УРОК № 36 Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Світ дітей і світ дорослих у повісті Цілі: навчальна: ознайомити з новим розділом твору, допом




 
УРОК № 36
Тема.УРОК № 36
Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Світ дітей і світ дорослих у повісті
Цілі: навчальна: ознайомити з новим розділом твору, допомогти зрозуміти ставлення
автора до зображуваного та його оцінку світу дітей і світу дорослих; 
розвивальна:  формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та
деталей, характеризувати героїв; виховна: виховувати кращі людські якості, любов до книги.
Теорія літератури: повість, герої художнього твору, художні засоби. 
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Звернення вчителя до учнів
— Дехто з вас, напевне, любить переглядати страшні фільми й мультфільми, грати в комп'ютерні ігри, героями яких є злі персонажі, монстри. Серце ,   завмирає від страху в очікуванні чогось іще дивнішого. Потім полегшено зітхаєш — нарешті все обійшлося.
 У часи Тома Сойєра таких технічних розваг не було, тому хлопчаки часто  заражалися на небезпеку, справжні випробування. Та й медицина для не дуже заможних у той час була ще недоступною. Хлопці, бавлячись мотлохом, часто  хворіли на виразки, бородавки, з якими намагалися боротися самостійно — народними засобами або повір'ями. Через це наш герой та його друг потрапить у справжню халепу.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 1. Виразне читання уривків, переказ ключових епізодів другого розділу ,        повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»
2. Заслуховування звітів учнів про виконання творчого завдання за підручником (с. 167)
•        3. Бесіда
* Пригадайте, як з'явився Бен Роджерс на вулиці, кого чи що він зображу¬вав. Який із художніх засобів, на вашу думку, найбільше допоміг створити таку яскраву картину? Про що мріяли тодішні хлопці? (Художній засіб — звуконаслідування. Багато тогочасних хлопчаків мріяли бути капітана¬ми кораблів, плавати величною рікою Міссурі.)
• Прокоментуйте уривок (с. 165 підручника) від слів «На середину дня Том із жалюгідного злидня...» до слів «...чотири помаранчеві шкоринки й стару поламану віконну раму ».
* Який найяскравіший художній прийом тут використаний? (Гумор, іро¬нія) Що здалося вам смішним і чому?
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Стислий переказ учителем про змісту попередніх розділів (3-8)
2. Виразне читання розділу IX повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра»
  3. Словникова робота                                                            
Сволок — велика дерев'яна балка, на якій кріпиться стеля. Найтямовитіша — найкмітливіша, розумна. Шашіль — комахи-деревоїди. Несамохіть — не бажаючи, мимоволі. Ветхою — старою. Бляшаний ліхтар — залізний фонарь (рос.). Ластовинки — веснянки, плямки світла. Принишкли — замовкли затаїлися. Як чіп — дуже. Осокір — порода дерева. Віко — кришка. Рядно — шматок тканини, домоткане покривало. Гепали — стукали. Фатальний — нещасливий. Огрів — ударив. Довбешка — тут: зневажливо — голова. Рюмсати — плакати. ,,
4. Обмін враженнями про прочитане
* Чим вразив вас цей розділ? Чи зважилися б ви на таку нічну пригоду?
* Хто був ініціатором нічної вилазки? 
» Свідками чого стали хлопці? 
» Як би ви діяли за таких обставин? 
5. Евристична бесіда за рубрикою «Робота з текстом розділу ІХ» підручника (с. 173)
6. Виконання завдань пошуково-дослідницького, творчого характеру 
* Перегляньте перший епізод дев'ятого розділу про те, як Том Сойєр уночі очікував умовного сигналу від Гека. Випишіть ключові слова, які переда¬ють психологічний стан хлопця і зробіть висновок про майстерність письменника. (Лежав тихо, напружено; цокання годинника; таємниче потріскування; поскрипування сходів; настирливе сюрчання цвіркуна; лиховісні  «тік-тік» шашеля; здригнувся; віддалене собаче виття; справжні муки час скінчився й почалася вічність; почав занурюватися в дрімоту;раптом увірвалось сумовите нявкання кішки. Відчувається велика майстерність автора у передачі психологічного стану героя.)
* Про що свідчить розмова Тома й Гека на кладовищі? (Хлопці розуміють, що в такому місці треба поводитися пристойно, чемно, з повагою ставитися до пам'яті небіжчиків, які б вони не були.)
* Чому, на ваш погляд, у наш час молодь і навіть діти вдаються до вандалізму
* Чому лікар Робінсон зважився на такий учинок, навіщо це йому? (Мабуть для лікарської хірургічної практики, для дослідів.)
*Яка ваша думка про індіанця Джо та його образу, клятву про помсту? (Не, можна так жорстоко мститися синові за образу, завдану батьком, і взагалі, ніхто з людей не має права відбирати життя в інших.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК 
Виконання творчого завдання за підручником 
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Уміти виразно читати, переказувати розділ IX повісті, коментувати, ви¬словлювати свої думки та почуття.
*Прочитати Х-ХХІІ розділи твору, уміти стисло переказувати їх.
.VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 
інтерактивна вправа «Мікрофон» 
* Продовжте речення.
«Найстрашнішим та найнапруженішим, за описом автора повісті, мен: здався момент ...». 
