Називні речення




 

Урок № 30

Називні речення

Мета: ознайомити учнів з особливостями називних речень, їх головним членом — підметом, формувати вміння розрізняти називні речення, визначати в них головний та другорядні члени речення; навчати утворювати з двоскладних речень синонімічні односкладні; 
розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, мислення учнів

Очікувані результати: учні вміють виділяти називні речення з-поміж інших видів односкладних речень; утворюють із двоскладних речень синонімічні односкладні; визначають називні речення в текстах, правильно використовують у побудові усних і письмових висловлювань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Самостійна робота.

Спишіть речення. Підкресліть граматичну основу. З’ясуйте вид односкладних речень.

Буду сонцем у серце дивитись і випалювать глину творцем. (М. Сингаївський) Водою воду не загатиш. (Нар. творч.) Раптом повіяло прохолодою. (В. Бичко) Чистим зерном сійте поле, вродить хліб як море. (Нар. творч.) Завершуй задуми і справи, не залишай на кращі дні. (М. Сингаївський) Спокійно стало в лісі. Не чути широкого шуму сосни. (О. Кобилян­ська)

§ IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Практична робота.

Порівняйте двоскладні речення з односкладними. Які з них є односкладними? У формі присудка чи підмета виражено в цих реченнях головний член? Свою думку обґрунтуйте.

Як діамантова сяйлива грань, яріє сніг на булаві Богдана. (Д. Павличко) Бронзові очі Богдана. Радісний лет булави. (В. Сосюра)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Вираження предмета в називному реченні.

2)   Поширені й непоширені називні речення.

3)   Різниця між називним реченням і неповним двоскладним.

4)   Частки в називних реченнях.

5)   Використання називних речень.

2.   Завдання учням.

Запишіть речення. Укажіть з-поміж них односкладні, визначте тип односкладних речень, підкресліть у них граматичні основи.

Ніч. На небі гуляє повний місяць, мерехтять зорі. (В. Минко) О тиша, тиша! Мінлива тиша. (П. Скунць) Осінній вітер. Птиця покричить і замовкне… (І. Жиленко) Каменем падаю до землі, не розкриваючи парашута. Кілометр. (А. Дімаров) На майдані пил спадає, замовкає річ. Вечір. Ніч. (П. Тичина)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальні вправи.

2.   Творче завдання.

Поширте подані називні речення за допомогою означень. Підкресліть граматичну основу. Виконайте синтаксичний розбір одного з речень.

1. Сніг і вітер, ніч. 2. Осінь. 3. Ліс. Галявина. Пахощі. 4. Жнива. 5. Хліб.

3.   Попереджувальний диктант.

4.   Творче реконструювання.

Із поданих двоскладних речень утворіть синонімічні односкладні. Визначте типи односкладних. Підкресліть у них головні члени.

Снігова пороша покривала чорну, натруджену від роботи і клопотів землю. (І. Цюпа) Восьмикласники відвідали літературний музей міста Харкова. (З газети) Призахідне сонце пронизувало ліс… (О. Гончар) Увесь день Оксана працювала. (З газети)

5.   Дослідження-відновлення.

Відновіть поетичні уривки: вставте на місці крапок називні речення з довідки. Виразно прочитайте відновлені уривки.

На майдані пил спадає. Замовкає річ. Вечір. … (П. Тичина) … Я в своїм селі. Аж сам не вірю, що вернувся знову. (І. Качуровський) … ! І все довкола власний має голос. (І. Качуровський) … Дзвенить до тебе він, очеретини нап’ялись — як струни. (І. Качуровський) … В тишині росте гудіння бджіл різноголосе. (І. Качуровський) … Зелено. Горіхи тужавіють на виду. (В. Гетьман) … Хмариться. Горіхи вітер трусить на ходу. (В. Гетьман)

Довідка: літо; рік сорок другий; ніч; осінь; це очерет; які різноманітні голоси; розквітлі білі липи.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Виписати з художньої літератури 6–7 односкладних називних речень. Визначити спосіб вираження в них головного члена.

§ VІ.  Підсумки уроку

Гра «Назви казку».

Запишіть назви кількох українських народних казок (у формі називних речень).

Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Називні речення", із категорії "Конспекти", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід