Літературний калейдоскоп. Узагальнення та систематизація матеріалу, вивче-ного протягом року.
УРОКИ № 69—70
Тема. Літературний калейдоскоп. Узагальнення та систематизація матеріалу, вивче-ного протягом року.
Мета: повторити вивчене протягом року з метою узагальнення матеріалу; розвивати творчі
здібності учнів, зв’язне мовлення; сприяти розвиткові зацікавленості до зарубіжної
літератури, розширити світогляд школярів.
ХІД УРОКІВ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКІВ
II. ЗАСТОСУВАННЯ УЧНЯМИ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Інсценізація «Знайомтесь: автор».
Завдання: назвати автора, дати коротку інформацію про нього, його основні
твори.
Сцена 1
(Виходить чернець із пером у руці й аркушем паперу. Пише вірші, читає вголос.)
Все — доброчесність, мудрість, ніжність,
біль — в одну чітку гармонію
зіткнулись, яка на землю лине
звідусіль. І слуха небо — з висоти
нагнулось, і вітер стих у лузі
серед піль так, що билинка не
поворухнулась. Коли то не любов,
цей жар — який же це недуг?
На все життя я запам’ятав той благословенний місяць, день і рік, коли біля пор -талу в авіньйонській церкві побачив її, мою Лауру,— чарівну, загадково-пр екрасну.
В рік 1327, у квітні, о першій годині шостого дня, ввійшов я в лабіринт, з якого ви-ходу немає. (Ф. Петрарка.)
Сцена 2
(Входить худий високий чоловік, одягнений як іспанський гідальго. Сідає біля
люстерка.)
Сили небесні, так ось я який! Худе, довге обличчя, глибокі зморшки біля носа…
Від минулого у мене залишились, мабуть, тільки очі (малює портрет). По-слати б цей
портрет президентові палати, те було б виразніше від усіляких слів. Зобразити б себе
верхи на мулі (малює, іронічно посміхається). Сміх який? Хіба це лицар? Убогий,
зморений скелет коня, а на ньому вершник, що їде, сумно звісивши ноги. Господи ми -лосердний! Та це ж я! Той, що весь час блукав життєвою течією, бо все моє життя —
ілюзії й розчарування… Лицар… Я все життя прагнув ним бути… А опинився за ґра -тами… Господи! Невже я їхав сам собі назустріч, наче привид… А для чого? Хто про
це дізнається? А може — нащадки?… (Пише.) «В однім селі в Ламанчі — а в якому
саме, не скажу — жив собі не так давно гідальго…» (Міґель Сервантес де Сааведра.)
Сцена 3
(Входить жінка, одягнена в грецьку тогу.)
Жереб мені
Випав такий:
Серцем палким
Любити
Ласку весни,
Розкіш, красу,
Сонця ясне
проміння.
(Сапфо)
Сцена 4
(Виходять двоє чоловіків з посохом у руках і торбинкою за плечима.)
Ми зустрілися на широких дорогах життя і потоваришували. Разом ми пройш-ли багато кілометрів, але завжди хотілося повернутися додому. Ми любимо дорогу,
адже вона допомагає зрозуміти людські сподівання, мрії. А ще — вчить любити рід -ний дім. (Лі Бо і Ду Фу.)
Сцена 5
(Виходить учень, одягнений у фрак.)
Усе своє життя я любив музику й театр. Можливо, тому, що музика є таємною
мовою того далекого царства духів, дивовижні звуки якого, знаходячи відгук у на-шій душі, пробуджують її та поривають до цікавішого життя. З усіх композиторів
я обожнював Моцарта, своє третє ім’я вибрав на його честь. А ще — непогано малю-вав, особливо карикатури, і писав. Саме література й зробила мене знаменитим. (Ер-нест Теодор Амадей Гофман.)
2. Літературна вікторина.
1) Який літературний герой відкрив галерею «вічних образів»? (Прометей.)
2) Назвіть митця, основною темою творів котрого була «поезія гір і води». (Китай -ський поет Лі Бо.)
3) Кого із східних поетів вважають неперевершеним майстром рубаї? (О. Хайяма.)
