Написання сполучників разом і окремо.
Уроки № 82–83
Тема. Написання сполучників разом і окремо.
Мета: пояснити учням особливості написання сполучників разом і окремо; удоско-налювати вміння розрізняти сполучники сурядності та підрядності; формувати
вміння визначати в словах орфограму «Написання сполучників разом і окремо»;
розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, орфографічні вміння; виховувати
повагу до традицій, обрядів та звичаїв рідного краю.
Очікувані результати: учні вміють розрізняти сполучники сурядності та підрядності; знають пра -вила правопису сполучників; правильно пишуть сполучники, помічають і ви -правляють помилки в їх написанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці.
Тип уроків: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроків
І. АктуА л І з А ц І я опорних знА нь учнІ в
Перевірка домашнього завдання. ;
Бесіда. ;
— Чому сполучник є службовою частиною мови?
— назвіть основні ознаки сполучника.
— Що спільного і відмінного у сполучника і прийменни-ка?
— Які є сполучники за їхньою роллю? назвіть групи спо-лучників за значенням.
Дослідження-відновлення. ;
Відновіть вислови усної народної творчості, вставляючи з довідки
сполучники, потрібні для зв’язку частин речень чи слів. Визначте
розряд сполучників за значенням і їхню синтаксичну функцію.
... на юру дощ і грім, ... буде радість людям всім. ... піде
дощ на юрія, то буде хліб і в дурня. юрій з теплом, ... микола
з кормом. на юрія посади редьку, ... вроде ... кулак. (Нар. творч .)
Д о в і д к а: коли, то; якщо; а, то, як.
ІІ. МотивА ц І я н А вчА льної д І яльностІ школяр І в.
о голошення теМ и й Мети урок І в
Проблемні завдання та питання. ;
— Допоможіть мені розв’язати таку проблему: чому обидва
варіанти написання поданих слів правильні?
Щоб — що б, проте — про те, зате — за те, якби — як би.
— Чи не порушено тут логіку? свої висновки аргументуйте,
підтверджуючи прикладами.
ІІІ. с прийняття й з Асвоєння учняМ и нА вчА льного МАтер ІА лу
Робота з підручником. ;
[1] § 36; впр. 488, 490, 493 (письмово).
[2] § 38; впр. 293, 294, 296 (усно).
Опрацювання таблиць. ;
С П о Л уч Н ики й од Н озвучНІ СЛ ова
Сполучники проте, зате Займенник те з прийменниками про, за
1) не мають лексичного значення;
2) не бувають членами речення, а зв’язують
слова або речення;
3) можуть бути замінені сполучниками але,
однак
1) є повнозначним словом — відповідає на
питання;
2) член речення (додаток);
3) не може замінюватись сполучником
Сполучники якби, щоб Прислівник і займенник з часткою би (б)
1) не мають лексичного значення й не бувають
членами речення;
2) мають ненаголошену першу частину;
3) би (б) не можна перенести до іншого слова;
4) можуть замінюватись на коли б, аби
1) повнозначні слова із часткою, що відповіда -ють на запитання і є членами речення;
2) наголошені (я5к би, що 5 б);
3) частку би (б) можна, перенести до інших слів
ПравоП и С СП о Л уч Н ик І в
Разом Окремо Через дефіс
Складні сполучники, утво -рені з кількох слів: мовби,
цебто, проте, затим,
отож, адже, аби, аніж
частини складених сполучників,
а також частки, що стоять при
сполучниках: дарма що, замість
того щоб, після того як, тому що,
коли б, або ж, хоча б, коли б то
Сполучники із частками, які
займають постпозицію і мають
підсилювальне значення:
отож-то, тож-бо, тому-то,
тільки-но, якби-то
Практична робота. ;
Запишіть речення. Назвіть сполучники. Поясніть їх правопис.
Я все думаю про залізні стовпи та про те, чи казати мені
про них катерині і м икиті, чи не казати. (Т. Шевченко ) ніч була
темна, проте тиха. Якби не було зими, за кожух не дбали б
ми... (І. Франко) не знаю, як би склалася моя доля, коли б біля
неї не стояла, мов благання, моя зажурена мати. Якщо зима
без снігу, літо без хліба. ( Нар. творч .) Як що робити? ти повинен
завжди допомагати матері.
IV. зА крІ плення знА нь, уМІнь тА н А вичок учнІ в
Розподільний диктант. ;
Запишіть сполучники у три колонки: 1 — ті, що пишуться разом; 2 —
через дефіс; 3 — окремо.
немовбито, дарма що, тому-то, причому, проте, після того
як, якби-то, незважаючи на те що, тільки-но, у міру того як,
замість того щоб, тобто, начебто.
Тренувальна вправа. ;
Спишіть, розкриваючи дужки. Назвіть сполучники, визначте, які вони
за значенням і будовою.
Як(би) кривди не було, ми не знали би, що зло є на те,
що(би) з ним биться. ( І. Франко) Бій був короткий, про(те) запеклий.
Ще вітер хмари не розвіяв, ще гай від жалощів поник, та знов
чоло підводить київ, що(б) не хилить чола повік. (М. Рильський) Що(б)
я не робив, постійно думаю, що служу цим, скільки дозволяють
мені сили, передусім моїй батьківщині. (І. Павлов) Дівчина сказала,
ніби(то) бачила на лимані кілька човнів. ( А. Головко )
Навчальне редагування. ;
Прочитайте поданий текст. Запишіть його, виправляючи помилки
й пояснюючи свій вибір за правилами. Визначте сполучники та об-ґрунтуйте їх правопис.
святковий календар ввібрав безліч імен. про те одне з них
чи не найшановніше. мова йде про свято великомученика і по-бідоносця юрія, що припадає на 6 травня. крім весняного, є ще
й зимовий юрій (9 грудня). Весняний юрій вважався захисником
і покровителем землеробства, зберігачем полів та врожаю, бджіл
і медоносів, опікунам свійських та диких тварин. святий юрій —
воістину благочестива особа в народних віруваннях, томущо він
«неначеб-то син Божий й воротар відкриває небо і спускає дощ
та росу на землю». себ-то з цього дня весна остаточно правує
на землі.
(За В. Скуратівським )
Творче завдання. ;
Із поданими словами складіть і запишіть речення про кінофільм, який
ви нещодавно дивилися. Усно доведіть правильність написання кож-ного з поданих слів у складених реченнях.
проте — про те, зате — за те, щоб — що б, якби — як
би.
V. д о МАшнє зА вдА ння
[1] § 36; впр. 492, 494 (письмово).
[2] § 38; впр. 295, 297 (письмово).
VІ. пІ дбиття пІ дсу М к І в урокІ в
Заключна бесіда. ;
— Що нового ви дізналися на уроках про сполучник?
— Від чого залежить написання сполучників разом та окремо?
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Написання сполучників разом і окремо.", із категорії "Конспекти", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Конспекти
- 07.04.2014
- 1641