Товари для рукоділля
 

Пісні літературного походження. «Ще не вмерла України…» П. Чубинського, М. Вербицького — національний гімн нашої держави


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Урок № 9

Пісні літературного походження. «Ще не вмерла України…» П. Чубинського, М. Вербицького — національний гімн нашої держави

Мета:            ознайомити учнів із піснями літературного походження, історією створення й текстом гімну України; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлення власних суджень

Очікувані результати: учні виразно та вдумливо читають поезію, розуміють і вміють пояснити специфіку пісні лiтературного походження, переказують історію створення національного гімну, висловлюють судження про значення національного гімну в житті народу.

Теорія літератури: гімн.

Обладнання: плакат-планшет «Національні символи України»; аудіозапис Гімну України та інших пісень-гімнів

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Людина хороша, коли на себе схожа»,— кажуть у народі. Кожна нація намагається виявити себе й свою суть у національних символах — гербі, прапорові, гімні. Українські національні символи мають глибокі коріння, і про це докладніше — на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Виразне читання колискових пісень, коментування їхнього змісту, пояснення лексичних особливостей.)

2.   Клоуз-тести.

1)   Українська різдвяна прикраса — символ урожаю, добробуту, багатства, безсмертного предка — це… (дідух).

2)   Русальні, купальські та жниварські належать до … циклу. (літнього).

3)   Анафора — це… (єдинопочаток).

4)   У колискових піснях часто з’являється образ кота, тому що… (пращури вважали його оберегом для дитини).

5)   Календарно-обрядові пісні поділяються на … цикли. (три)

6)   Пісню «Ой весна, весна — днем красна» побудовано у формі… (діалогу).

7)   За українською міфологією, зозуля — це жінка… (яка перетворилася на птаха).

8)   Хороводи та співи — це… (бажання людей прискорити прихід весни).

9)   Рефрен — це… (приспів).

10)  Глибокі почуття любові й ніжності в колискових мати передає за допомогою… (зменшувально-пестливих слів).

11)  «Кривий танець» належить до пісень… циклу. (весняного).

12)  Рослини, які захищають людей від русалок,— це… (часник, полин).

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Робота з літературознавчим словником.

3.   Виразне читання твору П. Чубинського «Ще не вмерла України…».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Евристична бесіда.

— Де й коли виконується національний гімн?

— Які ще, крім гімну, є символи держави? (Прапор, герб.)

— Згадайте, яких страждань зазнала Україна протягом історії? Чим Україна приваблювала ворогів, які намагалися її полонити?

— Яке становище України змальовується в пісні? (Тяжке, невільне, доводиться постійно змагатися з ворогами.)

— Яке основне питання хвилює українців? (Здобуття волі, свободи.)

— Що, на вашу думку, дає українцям надію на кращу долю? (Патріотизм, сила духу, мужність у боротьбі, козацький дух.)

— Яке значення художніх засобів «чорне море ще всміхнеться», «Дніпро зрадіє», «доленька доспіє»? (Це метафори, що яскраво показують радість із приводу довгоочікуваної свободи.)

— Як ви вважаєте, чому негативне за значенням слово «вороги» вживається у зменшувально-пестливій формі? (Таке вживання є характерною особливістю української мови, у якій навіть діє­слова вживаються в подібній формі: їстоньки, питоньки, спатусі — щоб показати своє ставлення: їх не бояться, зневажають.)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте художні особливості твору.

Художні засоби виразності

Приклади

Епітети

рідний (край), козацького (роду)

Метафори

усміхнеться доля, Чорне море ще всміхнеться, Дніпро зрадіє, доленька доспіє

Порівняння

згинуть… вороженьки, як роса на сонці

Звертання

браття українці, браття

Повторення

браття, воля, доля, доленька

 

2.   Розгадування кросворда.

Відгадайте кросворд за наявними літерами.

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

А

Т

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

 

Відповіді: патріот, пісня, гімн, держава.

  • V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять гімн «Ще не вмерла України…», уміти його аналізувати.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— До державного гімну своєї країни кожна людина повинна ставитися, на мою думку, …

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Пісні літературного походження. «Ще не вмерла України…» П. Чубинського, М. Вербицького — національний гімн нашої держави", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід