10 клас. Виразне читання
ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ
Програма курсу за вибором. 10 клас
Програма курсу за вибором. 10 клас
Автор: Л.М.Сипко
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мета курсу за вибором "Виразне читання" - дати філологічно обдарованим дітям основи теорії виразного читання й закріпити ці знання на практиці під час читання художніх творів різних жанрів.
Завдання курсу:
1) навчити учнів сприймати художній твір художній твір як явище мистецтва; сприяти виробленню в них естетичного смаку;
2) дати учням навички роботи зі складання мовленнєвої партитури, що є основою для вірної подачі художнього тексту під час виразного читання;
3) сприяти постановці в учнів мовленнєвого дихання, розвиткові необхідних для читання якостей голосу й очищенню дикції;
4) розвивати в учнів уміння вільно триматися перед аудиторією слухачів, доречно використовувати під час виразного читання міміку й жести;
5) забезпечити прикладний характер набутих учнями вмінь і навичок — використовувати вміння виразно читати як на уроках літератури, так і в майбутній професії.
Курс «Виразне читання» складається з двох блоків — теоретичного та практичного, що відповідає визначеним завданням. Форми організації курсу: лекції, практичні заняття, самостійні та контрольні роботи.
Навчальний матеріал розподілено за такими рубриками:
• кількість годин, відведених на вивчення розділу (теми);
• зміст навчального матеріалу;
• державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
Форма контролю: тестування — 1 год; контрольна робота — 1 год; самостійна робота — 9 год; залік — 1 год.
Тестування — після вивчення теоретичного матеріалу;
контрольна робота — розмітка текстів різних жанрів;
самостійна робота — складання мовленнєвих партитур удома.
10 клас
35 год на рік
(10 год — лекційні, 22 год — практичні, 2 год - конкурс, 1 год - урок-концерт)
35 год на рік
(10 год — лекційні, 22 год — практичні, 2 год - конкурс, 1 год - урок-концерт)
№ п/п | К-ть годин | Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 | 1 | ВСТУП Предмет і завдання курсу, його структура. Значення виразного читання в житті людини. Виразне читання як один із головних етапів у вивченні художньої літератури | Учні: усвідомлюють особливості предмета й мети обраного курсу, розуміють його завдання; визначають роль виразного читання в повсякденному житті людини; пояснюють значення виразного читання у вивченні художньої літератури (сприяє глибшому розумінню твору, викликає емоційний відгук у слухачів, розвиває естетичний смак тощо); коментують схему «Структурні компоненти виразного читання» |
2 | 1 | ТЕХНІКА МОВЛЕННЯ (2 год) Складові техніки мовлення: дихання, голос, дикція. Дихання, його основні типи (ключичне, грудне, діафраг-мальне, комбіноване). Будова дихального апарату людини. Голос і його властивості: сила, темп, тембр, висота, діапазон, політність, рухливість. Верхня й нижня резонаторні системи людини. Поняття про вібраційний масаж | Учні: запам'ятовують складові техніки мовлення (дихання, голос, дикція); характеризують основні типи дихання; описують усно техніку комбінованого типу дихання й демонструють його практичні навички; правильно виконуютьзапропоновані вчителем дихальні вправи; розповідають про будову дихального апарату людини; розкривають основні властивості голосу; мають уявлення про верхню й нижню резонаторні системи людини; володіють елементарною технікою вібраційного масажу; виконують вправи на розвиток сили голосу, діапазону, темпу, політності тощо |
3 | 1 | Дикція, її значення в повсякденному житті й під час виразного читання. Органи мовлення, основи їх гімнастики. Досягнення чіткої артикуляції звукових рядів, слів, фраз, скоромовок | Учні: розуміють значення терміна «дикція»; усвідомлюють сутність основних дефектів вимови (шепелявість, гнуса-вість, картавість); працюють над чистотою власної дикції; перелічують органи мовлення людини, отримують навички їх гімнастики; досягають чіткої артикуляції під час виконання вправ на вимову звукових рядів, слів, фраз, скоромовок; уміють оцінити чистоту дикції своїх товаришів; роблять найпростіший комплекс вправ на дихання, голос і дикцію та проводять цю розминку |
4 | 1 | ЛОГІКА ЧИТАННЯ (4 год) Складові логіки читання (пауза, наголос, мелодика, емоційність). Поняття про мовленнєву партитуру. Пауза, її роль у виразному читанні. Різновиди пауз (логічна, психологічна, віршова). Призначення кожного виду паузи. Відмінність між логічною і психологічною паузами. Визначення довготи логічної паузи. Психологічна пауза як «красномовне мовчання». Зв'язок психологічної паузи з підтекстом твору. Позначення пауз у партитурі читця. Поняття «мовленнєвий такт». Співвідношення пауз і розділових знаків (перелік основних правил) | Учні: називають складові логіки читання (пауза, наголос, мелодика, емоційність); пояснюють роль паузи у виразному читанні художніх текстів; запам'ятовують різновиди пауз (логічна, психологічна, віршова);коментують відмінність між логічною і психологічною паузами, визначають особливості їх довготи; називають найпоширеніші мовленнєві ситуації, що вимагають психологічної паузи; розуміють зв'язок психологічної паузи з підтекстом твору;знаходять у поетичних текстах місця постановки віршових пауз і коментують їх специфіку; демонструють розуміння поняття «мовленнєвий такт»;засвоюють графічні позначення різних пауз у партитурі; доводять своє вміння розставляти паузи під час роботи з художніми текстами; засвоюють основні правила про співвідношення пауз і розділових знаків |
5 | 1 | Наголос фразовий і логічний, їх роль у виразному читанні. Визначення наголошеного слова у фразі та головного в реченні. Способи виокремлення голосом наголошеного слова. Рухливість логічного наголосу, його зв'язок із метою висловлювання. Основні правила наголошення слів у реченнях | Учні: засвоюють поняття «наголос», чітко усвідомлюють відмінність між наголосом у слові й наголошеним словом у тексті; відтворюють голосом різні способи наголошення слів (посилення або підвищення голосу, уповільнення темпу вимови слова, пауза перед наголошеним словом або після нього тощо); простежують рухливість логічного наголосу, його обумовленість метою висловлювання; вивчають основні правила з визначення в тексті наголошених слів; запам'ятовують графічні позначення фразового й логічного наголосів |
6 | 1 | Мелодика, її основні різновиди Зв'язок мелодики з розділовими знаками. Позначення мелодики в партитурі (висхідної, спадної, монотонної) | Учні: дають визначення терміна «мелодика»; пояснюють її зв'язок з розділовими знаками; інтонаційно відтворюють різні види мелодики (питальну, пояснювальну, перелікову, спонукальну, попереджувальну, протиставну, розділову, причинного зв'язку, мелодику введення, незакінченості та ін.); розвивають навички позначення в мовленнєвій партитурі основних мелодійних ходів |
7 | 1 | Емоційність читання Зв'язок емоційності читання з пафосом твору, з його жанровою специфікою, з підтекстом. Основні різновиди емоційних підтекстів (відкритий і розбіжний, авторський і виконавський). Наголошені слова як головний носій емоційного змісту тексту | Учні: розуміють сутність поняття «емоційність читання»; доводять на прикладах зв'язок емоційності читання з пафосом твору, його жанровою специфікою, підтекстом; розрізняють основні різновиди емоційних підтекстів (відкритий і розбіжний, авторський і виконавський); роблять позначки емоційності читання на берегах мовленнєвої партитури (схвильовано, журливо, піднесено, іронічно, тривожно, байдуже, з розчаруванням, із відчаєм, із гордістю, із захопленням, з розпачем тощо) |
8 | 1 | ПОЗАМОВНІ ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ЧИТАННЯ (ПОЗА, МІМІКА, ЖЕСТИ) (1 год) Невимушеність пози під час читання. Природність, стриманість, доречність жестів. Запобігання негативним звичкам у міміці. Зв'язок позамовних засобів виразності читання з жанром твору. Подолання скутості й страху під час читання перед слухацькою аудиторією | Учні: усвідомлюють необхідність контролювати позу, міміку й жести під час читання перед слухацькою аудиторією та позбавляються негативних звичок; пояснюють зв'язок позамовних засобів виразності читання з жанром твору (наприклад, читання ліричного вірша й гуморески); уміють правильно оцінити «сценічність поведінки» своїх однокласників; складають перелік рекомендацій «Як подолати страх і скутість під час читання перед слухацькою аудиторією» |
9 | 1 1 | СКЛАДАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ ПАРТИТУРИ (2 год) (письмова робота) Вироблення навичок розмітки тексту (колективна робота). Вироблення навичок розмітки тексту (самостійна робота) | Учні: демонструють уміння працювати над розміткою художніх текстів різних жанрів: розставляють паузи; підкреслюють наголошені слова;позначають основні мелодійні ходи; вписують рекомендації щодо емоційності читання; розуміють, що сприйняття художнього тексту є індивідуальним процесом, який може передбачати певні розбіжності в партитурах різних читців, а тому мотивують свою точку зору і вміють знаходити компроміси під час колективного складання партитури; виконують самостійну роботу з розмітки текстів (варіанти завдань пропонує вчитель); аналізують допущені помилки |
10 | 2 | ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ ТВОРІВ РІЗНИХ ЖАНРІВ (14 год) Читання прози (опис та діалог) | Учні: відтворюють усно поданий учителем теоретичний матеріал про особливості читання прози; висловлюють свою думку про відмінність у читанні опису та діалогічної мови; визначають головну думку твору, з якого наведений уривок для читання; складають мовленнєву партитуру тексту (розставляють паузи, підкреслюють наголошені слова, позначають основні мелодійні ходи та емоційність читання); проводять розминку мовленнєвого апарату (виконують вправи на дихання, голос і дикцію); виразно читають прозовий текст (уривок); роблять самооцінку виразного читання та оцінюють читання тексту однокласниками |
11 | 2 | Читання ліричного вірша | Учні: розповідають про особливості читання ліричного твору; визначають ідейно-тематичне спрямування вірша, його пафос;складають мовленнєву партитуру тексту (розставляють паузи, підкреслюють наголошені слова, позначають основні мелодійні ходи та емоційність читання); проводять розминку мовленнєвого апарату (виконують вправи на дихання, голос і дикцію); виразно читають вірш (на першому уроці — за партитурою, на другому — напам'ять); роблять самооцінку виразного читання та оцінюють читання вірша однокласниками |
12 | 2 | Читання сюжетного віршованого твору (балада) | Учні: називають особливості балади як ліро-епічного твору (опис незвичайних подій, драматизм сюжету, наявність діалогу, динаміка ритму, експресивність, патетика та ін.); висловлюють свою думку щодо вимог до виразного читання балади; роблять мовленнєву партитуру тексту балади (особливо старанно працюють над позначенням емоційності читання окремих рядків); проводять розминку мовленнєвого апарату; виразно читають баладу; оцінюють читання твору однокласниками |
13 | 2 | Читання байки | Учні: розповідають про особливості читання байки, обумовлені її жанровою природою; роблять мовленнєву партитуру тексту байки; проводять розминку мовленнєвого апарату; виразно читають байку: чітко відокремлюють голосом слова автора від реплік героїв; вкладають повчальний відтінок у читання моралі; намагаються інтонаційно передати алегоричний підтекст твору; читають байку в особах (напам'ять); усвідомлюють, що основне спрямування тексту байки — це викриття вад людини, а не перевтілення в героїв твору — тварин |
14 | 2 | Читання казки | Учні: розповідають про особливості читання казки; роблять мовленнєву партитуру тексту казки; проводять розминку мовленнєвого апарату; виразно читають казку:дотримуюються повільного темпу читання; виокремлюють голосом зачин, чітко відокремлюють слова автора від реплік героїв; стежать за мімікою й жестами під час читання; підказують слухачам інтонацією, як можна оцінити поведінку персонажів; оцінюють читання казки однокласниками |
15 | 2 | Читання гуморески | Учні: складають (усно) перелік порад щодо читання гуморески;визначають об'єкт сатири гуморески й завдання для читця;тлумачать підтекст твору; відпрацьовують інтонаційні ходи в читанні, що сприятимуть передачі сатиричного пафосу твору; проводять розминку мовленнєвого апарату; виразно читають гумореску (напам'ять); беруть участь у колективному визначенні найкращого в класі читця гуморески |
16 | 2 | Читання драматичного твору (з елементами інсценування) | Учні: ознайомлюються з текстом усього твору й визначають його ідейне спрямування; обирають для читання уривок (цілісну яву), розкривають її значення у творі та визначають риси характеру задіяних у ній героїв; обирають персонаж, роль якого гратимуть, та усвідомлюють логіку його слів і вчинків; розповідають, яким уявляють свого героя (проводять уявне гримування, дописують ремарки до його реплік); обдумують, якими мають бути рухи й міміка під час читання; проводять розминку мовленнєвого апарату;беруть участь в інсценуванні уривка з п'єси |
17 | 2 | КОНКУРС ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ (2 год) Практичне заняття Конкурс виразного читання | Учні: проводять попередню підготовку до конкурсу; обирають твір, що найбільше відповідає індивідуальним здібностям і смакам; усвідомлюють його зміст; складають мовленнєву партитуру твору; вивчають твір напам'ять;продумують сценічність своєї поведінки; консультуються з учителем щодо виконаної підготовчої роботи;роблять індивідуальну розминку мовленнєвого апарату (безпосередньо перед читанням); беруть участь у конкурсі за схемою, запропонованою вчителем |
18 | 2 | ПЕРЕКАЗУВАННЯ І ХУДОЖНЯ РОЗПОВІДЬ ТЕКСТУ (2 год) Практичне заняття Переказування і художня розповідь тексту | Учні: розрізняють поняття «переказування» і «художня розповідь» тексту; називають види художньої розповіді (близько до тексту, скорочена, вибіркова, з уведенням подробиць, із творчою переробкою, імпровізована та ін.); складають різні види художньої розповіді; добирають індивідуальний репертуар для переказування або художньої розповіді; демонструють уміння виразно прочитати перед аудиторією самостійно опрацьований текст |
19 | 2 | ОСНОВИ ШКОЛИ ЮНОГО КОНФЕРАНСЬЄ (2 год) Практичне заняття Основи школи юного конферансьє | Учні: навчаються сценічній грамоті; відпрацьовують стандартні ситуації на сцені (оголошення номера, виконавця, заповнення пауз); беруть участь у конкурсі на представлення слухачам: номера художньої самодіяльності, виходу на сцену команди КВК, шановного гостя на літературному вечорі тощо |
20 | 2 | ОСНОВИ ШКОЛИ ЮНОГО ДИКТОРА (2 год) Практичне заняття Основи школи юного диктора | Учні: ознайомлюються з особливостями читання дикторських текстів; виконуютьвправи на розминку мовленнєвого апарату:контролюють дихання,відпрацьовують чистоту дикції,обирають темп читання,продумують міміку; складають перелік вимог для диктора радіо та диктора телебачення й відповідно до цих вимог виразно читають публіцистичні тексти, оголошення, привітання, рекламутощо |
21 | 2 | ПРОСЛУХОВУВАННЯ В АУДІОЗАПИСУ ТВОРІВ У ВИКОНАННІ ЗНАНИХ МАЙСТРІВ СЛОВА АБО ЗУСТРІЧ З АКТОРАМИ ТЕАТРУ, ДИКТОРАМИ (1 год) Практичне заняття Прослуховування в аудіозапису творів у виконанні знаних майстрів слова або зустріч з акторами театру, дикторами | Учні: прослуховують в аудіозапису твори, виконані відомими читцями; відзначають риси майстерності кожного виконавця; порівнюють читання одного твору різними виконавцями;ознайомлюються з виконавським досвідом акторів театру, дикторів радіо чи телебачення; беруть участь у проведеному ними майстер-класі; занотовують поради майстрів читання в особисту скарбничку |
22 | 2 | ПІДГОТОВКА ДО ВИСТУПУ НА ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНОМУ ЛІТЕРАТУРНО-МИСТЕЦЬКОМУ ЗАХОДІ (2 год) Практичне заняття Підготовка до виступу на загальношкільному літературно-мистецькому заході | Учні: готуюються під керівництвом вчителя до виступу на загальношкільному літературно-мистецькому заході; обирають репертуар; беруть участь у складанні загального сценарію; працюють над партитурою тексту, який читатимуть; вивчають свою роль напам'ять; продумують сценічність власної поведінки; дають слушні поради щодо виступу колегам |
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Програми курсів за вибором і факультативів з української літератури.
8 - 11 класи / За заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук. - К.: Грамота, 2011. - С. 5 - 23
8 - 11 класи / За заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук. - К.: Грамота, 2011. - С. 5 - 23
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "10 клас. Виразне читання", із категорії "Контрольні", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Контрольні
- 05.12.2013
- 2352