Товари для рукоділля
 

Урок № 3 Розвиток зв’язного мовлення. Основні правила спілкування. Монолог та діалог.


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

Урок № 3

Розвиток зв’язного мовлення. Основні правила спілкування. Монолог та діалог.
Створення монологічних та діалогічних висловлювань

Мета: актуалізувати знання учнів про мову та мовлення, монолог та діалог; дати поняття про умови спілкування, адресата та адресанта мовлення, ознайомити з правилами спілкування; розвивати усне та писемне мовлення

Очікувані результати: учні розрізняють такі поняття, як монолог, діалог, адресат мовлення; усну й писемну, діалогічну й монологічну форми мовлення; усвідомлюють основні правила спілкування, вимоги до мовлення; створюють монологічні та діалогічні висловлювання відповідно до запропонованої ситуації; дотримуються теми висловлювання, норм української літературної мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, схема «Висловлювання»

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Колективна робота.

Прослухайте діалог. Висловіть власне ставлення до учасників розмови.

Допомога

Третьокласниця Оленка звертається до свого старшого брата Андрія:

— Андрійку, будь ласка, допоможи мені розв’язати задачу, щось ніяк у мене не виходить.

— Ну от! Як завжди! Тільки зібрався з друзями на футбол! Відчепись!

— Що ж мені робити? Я не можу прийти на урок з нерозв’язаною задачею!

— А я тут до чого? От причепа!

— Дуже прошу, допоможи, адже ти мій старший брат! У тебе світла голова! — благає Оленка.

— Ну, гаразд, допоможу, бо бачу, що не відчепишся! — невдоволено буркнув Андрій.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Завдання учням.

Прочитайте напам’ять вивчені прислів’я про мову, поясніть, чого вони навчають.

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

1)   Дві форми мовлення — усна й писемна.

Будь-яке висловлювання може виражатися в певній формі — усній або писемній.

2)   Діалог і монолог.

Розмова двох або кількох осіб називається діалогом, а зв’язне висловлювання однієї особи — монологом.

Різновидом діалогу є полілог — розмова кількох осіб.

Слова кожного учасника діалогу називаються реплікою.

3)   Умови, необхідні для спілкування.

На наше мовлення впливають умови, за яких відбувається спілкування.

Для спілкування необхідні такі умови:

— наявність того, хто говорить (мовця), і того, кому адресовано мовлення (адресата);

— потреба у спілкуванні;

— мовець і адресат повинні спілкуватись однією мовою, щоб розуміти один одного.

4)   Основні правила спілкування.

Основні правила спілкування

1.   Прагніть до того, щоб спілкування з вами було приємним і корисним.

2.   Будьте ввічливими та доброзичливими в спілкуванні.

3.   Уважно слухайте співрозмовника під час розмови дивіться йому у вічі.

4.   Говоріть про те, що може бути цікавим для адресата ваших висловлювань.

5.   Ураховуйте вік, характер, інтереси співрозмовника.

6.   Поважайте й намагайтеся зрозуміти переконання співрозмовника. Не перебивайте його.

7.   Не вживайте грубих слів, а також не говоріть надто голосно. Уживайте доречні слова ввіч­ливості.

2.   Опрацювання схеми «Висловлювання».

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Бесіда.

— Які умови необхідні для спілкування?

— Хто такий адресант і адресат мовлення? Доберіть українські відповідники до цих слів. (Відправник та одержувач.)

— На вашу думку, як треба поводитися під час бесіди?

5.   Робота з текстом.

Прослухайте текст, поміркуйте, чи змінилися за тисячоліття правила спілкування між людьми.

На початку ХІІ століття на Русі широко відомим стало «Повчання до дітей» князя Володимира Мономаха. Дітям князів та дружинників рекомендувалося вести бесіду так: «У присутності старших мовчати, мудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними собі й молодшими в любові перебувати, не шаленіти словом, не осуджувати мовою…»

6.   Самостійна робота.

Складіть основні правила спілкування, потім порівняйте їх із матеріалом підручника.

7.   Розподільне списування.

Запишіть подані конструкції у два стовпчики: І — вітання; ІІ — прохання.

Доброго ранку; прошу до класу; передайте, будьте ласкаві, підручник; вибачте за запізнення; даруйте; прошу; доброго дня; до побачення; доброго вечора; на все добре; вибачте, дозвольте пройти; до зустрічі; доброго здоров’я; хай щастить; будь ласка, повторіть іще раз; зачиніть, будь ласка, двері; привіт; будь ласка, допоможіть мені; будь ласка, порадьте мені в цій справі; добридень; на все добре; бувайте; вибачте; скажіть, будьте ласкаві, коли зупинка?

8.   Творче завдання.

9.   Гра «Хто швидше?». Робота в групах із картками.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які дві форми має мовлення?

— Що ми називаємо діалогом? монологом?

— Які основні правила спілкування?

— Назвіть умови спілкування.

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Урок № 3 Розвиток зв’язного мовлення. Основні правила спілкування. Монолог та діалог.", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід