Актуальне членування: «дане» й «нове»
Урок № 65
Актуальне членування: «дане» й «нове»
Мета: удосконалювати вміння учнів членувати речення в тексті на «дане» й «нове»; розвивати культуру усного та писемного мовлення
Очікувані результати: учні розподіляють текст на мікротеми; уміють членувати речення в тексті на «дане» й «нове»; співвідносять ССЦ з абзацом; оцінюють виражальні можливості ССЦ різних типів і стилів.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Запитання учням.
— Які ви знаєте типи мовлення?
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Актуальне членування.
2) «Відоме» і «нове» в реченнях.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Бесіда.
— Що є основними елементами актуального членування речення?
— Що ми називаємо «відомим», або «даним», і «новим»?
— Чому таке членування називають актуальним?
4. Робота з текстом.
У поданому тексті визначте «дане» й «нове». До якого типу мовлення він належить? Виконайте морфологічний розбір виділених слів.
Хліб
Раніше в Україні на щодень пекли житній хліб. Вчиняли його на заквасці, місили у дерев’яній діжі. Випікання хліба мало свої правила, було, по суті, цілим обрядом. Порожню діжу, прикриту рушником, ставили на покуті. Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі, а біля нього стояла сіль.
У неділю і свята із житнього або пшеничного борошна пекли пампушки, пиріжки з сиром, маком, картоплею, капустою, ягодами, з прісного тіста випікали коржі та млинці.
Їжею і окрасою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю, а до нього випікають ще шишки, калачі, дивні, лежні.
Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід.
Обрядовим є хліб і в новорічні свята. Обов’язково печуть пироги, їх подають колядникам, щедрівникам, несуть разом з кутею родичам.
З хлібом на вишитому рушнику ішли навесні оглядати поле, сіяти, жати. Випікали й балабушки, які годилося давати худобі та класти у засіки із зерном, щоб накликати кращий урожай.
Із хлібом-сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей...
(За Л. Орел)
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота в групах.
Складіть ССЦ за поданим початком.
Наші предки любили прикрашати своє житло: розписували вибілені стіни й печі, різьбили ложки, малювали ікони, вишивали сорочки, рушники...
2. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
3. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть речення. Поясніть, чи можна вважати їх реченнями описового характеру (чи можна з подібних речень скласти опис предмета). У кожному з речень позначте «відоме» і «нове».
Рушник — лляний, вишитий, квітчастий. (Із журналу) Зозуля — птаха сіробока, якась іржаста, і якась руда. (Є. Гуцало) Ягоди бузини яскраво-червоні, соковиті, проте неприємні на смак і на запах. (З підручника) Я пам’ятаю ці барвінки навесні. Вони блакитні, буйні, небоокі. (І. Драч)
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Я зрозумів (зрозуміла), що «дане» — це..., а «нове» — це...
- Конспекти
- 05.05.2014
- 1567