Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму




 

Урок № 73

Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ 
тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Мета: вчити учнів усно переказувати художній текст з елементами роздуму, аналізувати події, учинки, давати їм оцінку, робити певні висновки; розвивати усне мовлення, уміння визначати структуру тексту, складати план, добирати мовні засоби

Очікувані результати: учні вміють докладно усно переказувати текст розповідного характеру, що містить елементи роздуму; розпізнають структурні елементи тексту; визначають тему та основну думку; складають план почутого, добирають мовні засоби.

Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Які типи мовлення ви знаєте?

— Назвіть особливості тексту-роздуму.

— Як будується стягнений і нестягнений текст?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемні питання.

— Як повинна жити людина?

— Чи треба їй аналізувати власні вчинки?

— Під час якого процесу у свідомості людини це відбувається?

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Годинникар і лікар

Подорожували годинникар і лікар. Почали суперечку, кого з них треба людям більше. Так і не дійшли згоди. Договорилися, що зайдуть переночувати до першої хати в селі — і ніч покаже, чий верх.

Прийшли до села, попросилися на нічліг. Ґазда був добрий, прийняв їх.

— Посидьте в хаті, а я піду попорядкую,— каже ґазда.— Вечеряти будемо о дев’ятій годині.

Кліпнув годинникар на лікаря, що господар без нього не обійдеться. А господар попорядкував коло стайні і забіг до хати:

— Дружино, давай вечеряти! По зірках видно, що дев’ята година.

Подивився годинникар на годинник — точно: дев’ята година.

Повечеряли. Ґазда з’їв півпаляниці хліба, миску розсолу. Ледве виліз з-за столу. Кліпнув лікар на годинникаря, що без лікування ґазді не переночувати.

А ґазда виліз на теплу піч… та проспав собі смачно до ранку.

— Що із цієї притчі виходить? Що не треба ні одного, ні другого? Не те! Не в того вони виясняли, кого з них більше треба. Здоровому не треба лікаря, щасливому — годинникаря.

(180 сл.)                                                                                                                      (За притчею)

2.   Лексична робота.

1)   Пояснення незрозумілих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів хата, договорилися, ґазда, кліпнути.

3.   Бесіда.

— Які типи мовлення поєднано в тексті?

— Визначте будову тексту.

— На вашу думку, яка професія найважливіша?

4.   Колективна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Суперечка двох подорожуючих.

2)   На нічліг до ґазди.

3)   Сподівання годинникаря.

4)   Вечеря й сподівання лікаря.

5)   Здоровому не треба лікаря, щасливому — годинникаря.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Усний переказ тексту кількома учнями.

7.   Аналіз та рецензування переказів.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Текст переказу мені сподобався (не сподобався), тому що…

Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму", із категорії "Конспекти", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід