Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником
Урок № 92
Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником
Мета: ознайомити учнів із лексикологією як наукою; визначити поняття «лексичне значення слова»; удосконалювати вміння користуватись тлумачним словником; навчити розмежовувати лексичне та граматичне значення слова; розвивати та зміцнювати прагнення до збагачення свого словникового запасу
Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчає лексикологія; пояснюють (у нескладних випадках) значення відомих слів; користуються тлумачним словником; усвідомлюють й аргументують різницю між лексичним і граматичним значенням слова.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні словники
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
§ І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
§ ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Вступне слово вчителя.
Наша рідна мова співуча, мелодійна. Ось як говорить про рідну мову, її багатство О. Підсуха:
Ой яка чудова українська мова.
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс-лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір і перелісок. Є іще байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
«Звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…
Оволодівати мовними скарбами — значить збагачувати душу, ставати мудрішим. Одне лиш слово, а яку силу воно має!
2. Бесіда.
— Що таке слово?
— Які розділи науки про мову вивчають слово й у яких аспектах?
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1) Краса й багатство української мови оспівані поетами.
Краса й багатство української мови оспівані поетами. Наприклад М. Рильський закликав у вірші «Мова»: «Як парость виноградної лози, плекайте мову...» А Л. Забашта так говорить про рідну мову:
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово,
У барвінки зодягайся, моє щире слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з колиски дорогої мовоньку кохали.
Про багатство та красу рідного слова писали П. Тичина, Д. Білоус, О. Олесь, М. Сингаївський та багато інших поетів.
2) Лексика — усі слова, що вживаються в мові. Лексикологія.
Лексика — усі слова, які вживаються в мові.
Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.
3) Лексичне значення слова.
Лексичне значення слів — це те, що слово означає, це зміст, укладений у нього народом.
4) Ознайомлення з тлумачним словником.
Лексичне значення слів пояснено в тлумачному словнику.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Робота з тлумачним словником.
Користуючись тлумачним словником, з’ясуйте значення слів пуща, діброва, байрак.
4. Лінгвістична гра «Детектив».
Упізнайте слово за його лексичним значенням.
Український сільський літній головний убір, переважно чоловічий, з плетеної соломи або очерету. (Бриль.) Народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий із княжих часів. Виготовлявся з калинової гілки, бузини, ліщини, очерету тощо. (Сопілка.) Жанр в образотворчому мистецтві, у якому об’єктом зображення є природа. (Пейзаж.) Традиційне ремесло, у т. ч. і українське, виробництво глиняного посуду, а також інших глиняних виробів. (Гончарство.) Майстер, що займається термічною й механічною обробкою металу. (Коваль.) Українські торговці, які у ХVІ–ХІХ ст. їздили по сіль та рибу до Чорного та Азовського морів. (Чумаки.) У давньогрецькій міфології богиня квітів, весни та юності, або рослинний світ. (Флора.)
5. Робота з тлумачним словником.
За тлумачним словником з’ясуйте лексичне значення поданих слів. Згрупуйте слова за належністю до певної частини мови. Із двома-трьома словами складіть речення.
Брунатний, вівчар, Земля, пишатися, ґрасувати, чемний, ґречний.
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота з тлумачним словником.
Випишіть із тлумачного словника 3–5 слів із лексичними значеннями на тему «Козацтво».
2. Тестове завдання.
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Що нового ви дізнались на уроці?
— На що вказує лексичне значення слова? граматичне значення? Наведіть приклади.
- Конспекти
- 07.04.2014
- 3233