Специфічно побутова лексика.
Урок № 36
Тема. Специфічно побутова лексика.
Мета: актуалізувати, узагальнити та систематизувати
знання учнів про специфічно побутову лексику;
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, уза
гальнювати мовні явища; збагачувати словнико
вий запас школярів; виховувати мовний смак.
обладнання: підручник, текст для стилістичного аналізу, ди
дактичний матеріал.
Хід УРоКУ
і . А КТУАлізА ція опоР ниХ зн А нь У чнів
1. п еревірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Що ви знаєте про функціонально стильове розшарування
лексики сучасної української мови?
— Розкажіть про стилістично нейтральні слова.
— Що вам відомо про стилістично забарвлену лексику?
— Розкажіть про емоційно експресивне забарвлення слів.
— Які групи лексики належать до емоційно експресивної
лексики?
іі . оГ оло Ш ення Т е М и, М е Т и й з А вдА нь УРо КУ
ііі . МоТ ивА ція н А вчА льної діяльнос Т і ШКоля Р ів
IV. с п Р ийня ТТ я й з А своєння У чняМ и нА вчА льно Г о МАТ е -Р і А л У
1. Робота з підручником.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний
матеріал підручника.)
2. Розповідь учителя.
Увесь словниковий склад літературної мови (частково й діа
лектного мовлення) становить загальновживана лексика і лекси
ка стилістично обмежена.
Загальновживана лексика — слова й лексичні сполучення слів,
якими користується кожен, хто володіє мовою. Вони пов’язані
з повсякденним життям усіх громадян, позначають такі реалії,
в яких кожен мовець щодня має потребу, і тому всім зрозумілі.
Стилістично обмежена лексика охоплює всі слова й лексичні
сполучення слів, що знаходяться поза межами лексики загально
вживаної.
Виділяються такі групи стилістично обмеженої нормативно
літературної лексики: професійно виробнича, офіційно ділова,
науково термінологічна, побутова тощо. Кожна з груп незагаль
новживаної лексики має своє стилістичне забарвлення й викори
стання.
Побутова лексика становить одну з найпоширеніших груп
у словниковому складі мови.
Побутову лексику часто називають специфічно побутовою.
Її використовують у побутовій сфері життя людини. Елементами
побутової лексики є назви деталей побуту (селянського, робіт
ничого тощо), найчастіше — назви одягу, їжі, предметів, меблів
і т. ін.
У специфічно побутовій лексиці розрізняють кілька груп:
— слова, поширені в побуті майже всіх груп населення: сні
данок , обід , постіль , стіл , шапка , віник, борщ , каша, підлога,
стеля , коридор;
— слова, які в минулому широко вживалися представниками
окремих верств населення, переважно сільськими мешканцями:
свитка , кожушина , запаска, очіпок , ослін , макогін, мисник .
Побутова лексика широко використовується в щоденному
невимушеному, найтиповішому, наймасовішому усному спілку
ванні, а також у багатьох творах художньої літератури, у публі
цистиці.
Специфічно побутова лексика постійно поповнюється спе
ціальними назвами з різних галузей техніки, культури, напри
клад: телевізор, радіоприймач, холодильник , пральна машина ,
електром’ясорубка, овочерізка , газова плита , домашня бібліоте
ка тощо.
Отже, побутова лексика стилістично різноманітна і життєво
важлива, тому широко й часто використовується в усіх стилях
мови, хоча, певна річ, з неоднаковою частотністю в кожному
з них.
V. зАКР іплення вивчено Го МАТ е Р і А л У
1. Робота з підручником.
(Учитель пропонує учням виконати вправи з підручника.)
2. Тренувальні вправи.
1) З поданих уривків випишіть слова, що належать до специфічно
побутової лексики, котра відбиває риси побуту в селі другої
половини XIX — початку XX ст.
Йшлося вже до Різдва. Врочисте свято клопотало кожну сім’ю
своїми споконвічними клопотами. Там кололи свиней… там кло
поталися їхати в місто на красні торги, продати хліб, накупити
потрібного на свято — й ладану під кутю, й риби на багатий вечір,
і солі про всяк день, а тут жінки заходилися коло мазання…
…Ось настали й святки. Радіють люди, що діждали; гостюють,
гуляють то дома, то в шинку… (Панас Мирний)
Дівчина пройшла в покій, низький та широкий. Там зга
саючи горіла лампадка.., полум’я крутилося й миготіло. Тіні
танцювали за ним по стінах, чудно освічуючи увесь покій;
стільці, ліжко, стіл то виринали з темряви, то ховалися знову.
( В . Винниченко)
2) Із поданих слів випишіть ті, що належать до специфічно по
бутової лексики. Будь які 5 із них уведіть до самостійно скла
дених речень.
Звитяга, сніданок, шапка, оголошення, рапорт, п’єса, радіо,
бібліотека, друзяка, яничар, борше, фюзеляж, Вечеря, цеберка,
сорочка, милостивії, обличчя, пика, невдобно, очі, брати, білиз
на, телевізор, дружба, тато, хліб, електромобіль, макогін, міксер,
місто, тополя.
3. Робота з текстом.
y Виконайте стилістичний розбір тексту за поданим планом.
1) Кому адресовано висловлювання, з якою метою?
2) Сфера застосування висловлювання, жанр.
3) Характерні особливості тексту (точність, фактографіч
ність, образність тощо).
4) Мовні особливості в лексиці, фразеології, граматиці.
5) До якого стилю належить текст?
дніпро
Дніпро…
Одне слово — і спадає з тебе полуда зневіри та втоми, одне
слово — і зцілюєшся від кривдних ран, очищуєшся від накипу
злоби й, ослаблений, повертаєш собі життєдайні сили й жадобу
творення.
Якщо маєш у душі те слово…
Не в образі водного шляху для воїв і купців, не у вигляді по
вені, що бурхотить із земних джерел незагнузданою силою, не
в картині сизого безмежжя простору, сповненого світла, барв
і гомону, а в символі нашої сутності, вічного буття народу, його
багатства, сили і здоров’я.
Коли не згубив його, не спродав, не пропив, не зрікся — у кож
ну мить, висвітливши в своїй душі цей символ, воскресаєш, як
тлінний Лазар з небуття, і стаєш видний світові, мов хрест на
церковній бані — святий і чистий.
Дніпро…
Розділився, монолітний і дужий, досягаючи столиці України,
на ріки, річки, потоки й рукави, ніби стомився дорогою й спини
тися хоче; омиває зелені острови, спочиває в замшілих очеретом
старицях, тихою гладдю засинає на лебединих озерах, аж поки не
допаде до зелених круч Печерська — та й вирветься на степовий
простір, і благословлять золотим блиском його нестримний біг до
моря суворі шпилі лаврських соборів і хрещаті бані Видубицького
монастиря.
(Р. Іваничук )
— Докладно перекажіть текст.
VI. Підбиття підсумків уроку
V і I. д о МАШнє зА вдА ння
1. Вивчити теоретичний матеріал.
2. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Специфічно побутова лексика.", із категорії "Конспекти", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Конспекти
- 14.01.2014
- 5402