Однозначні та багатозначні слова
Урок № 93
Однозначні та багатозначні слова
Мета: удосконалювати вміння розпізнавати однозначні та багатозначні слова, визначати їх лексичне значення; попереджувати помилки в слововживанні; збагачувати словниковий запас; розвивати усне й писемне мовлення
Очікувані результати: учні визначають належність слів до однозначних і багатозначних; оцінюють їх роль у тексті; користуються тлумачним словником.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні словники
Тип уроку: комбінований.
§ І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Колективна робота.
Здогадайтеся, який останній рядок строфи вірша Д. Білоуса.
Буває, що слово
Відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді
Стає визначник
Скарбів наших мовних —
… (тлумачний словник).
3. Бесіда.
— Що таке лексика та лексикологія?
— Лексичне значення слова — це…
— Що вам відомо про тлумачний словник?
§ ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Проблемні завдання й питання.
У тлумачному словнику знайдіть слова макітра й мерехтіти.
— Чи відрізняються за структурою подані до них статті? Різницю з’ясуймо на уроці.
§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1) Однозначні та багатозначні слова. Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значенні.
Слова бувають однозначні й багатозначні, мають пряме значення та можуть уживатися в переносному значенні.
Слово, що має одне значення, називається однозначним: українець, стельмах,січень.
Слово, що має два і більше значень, називається багатозначним. Здатність слова виступати з різними значеннями називається багатозначністю, або полісемією.
Багатозначне слово завжди має основне, або пряме, значення, що безпосередньо вказує на співвідношення слова з явищами реальної дійсності. Здебільшого пряме значення є також первинним, тобто таким, яке виникло разом зі словом. Наприклад:гострий ніж — гостре слово; крутий підйом — крутий характер.
2) Позначення багатозначності слова в тлумачному словнику.
У тлумачному словнику багатозначність слова позначається таким чином:
Бузок, -зку, ч. 1) Рослина з великими волотями ясно-лілових, фіолетових чи білих дуже запашних квітів. 2) Квіти цієї рослини.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Розподільний диктант.
Запишіть слова у два стовпчики: І — однозначні слова; ІІ — багатозначні.
Плахта, ситуація, строкатий, вовтузитися, бузок, сміятися, бадилля, байрак, байбак, крислатий, полова, фіксувати, чепурний, сонце, похмурий, дощ, джерело, веселка, радісно.
4. Творче завдання.
Складіть речення зі словами шати, бузок, показавши всі лексичні значення (у разі потреби користуйтесь тлумачним словником).
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть текст під диктовку. Однозначні слова підкресліть однією лінією, а багатозначні — двома.
Дочекайтесь морозу
У народі ж використовують в першу чергу плоди калини. Їх збирають після перших морозів, коли зникає сильний гіркий присмак. Плоди можна висушити при температурі 50 градусів, а можна зробити «сире варення» — це коли перетирають калину із цукром у співвідношенні 1 : 1. А найпростіше покласти ягоди в морозилку, або в приватному будинку розвішати пучки на горищі чи в сарайчику — аби в холоді. Моя сусідка взагалі калину з куща не обриває.
(Л. Бойко)
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку
1. Завдання учням.
Визначте, яке з поданих слів є багатозначним. Поясніть свою відповідь.
Шафа, лінія, олень.
2. Бліцопитування.
— Однозначні слова відрізняються від багатозначних…
- Конспекти
- 07.04.2014
- 5034