Цілі: навчальна: ознайомити з новим розділом твору, допомогти зрозуміти ставлення
автора до зображуваного та його оцінку світу дітей і світу дорослих; 
розвивальна:  формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та
деталей, характеризувати героїв; виховна: виховувати кращі людські якості, любов до книги.
Теорія літератури: повість, герої художнього твору, художні засоби. 
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Звернення вчителя до учнів
— Дехто з вас, напевне, любить переглядати страшні фільми й мультфільми, грати в комп'ютерні ігри, героями яких є злі персонажі, монстри. Серце ,   завмирає від страху в очікуванні чогось іще дивнішого. Потім полегшено зітхаєш — нарешті все обійшлося.
 У часи Тома Сойєра таких технічних розваг не було, тому хлопчаки часто  заражалися на небезпеку, справжні випробування. Та й медицина для не дуже заможних у той час була ще недоступною. Хлопці, бавлячись мотлохом, часто  хворіли на виразки, бородавки, з якими намагалися боротися самостійно — народними засобами або повір'ями. Через це наш герой та його друг потрапить у справжню халепу.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 1. Виразне читання уривків, переказ ключових епізодів другого розділу ,        повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»
2. Заслуховування звітів учнів про виконання творчого завдання за підручником (с. 167)
•        3. Бесіда
* Пригадайте, як з'явився Бен Роджерс на вулиці, кого чи що він зображу¬вав. Який із художніх засобів, на вашу думку, найбільше допоміг створити таку яскраву картину? Про що мріяли тодішні хлопці? (Художній засіб — звуконаслідування. Багато тогочасних хлопчаків мріяли бути капітана¬ми кораблів, плавати величною рікою Міссурі.)
• Прокоментуйте уривок (с. 165 підручника) від слів «На середину дня Том із жалюгідного злидня...» до слів «...чотири помаранчеві шкоринки й стару поламану віконну раму ».
* Який найяскравіший художній прийом тут використаний? (Гумор, іро¬нія) Що здалося вам смішним і чому?
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Стислий переказ учителем про змісту попередніх розділів (3-8)
2. Виразне читання розділу IX повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра»
  3. Словникова робота                                                            
Сволок — велика дерев'яна балка, на якій кріпиться стеля. Найтямовитіша — найкмітливіша, розумна. Шашіль — комахи-деревоїди. Несамохіть — не бажаючи, мимоволі. Ветхою — старою. Бляшаний ліхтар — залізний фонарь (рос.). Ластовинки — веснянки, плямки світла. Принишкли — замовкли затаїлися. Як чіп — дуже. Осокір — порода дерева. Віко — кришка. Рядно — шматок тканини, домоткане покривало. Гепали — стукали. Фатальний — нещасливий. Огрів — ударив. Довбешка — тут: зневажливо — голова. Рюмсати — плакати. ,,
4. Обмін враженнями про прочитане
* Чим вразив вас цей розділ? Чи зважилися б ви на таку нічну пригоду?
* Хто був ініціатором нічної вилазки? 
» Свідками чого стали хлопці? 
» Як би ви діяли за таких обставин? 
5. Евристична бесіда за рубрикою «Робота з текстом розділу ІХ» підручника (с. 173)
6. Виконання завдань пошуково-дослідницького, творчого характеру 
* Перегляньте перший епізод дев'ятого розділу про те, як Том Сойєр уночі очікував умовного сигналу від Гека. Випишіть ключові слова, які переда¬ють психологічний стан хлопця і зробіть висновок про майстерність письменника. (Лежав тихо, напружено; цокання годинника; таємниче потріскування; поскрипування сходів; настирливе сюрчання цвіркуна; лиховісні  «тік-тік» шашеля; здригнувся; віддалене собаче виття; справжні муки час скінчився й почалася вічність; почав занурюватися в дрімоту;раптом увірвалось сумовите нявкання кішки. Відчувається велика майстерність автора у передачі психологічного стану героя.)
* Про що свідчить розмова Тома й Гека на кладовищі? (Хлопці розуміють, що в такому місці треба поводитися пристойно, чемно, з повагою ставитися до пам'яті небіжчиків, які б вони не були.)
* Чому, на ваш погляд, у наш час молодь і навіть діти вдаються до вандалізму
* Чому лікар Робінсон зважився на такий учинок, навіщо це йому? (Мабуть для лікарської хірургічної практики, для дослідів.)
*Яка ваша думка про індіанця Джо та його образу, клятву про помсту? (Не, можна так жорстоко мститися синові за образу, завдану батьком, і взагалі, ніхто з людей не має права відбирати життя в інших.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК 
Виконання творчого завдання за підручником 
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Уміти виразно читати, переказувати розділ IX повісті, коментувати, ви¬словлювати свої думки та почуття.
*Прочитати Х-ХХІІ розділи твору, уміти стисло переказувати їх.
.VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 
інтерактивна вправа «Мікрофон» 
* Продовжте речення.
«Найстрашнішим та найнапруженішим, за описом автора повісті, мен: здався момент ...». 
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "УРОК № 36 Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Світ дітей і світ дорослих у повісті Цілі: навчальна: ознайомити з новим розділом твору, допом", із категорії "Марк Твен", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті  доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід