Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий докладний переказ тексту
Уроки № 74–75
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Усний
та письмовий докладний переказ тексту
з елементами опису зовнішності людини.
Мета: навчити учнів робити докладний переказ тексту з елементами опису зовнішності
людини; удосконалювати вміння усно та письмово переказувати текст, готувати
до написання твору опису зовнішності людини; розвивати мовленнєву культуру
школярів; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.
Очікувані результати: учні вміють усно й письмово докладно переказувати текст з елементами
опису зовнішності людини; з’ясовують стиль і тип мовлення; розуміють зміст
тексту, правильно визначають тему та основну думку; виділяють ключові слова
й записують їх у ході прослуховування тексту, складають план почутого.
Обладнання: текст для переказу.
Тип уроків: комбінований.
Хід уроків
І. МотивА ц І я н А вчА льної д І яльностІ школяр І в.
о голошення теМ и й Мети урок І в
Бесіда. ;
— Яку роль виконує портрет у художньому тексті?
— Що спільного та відмінного в художньому та науковому
описах?
ІІ. АктуА л І з А ц І я опорних знА нь учнІ в
Перевірка домашнього завдання. ;
Бесіда. ;
— Які типи мовлення ви знаєте?
— Назвіть особливості опису.
— Чи є різниця між науковим і художнім описами?
— Що таке стиль мовлення?
— Який стиль мовлення називається художнім?
— Що означає описати зовнішність людини?
ІІІ. основний зМІст роботи
Слово вчителя. ;
Опис — це висловлювання, в якому йдеться про ознаки,
властивості предмета чи явища. Ці ознаки є одночасними або
по стійними.
Мета опису — дати точне уявлення про предмет або явище.
Важлива ознака опису як типу мовлення — одномомент-ність сприйняття предмета. Тому текст-опис завжди можна пе -редати графічно: ілюстрацією, фотографією тощо.
Описати зовнішність людини — означає відтворити її інди-відуальний вигляд, передати її образ. У словесному зображенні
людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси об-личчя, одяг, манеру триматися й говорити, ходу тощо.
Читання тексту для переказу вчителем. ;
Захар Беркут — се був сивий, як голуб, звиш 90-літній
старець, найстаріший віком у цілій тухольській громаді... Ви-сокий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий до -свідом життя й знанням людей та обставин, Захар Беркут був
правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників
цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та пере -кази. Незважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще
сильний і кремезний. Правда, він не робив уже коло поля, не
гонив овець у полонину, ані не ловив звіра в лісових нетрях,—
та проте працювати він не переставав. Сад, пасіка й луки — се
була його робота. Скоро лишень весна завітає в тухольські гори,
Захар Беркут уже в саду, копле, чистить, підрізує, щепить і пе-ресаджує. Дивувалися громадяни його знанню в садівництві, тим
більше дивувалися, що він не крився з тим знанням, але радо
навчав кожного, показував і заохочував. Пасіка його була в лісі,
і кожної погідної днини Захар Беркут ходив у свою пасіку, хоч
дорога була утяжлива і досить далека. А вже найбільшим добро-дієм уважали тухольці Захара Беркута за його ліки...
Але не в тім усім покладав Захар Беркут головну вагу свого
старечого життя. «Життя лиш доти має вартість,— говорив він
частенько,— доки чоловік може помагати іншим...» Ті слова —
то була провідна, золота нитка в житті Захара Беркута. Усе, що
він робив, що говорив, що думав, те робив, говорив і думав він
з поглядом на добро...
(227 сл.) ( За І. Франком )
Бесіда за текстом. ;
— До якого типу мовлення належить текст? Дайте йому
заголовок.
— Чим вирізнялася зовнішність тухольського старійшини?
— Які факти свідчать про душевну щедрість, доброту героя?
— Про що найбільше піклувався Захар Беркут і чому?
— Яка, на вашу думку, причина довголіття Захара Беркута?
254
— Чи актуальний заклик героя І. Франка й донині? Чому?
— Як ставиться автор до свого героя? Дайте вашу оцінку
життя Захара Беркута.
Словникова робота. ;
Полонина — безліса ділянка верхнього поясу українських
Карпат, що використовується для пасовиська та сінокосу.
Копле — копає.
Погідної — ясної, теплої.
Утяжлива — важка.
Змагали — прагнули.
Колективне складання плану тексту. ;
ОРІЄНТОВНиЙ ПЛАН
1. Портрет Захара Беркута.
2. Безперестанна праця для загального добра.
3. Золота нитка в житті Захара Беркута.
Повторне читання тексту для переказу вчителем. ;
Усний переказ тексту учнями. ;
Самостійна робота учнів над письмовим переказом. ;
ІV. до МАшнє зА вдА ння
1. Підготуватися до контрольної роботи.
2. [1] Повторити § 34; впр. 463 (письмово).
[2] Повторити § 33–35; впр. 274–276 (письмово).
V. пІ дбиття пІ дсу М к І в урокІ в
Заключна бесіда. ;
— Чого ви навчилися на уроці?
— Як ви оцінюєте свою роботу?
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий докладний переказ тексту", із категорії "Конспекти", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Конспекти
- 07.04.2014
- 1496