників
експозиція зав’язка
Прощання запорожців зі світом;
погляди Шрама на запорожців
(позасюжетний елемент, близь
кий до ліричного відступу)
Бунт косарів
На хуторі
в Гвин
товки
Розмова
з Пуга
чем
В таборі Сомка.
Зрада писаря
Вуяхевича
розвиток дії розвиток дії
Запорожці в Романівському Куті.
Історія Брюховецького. Кирилова кара
(позасюжетні елементи)
Чорна рада
Селян
ський
бунт
Бенкет Брюховецького з мос
ковськими боярами у Ніжені
кульмінація розвиток дії
Козацька
рада. Іванець
зганьбив дідів
старшин. Зра
да козаками
традицій
Брюхо
вецький
наймає
вбивцю
для Сомка
Кирило Тур
намагається
врятувати
Сомка ціною
власного
життя
Страта Сомка
і Васюти, ге
роїчна
смерть старо
го Шрама
розв’язка
розвиток дії
Другу, любовну сюжетну лінію можна зобразити так:
Приїзд Петра
з батьком на
хутір Череваня
Знайомство
Петра з Ле
сею та її
матір’ю
Поїздка до Києва, відверта
розмова Петра з матір’ю.
Віщий сон Череванихи
експозиція зав’язка
Залицяння
Кирила до
Лесі
Зустріч із Сомком. Засму
чений Петро відступається
Спостере
ження Лесі
за Сомком
розвиток дії
Викра
дення
Лесі
Петро наздога
няє викрада
ча, б’ється
з Кирилом
і одержує
смертельну
рану
Леся
з матір’ю
беруться
ви5ходити
хлопця
На Череванево
му хуторі. Вза
єморозуміння
і любов між Пе
тром і Лесею.
Неможливість
щастя
кульмінація
Нові залицяння Кирила Тура до
Лесі. Небезпечне втручання Гвин
товки; сватання ним Лесі за Вуяхе
вича
Повернен
ня на хутір
Петра
Одружен
ня Лесі
й Петра
розв’язка
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "П. Куліш. «Чорна рада» — перший україномовний історичний роман.", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Уроки
- 09.04.2014
- 1266