Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий твір-оповідання про випадок із життя
Уроки № 117–118
Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий твір-оповідання про випадок із життя
Мета: вчити учнів створювати власні висловлювання, використовуючи мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті, з урахуванням мети й адресата мовлення, додержуватись абзаців, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення
Очікувані результати: учні усно та письмово складають твори з урахуванням мети й адресата мовлення, жанру мовлення; підпорядковують висловлювання темі й основній думці; використовують вивчені мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті; знаходять і виправляють недоліки й помилки в змісті, побудові й мовному оформленні власного висловлювання.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.
§ І. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
— Що таке оповідання? Наведіть приклади оповідань, вивчених у школі або прочитаних поза шкільною програмою.
— Які типи мовлення поєднує оповідання?
— Який із них для оповідання є основним?
— Назвіть головні сюжетні елементи оповідання.
§ ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
1. Робота з текстом.
Прочитайте текст уголос. З’ясуйте, до якого типу мовлення він належить.
Соромно перед соловейком
Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати.
Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчата вже закінчили обідати, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав.
Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда сиділи, боячись поворухнутись. Соловейко перестав співати.
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.
Ліда зібрала недоїдки в газету, загорнула й поклала в сумку.
— Навіщо ти зібрала сміття? — запитала Оля.— Це ж у лісі… Ніхто не бачить…
— Соромно перед соловейком,— тихо відповіла Ліда.
(В. Сухомлинський)
2. Творче завдання.
Створіть власне оповідання, про те, як ви поводите себе під час відпочинку на природі.
§ ІІІ. Основний зміст роботи
§ ІІІ. Основний зміст роботи
1. Колективна робота.
Прослухайте текст. Чи можна вважати його оповіданням? Умотивуйте свою відповідь. Який тип мовлення покладено в основу твору? Яка тема та головна думка оповідання?
Велика це біда — бездумність вчинку
Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще багато часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на синичок, що весело щебетали й перелітали з гілки на гілку. Зграйка синичок знялася й кудись полетіла: залишилась одна пташка. Вона щебетала тихо й ласкаво, потім стала чистити пір’ячко маленьким дзьобиком. Юрко прицілився в синичку й пустив у неї гострий камінець. На листя бризнула кров, тіло синички впало під кущ.
Юркові стало страшно. «Невже це зробив я?» — не вірилось йому. Не думав, що ось зараз він може вбити. Хлопчик взагалі ні про що не думав. Велика це біда — бездумність вчинку. Раптом відчув: хтось поклав руку йому на плече. Юрко побачив учителя.
Учитель відхилив гілку, і Юрко помітив на бузку маленьке гніздечко. З нього виглядали пташенята. Голі й безпомічні, вони жалібно пищали, розкриваючи дзьобики.
«Тепер вони лишилися без матері,— тихо сказав учитель.— Уяви собі, що б ти відчув, якби хтось прийшов до вас у хату і вбив твою маму».
Юрко стояв блідий і мовчазний.
«Ну, що ж, іди на урок,— зітхнувши, сказав учитель.— Завтра прийдемо подивимось на пташенят. Допомогти їм ніхто не зможе».
Уночі Юрко майже не спав. Перед його очима стояли пташенята, які жадібно роззявляли дзьобики й пищали, чекаючи на матір.
Наступного дня вчитель сказав:
«Ну що, підемо ще раз подивитися на пташенят? Чи живі вони?»
Юрко заплакав…
Через багато років 30-річний Юрій, батько двох дітей, прийшов до вчителя. Він сказав: «Якби ви покарали мене тоді, викликали матір, батька…— це було б меншим покаранням, ніж те, що я пережив… Із тремтячим серцем думав я про матір. Мені хотілося підійти до неї, поцілувати її. Глибокої ночі, коли всі спали, я підійшов до неї. Я знав, що доторкнутись до неї не можна — вона відразу прокинеться. І я поцілував краєчок її подушки».
2. Творче завдання.
Складіть у чернетці оповідання про випадок із життя.
3. Прослуховування декількох оповідань, їх рецензування, поради.
4. Редагування учнями творів про випадок із життя, робота в зошитах.
§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Повторити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
3) Підготуватися до контрольної роботи.
§ V. Підсумок уроків
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла)…
- Конспекти
- 07.04.2014
- 10004