Слово як предмет вивчення
Урок № 69
Слово як предмет вивчення
Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про слово; удосконалювати вміння аналізувати мовні поняття та явища; розвивати орфографічну грамотність, спостережливість
Очікувані результати: учні аналізують і систематизують вивчені в шкільному курсі мовні поняття й правила; виділяють у них подібне й узагальнюють його; здійснюють самоконтроль за результатами навчальних досягнень.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні словники
Тип уроку: комбінований.
§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Проблемне питання.
— Які почуття викликають у вас наведені рядки поезії Т. Г. Шевченка?
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Запитання та завдання учням.
— У яких розділах мовознавства вивчається слово?
— Складіть схему «Слово як об’єкт вивчення».
2. Робота в групах.
Прочитайте речення, проаналізуйте виділені слова з точки зору лексикології, морфології, будови, словотвору, орфографії та фонетики.
(Кожна група аналізує окреме слово.)
Слово — наймогутніше знаряддя, що уможливлює перегук поколінь, збирає перлини думки, мистецтва і добра в духовну скарбницю людства. (За І. Вихованцем)
§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Слово — універсальна одиниця мовлення.
2) Одиниці мовлення.
3) Лексичне значення слова.
2. Тренувальна вправа.
Спишіть, вставляючи пропущені букви, апостроф, розкриваючи дужки. З’ясуйте лексичне значення виділених слів, у разі потреби зверніться до тлумачного словника.
І вже поч..наєш.. не час цінувать, а мить. (Б. Олійник) Так будь же славен, доки білий світ, закам..янілий у (не)похитній тверді, єдиний із усії ладо..ький добрий лід,— що ніс через вогонь жит..я супроти смерті! (Б. Олійник) Мисливська і загальнолюдська мораль засуджує вчинки тих, хто порушує закони нашого суспіл..ства. (В. Бондаренко) Сонечко — в панамці, у брилі, в пілотці, небо вихорошуєт..ся у ясній соро..ці. (І. Драч) (Що)року ран..ьою в..сною з(під) землі з..являлося з..лене пагін..я, за кілька ночей воно виростало вище приз..би, привітно заглядало у вікна. (І. Цюпа) (В)низу широкою долиною, поміж з..лено(синіх), яскраво(з..лених) і ясно(лимон..их) кучугур крислатих ро..квітлих верб, верболозу та густого лозняка, в..юнилась, сліпуче іскрила в сонячних променях і рябіла на мілких перекатах (Ч,ч)орна (Б,б)ережанка. (В. Козаченко) По цих (не)пролазних кущах, певно, (ні)коли (не)ступала людська нога. (М. Коцюбинський) Час летит.., як чарівний кінь: (переді)мною його чорна ро..віяна грива, і я ледве(ледве) утримуюсь на ньому. (В. Земляк) Кость Горобенко йшов і (по)дитячому виставляв під сонце (не)покриту голову. (П. Куліш)
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
2. Робота біля дошки й у зошитах.
Від поданих слів за допомогою суфікса -ськ- утворіть прикметники чоловічого роду в називному відмінку; поясніть правопис слів.
Гаага, Воронеж, узбек, чех, Прага, ткач, брат, студент, Волга, француз, Кривий Ріг, Гадяч, баск, кравець.
4. Тестове завдання.
Укажіть рядок, у якому з’ясовується лексичне значення слова візерунок:
А Малюнок із різних ліній, кольорів, тіней; мереживо.
Б Зображення предмета на площині, зроблене олівцем, пером, фарбами.
В Складне переплетення чого-небудь (дій, процесів).
Г Довга паличка, якою що-небудь указують, показують.
Відповідь: А.
5. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Цей урок був для мене корисним, тому що...
- Конспекти
- 05.05.2014
- 1523