4) Назвіть найдавніші пам’ятки світової літератури. (Біблія, Коран, Веди.)
5) Ім’я сліпого співця з «Одіссеї» Гомера. (Демодок.)
6) Протягом якого часу відбувається дія поеми «Одіссея»? (Останні 40 днів з деся-тирічного плавання Одіссея.)
7) Який стасим з античної трагедії називають «гімном людині»? Хто є автором тра -гедіїї, яка її назва? (Софокл, «Антігона».)
8) Скільки років тривала Троянська війна? (10.)
9) Кого вважають засновником Рима? (Енея.)
10) Хто супроводжував Данте в подорожі Пеклом? (Верґілій.)
11) Найвидатніший герой середньовічного французького епосу. (Роланд.)
12) Під яким іменем виступає таємнича незнайомка в сонетах В. Шекспіра? («Сма-глява леді».)
3. Гра «Метри літератури. Хто вони?».
1) Основоположник героїчного епосу. (Гомер.)
2) Основоположник жанру новели. (Боккаччо.)
3) Творець ямбів. (Архілох.)
4) Поет, у віршах якого оспівувалися радощі життя. (Анакреонт.)
5) «Батько трагедії». (Есхіл.)
6) «Останній поет Середньовіччя і перший поет Відродження». (Данте.)
7) Він першим заговорив про підсумки творчої діяльності. (Горацій.)
4. Літературний карнавал.
Завдання: представити літературного героя. Глядачі мають упізнати його, на-звати автора й твір.
5. «Клуб літературознавців».
Завдання: назвати проблемні питання світової літератури і розповісти про них.
(«Гомерівське питання», «шекспірівське питання».)
6. Бліц-турнір «Теорія літератури».
1) Всесвітній літературний процес — ______________________
2) Міф — _______________
3) Гекзаметр — _______________
4) Епічна поема — _______________
5) Рубаї — _______________
6) Героїчний епос — _______________
7) Терцина — _______________
8) Сонет — _______________
9) Новела — _______________
10) Вічний образ — _______________
11) Трагедія — _______________
12) Конфлікт — _______________
13) Інтрига — _______________
14) Лицарський роман — _______________
7. Гра «Речі та їх власники».
Завдання: впізнати, кому належать ці предмети, або з якими героями вони пов’я -зані.
1) Щит. (Ахілл, Еней.)
2) Меч. (Роланд.)
3) Троянда. (Данте.)
4) Лицарський шолом. (Дон Кіхот.)
5) Ланцюги. (Прометей.)
6) Театральна маска. (Гамлет.)
7) Пляшечка з-під ліків. (Ромео і Джульєтта.)
8. Конкурс «Гортаючи сторінки улюблених творів».
Завдання: прочитати напам’ять або розповісти про улюблений твір.
9. Творче завдання.
Дати тлумачення назв вивчених творів.
1) «Іліада». («Місто Бога» і «співаю».)
2) «Одіссея». (Мандри Одіссея.)
3) «Енеїда».(Мандри Енея.)
4) «Метаморфози». (Перетворення.)
5) «Божественна комедія». (Надзвичайно гарна.)
6) «Кансоньєре». (Книга пісень.)
7) «Декамерон». (Десятиденник.)
10. Робота над твором-роздумом на одну з тем.
1) Як змінювалися погляди на людину від античності до доби Відродження?
2) Чого навчив мене… (учень сам вибирає письменника, який для нього є цікавим).
3) Проаналізувати поетичний твір (на вибір учня).
11. «Картинна галерея».
Виставка учнівських ілюстрацій до вивчених творів. Захист-представлення робіт.
IІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Учитель ознайомлює учнів зі списком зарубіжної літератури 9 класу для читання
влітку
Вітаємо вас на сайті ForFun.pp.ua! Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "Літературний калейдоскоп. Узагальнення та систематизація матеріалу, вивче-ного протягом року.", із категорії "Уроки", який є складовою архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете багато матеріалів: ГДЗ, творів переказів, конспектів, презентацій, ДПА, ЗНО, методички, посібники до уроків та багато іншого. На сайті доступний швидкий пошук та безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого навчання та викладання!
- Уроки
- 11.04.2014
- 3029