Розробка уроку на тему: «В. М. Сосюра. «Любіть Україну»




 

Кегичівський ліцей 
Кегичівської районної ради 
Харківської області 

Розробка уроку на тему: 
«В. М. Сосюра. «Любіть Україну» 

Виконала: 
вчитель української мови та літератури 
Верхогляд С. І. 

2011 рік 

Урок української літератури у 8 класі 
Тема. Володимир Сосюра. «Любіть Україну». 
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; опрацювати ідейно - художній зміст твору поета «Любіть Україну»; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до рідної України. 
Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь. 
Форма проведення: урок - дослідження. 
Обладнання: портрет В.Сосюри, краєвиди України, аудіо(відео)записи, тексти творів письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання). 

Хід уроку 
Свою Україну любіть. 
Любіть її… Во время люте. 
В останню тяжкую минуту 
За неї Господа моліть. 
Т. Шевченко 
I.Організаційний момент 
(Звучить запис пісні «Україна» у виконанні В. Сорочик.) 
II. Повідомлення теми, мети уроку. 
Мотивація навчальної діяльності 
(Учні зачитують цитати про Україну) 
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 
1. Вступне слово вчителя 
Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі. Швидка хода, Голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість Володимира Миколайовича назавжди залишиться однією з найяскравіших сторінок рідної країни. 
2. Життєвий і творчий шлях В. Сосюри 
(Повідомлення учнів на теми: «Дитинство В. М. Сосюри», «Роки навчання. Любов до літератури», «В. Сосюра у вирі історичних подій», «Літературна діяльність митця») 
3.Аналізування вірша В. Сосюри «Любіть Україну» 
3.1.Слово вчителя 
Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ вітчизни поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини - до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями » й «тихим водами». Саме за незгасну любов до України неповторному Володьці судилося зазнати найбільше прикрощів, але одні приписи чи й навіть вирок не змусили його відректися від найдорожчого. 
3.2.Історія написання твору 
Грізне життя фронту давало Сосюрі все новий матеріал. Біль за понівечений Київ народив прекрасні рядки любові до України у жадані години його визволення. 
Поет часто потерпав за свої вірші. Йому навіть закидали, що він недруг українського народу. Командній лізі Сталіна – Берії - Кагановича необхідно було вбити в людях саме дуже небезпечне для них почуття любові до рідної землі, до рідної країни. 
Патріотичний вірш «Любіть Україну»,написаний у 1944р., у 1951р. став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі. В. Сосюру знову перестають друкувати, він живе під загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна 1953 року. 
Вірш уперше був опублікований у «Київській правді» та «Літературній газеті». 
3.3. Виразне й осмислене читання поезії 
3.4. Обмін враженнями щодо прочитаного 
3.5. Словникова робота 
Купина –у біблійній міфології - кущ, який горить і якимось чудом не згорає; 
зойки – крики; 
пурпуровий – темно – червоний; 
канонади – гучні звуки від пострілів; 
багнети – ножі на рушницях. 
3.6. Повторне читання твору 
Тема: зображення поетичного образу України, її краси й величі. 
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю. 
Основна думка: закликає українців любити рідну землю: «Любіть Україну!» 
Жанр: громадянська лірика. 
Віршовий розмір: амфібрахій. 
3.7. Обговорення змісту вірша. Бесіда за питаннями: 
- З приводу чого В. Сосюра написав свій вірш? 
- Чому письменник вважає, що любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і у «годину негоди»? 
- Що приваблює автора вірша в Батьківщині? 
- Чим необхідно довести свою любов до рідного краю? 
- Якою В. Сосюра зображує Україну? 
- З якою метою Україна порівнюється з купиною? 
- Як у вірші згадується воєнне лихоліття? 
- Поясніть, як ви розумієте рядки: 
Не можна любити народів других, 
Коли ти не любиш Вкраїну!.. 
- Чому В. Сосюра акцентує увагу на вічному зв’язку кожної людини з Батьківщиною? 
- Від чого застерігає автор поезії юнака і дівчину у своєму зверненні до них? 
- Чому ця поезія актуальна і сьогодні? 
3.8. Прослуховування пісні у виконанні хору (відеозапис) 
3.9.Пошуково – дослідницька робота 
I варіант 
Виписати з тексту художні засоби, які використав автор. 
II варіант 
Скласти інформаційне гроно щодо образу України. 
III варіант 
Підрахувати кількість ужитого у вірші дієслова «любити» в різних формах, іменника «Україна». Зробити висновок.(Це особливий стилістичний прийом, який виділяє головну думку.) 

IV. Закріплення знань, умінь та навичок 
1.Проведення тестового опитування 
1.1.Віршований розмір вірша: 
а) хорей; б) ямб; в) дактиль;г) амфібрахій. 
2. Поезія має форму: 
а) послання; б) монологу; в) діалогу г) полілогу. 
3. Художній засіб у творі «Любить Україну!»: 
а) гіпербола; б) анафора; в) антитеза; г) епітет. 
4. Уперше вірш був опублікований у: 
а) «Громаді»; б) «Житті і слові»; в) «Літературній газеті»;г) «Новій зорі». 
5. Україну В. Сосюра називає: 
а) могутньою; б) великою; в) радісною; г) вишневою. 
6. З порадою бути вірним у своїй палкій любові рідній Україні звертається поет до: 
а) юнака; б) дівчини; в) вихованців дитячого садку; 
г) тих, хто у скрутній для країни час зрадив її. 
7. «Всім серцем любіть Україну свою, - і вічним ми будемо з нею». 
Дані рядки в композиційній будові твору є: 
а) експозицією; б) кульмінацією; в) зав’язкою; г) розв’язкою. 
8. Дерева, які шумлять над ставом: 
а) тополі; б) берези в) верби; г) клени. 
9. Українську мову В. Сосюра називає: 
а) милозвучною; б) солов’їною в) гучною; г) веселою. 
10. Рідна країна горить – не згорає, як та: 
а) зірка; б) райдуга; в) діброва г) купина. 
11. Любити свій край потрібно: 
а) як вишневий сад; б) у годину негоди в) мов цінну річ; 
г) не звертаючи уваги на ментальність його народу. 
12. Без Батьківщини кожний українець: 
а) сирота; б) вітер в полі; в) порох і дим; г) дорожній пил. 
2. Завдання. 
Прочитати вислів М. Стельмаха про В. Сосюру. 
поезіїбезВолодимираСосюри 
неможнауявитинашої 
вересневої щедрості,так 
безпосередньості,аосенібез 
веснибезберезневої 
якнеможнауявити 
V. Підсумок уроку 
Інтерактивна вправа «Мікрофон». 
-Продовжіть речення. 
«Вірш «Любіть Україну» здається мені…» 
VI. Оцінювання 
VII. Домашнє завдання 
Вірш «Любіть Україну» вивчити напам’ять. 
Скласти усний твір – роздум «У чому ж може полягати моя дійова любов до Батьківщини?» 
(Перегляд відеоролика «Моя Україна»)
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Розробка уроку на тему: «В. М. Сосюра. «Любіть Україну»", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід