Урок №1. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України




 

Мета: розкрити учням значення мови як найважливішого засобу спілкування між людьми; роз’яснити поняття «державна мова»; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні розуміють суспільне значення мови, зміст поняття «державна мова»; усвідомлюють роль української мови в житті людини й суспільства.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Бесіда.

— Уявіть, що раптом люди з якоїсь причини втратили мову. Як би вони спілкувались? Чи зручно було б їм обмінюватись думками, враженнями, навчатись?

— Поміркуйте, чи мова — єдиний засіб спілкування?

— Який спосіб спілкування ви вважаєте найважливішим, найдосконалішим?

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Проблемні завдання та питання.

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

Прочитайте слова відомого письменника А. де Сент-Екзюпері. Чи згодні ви з його висловлюванням?

«Єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування».

— Яка, на вашу думку, роль мови в житті людини?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Основне призначення мови в житті суспільства.

Людина володіє мовою, цим вона відрізняється від інших живих істот. За допомогою мови ми пізнаємо навколишню дійсність, здобуваємо знання, набуваємо здатності оцінювати явища життя, формуємо свій світогляд. Тільки через мову людина може сприймати й усвідомлювати думки, почуття та дії інших людей. За допомогою мови люди спілкуються між собою, узагальнюють свій досвід, нагромаджують знання й передають їх один одному. Отже, мова є дійовим інструментом формування людської особистості.

2)   Стаття 10 Конституції України.

Конституція України — Основний Закон. У ст. 10 сказано: «Державною мовою в Україні є українська мова.

Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України».

3)   Прислів’я та приказки про мову, крилаті вислови.

Народ склав багато прислів’їв, приказок про мову, рідне слово та його силу. Наприклад:

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Птицю пізнати по пір’ю, а людину — по мові.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Крилаті вислови (стійкі вирази, що мають певне літературне або історичне походження) про мову:

Слово Шевченкове й Франкове, художні шедеври нашої класики хай стануть для нас взірцем і мірилом. (О. Гончар)

Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. (О. Гончар)

Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. (М. Рильський)

Усі ми любимо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. (П. Тичина)

Хто нікчемну душу має, то така ж у нього мова. (Леся Українка)

Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини. (Й.-Г. Гердер)

Скажи мені що-небудь, щоб я тебе побачив. (Сократ)

Нападати на мову народу — це означає нападати на його серце. (Г. Лаубе)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Бесіда.

— Яка мова є рідною для кожного українця?

— Чому людина мусить шанувати й вивчати рідну мову?

— Як ви розумієте поняття «державна мова»?

— Який документ засвідчує роль української мови як державної?

4.   Колективна робота.

Опрацюйте статтю 10 Конституції України.

5.   Фразеологічний тренінг.

Запишіть українські прислів’я. Поясніть їхній зміст.

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш. Від теплого слова й лід розмерзається. Гостре словечко коле сердечко. М’які слова й камінь крушать. Не кидай слів на вітер. Слово до слова — зложиться мова. Удар забувається, а слово пам’ятається. Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Робота з текстом.

Прослухайте вірш Ю. Рибчинського «Наша мова».

Мова, наша мова, мова кольорова,
В ній гроза травнева, тиша вечорова.
Мова, наша мова — літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість.

Мова, наша мова — мрійнику — жар-птиця,
Грішнику — спокута, спраглому — криниця,
А для мене, мово, ти — як синє море,
У якому тоне і печаль, і горе.

Мова, наша мова — пісня стоголоса,
Нею мріють весни, нею плаче осінь.
Нею марять зими, нею кличе літо.
В ній криваві рими, сльози «Заповіту».

Я без тебе, мово,— без зерна полова,
Соняшник без сонця, без птахів діброва.
Як вогонь, у серці я несу в майбутнє
Незгасиму мову, слово незабутнє.

— Які рядки вірша найбільше запам’ятались, вразили вас?

— Хто ще з українських поетів виражав у віршах любов до рідної мови? Чому автори з такою любов’ю й гордістю пишуть про рідну мову?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Завдання учням.

Прочитайте прислів’я. Як ви розумієте його зміст?

Красне слово — золотий ключ.

Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Урок №1. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України", із категорії "Українська мова", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід