Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень
Урок № 60
Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень
Мета: удосконалити вміння учнів аналізувати й порівнювати виражальні можливості складних речень із різними видами зв’язку й синонімічних їм конструкцій; розвивати вміння спостерігати за мовними явищами, робити висновки
Очікувані результати: учні аналізують і зіставляють виражальні можливості складних речень із різними видами зв’язку й синонімічних конструкцій; будують складні речення з різними видами зв’язку.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Спостереження над мовним матеріалом.
Що ви знаєте про синоніми? На вашу думку, чи можна вважати синонімічними подані речення?
Здобудеш освіту — побачиш більше світу.— Якщо здобудеш освіту, то побачиш більше світу. (Нар. творч.)
Серпик місяця набрав ясноти, й зорі побільшали та спустилися нижче.— Серпик місяця набрав ясноти, зорі побільшали та спустилися нижче. (За Ю. Мушкетиком)
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть речення, поставивши розділові знаки, накресліть їх схеми.
Є прадавні скарби що намертво лежать у землі є живі скарби що йдуть по землі від покоління до покоління огортаючи глибинним чаром людську душу.
Погортайте сторінки сивих віків і вам відкриється багато поетичних таємниць і ви почуєте голоси творців імена яких так розгубила історія що вже навряд чи знайдемо багатьох сіячів чия поетична нива ставши народною квітує й сьогодні.
(М. Стельмах)
§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень.
2) Синонімічні складні речення.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Творче завдання.
Спробуйте замінити сполучникові складні речення на безсполучникові й навпаки. Чи можлива така заміна? Зробіть висновки.
Сонце було вже високо, а в молодій сосні між рядами блищала росяна павутина. (Гр. Тютюнник) Ніч укривала ще землю, але вгорі східна частина неба посвітліла вже, передвіщаючи близький світанок. (А. Головко) Оглянувся — Галайди немає. (Т. Шевченко) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий. (О. Десняк) Собі ж я заспокійливо кажу: за битого дають аж двох небитих. (А. Малишко) Сіли перепочити й раптом помітили: хтось до них іде. (В. Канівець) В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі. (Ю. Мушкетик)
5. Самостійна робота.
Складіть чотири БСР відповідно до зроблених висновків, виконайте взаємозаміну сполучникових і безсполучникових речень.
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
2. Тестові завдання.
Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку.
А Десь воркувала горлиця, десь вистукував собі здобич дятел, в лагіднім промені, наче дитина в купелі, по небі пливла хмаринка. (Леся Українка)
Б Першими європейськими народами, які стали застосовувати абеткове письмо, були греки, етруски, а після них римляни і споріднені з ними племена на цьому півострові, в сучасній Італії. (А. Білецький)
В В Ішках жило чимало білорусів, і мова тут була не то українська, не то білоруська, ще й польської хтось заніс. (З. Кучерява)
Г Степ буяв та сміявся цілі дні круг мене, немов і йому було тільки дев’ятнадцять літ, немов ніколи на йому не проливалось ні крові, ні поту, ні сліз. (В. Винниченко)
Відповідь: В.
3. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Виражальні можливості складних синтаксичних конструкцій полягають у тому...
- Конспекти
- 05.05.2014
- 4004