Товари для рукоділля
 

УРОК № 6 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Шлях Жульєна Сореля — це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя


Скачати файл

Поділитись з друзями:
 
 

УРОК  6

Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Шлях Жульєна Сореля — це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя

Мета:  розкрити образ головного героя твору, з'ясувати засоби його змалю­вання та втілення в ньому авторського задуму; розвивати навички аналізування великого епічного твору, характеризування героїв, зіставлення різних життєвих та літературних явищ; виховувати особистість на основі загальнолюдських цінностей.

Обладнання:  портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку:  формування вмінь та навичок.

ХІД УРОКУ

ІОрганізаційний момент

IIМотивація навчальної діяльності

Учитель. Поза сумнівом, що герой роману Стендаля Жульєн Сорель — не­звичайна, непересічна особистість. Він прагне, щоб людську гідність, розум та здібності поважали — незалежно від походження людини; щоб ці якості давали змогу зробити кар'єру, отримати відповідне моральне та матеріальне заохочен­ня від суспільства. Мета, як бачимо, цілком відповідає здоровому глузду й за­гальнолюдським нормам. Проте тогочасне суспільство до цього ще не було го­товим. Тому героєві доводиться йти до мети різними шляхами. Над тим, якими є ці шляхи — злетом чи падінням,— поміркуємо сьогодні на уроці.

IIIОголошення теми й мети уроку

IVФормування вмінь та навичок

1. Слово вчителя

— Світогляд Стендаля формувався під впливом ідей Просвітництва. Наріж­ною була для нього поширена у XVIII ст. ідея «природної людини». Людина по­водитиметься морально тоді, коли буде вільною у виявленні власної неповтор­ності. Суспільство псує людину тим, що змушує її дотримуватися суспільних умовностей. Тільки ті, хто живе за законами природи, можуть бути взірцем мо­ральності й доброчинності. Цей принцип надавав певної єдності дещо супереч­ливим поглядам письменника, оскільки впродовж життя ключовими для Стен­даля залишалися поняття «свобода», «енергія», «щастя». Безперечно, він ро­зумів, що гармонія між зовнішнім світом і внутрішніми пориваннями людини, яку називають щастям, є тільки мрією, утопією, але все одно прагнув до того щастя, шукав його, хоча найчастіше це приносило йому лише розчарування.

У душі головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне» відбувається бо­ротьба «природи» та «цивілізації». Жульєн Сорель обирає для себе свідоме ли­цемірство, стримує власний темперамент; ставлячись до суспільства з презир­ством, поводиться за його законами. Своїм учителем у мистецтві брехати собі він називає мольєрівського Тартюфа. Жульєн вираховує кожний свій крок і ство­рює цілу програму завоювання світу, хоча на перших етапах «природна люди­на», яка живе в ньому, сплутує всі плани. Поступово він навчається добре кон­тролювати власні інстинкти, і на той період припадають його найбільші успіхи.

2. Евристична бесіда

Проаналізуймо етапи життя героя й визначмо: до злету чи падіння вони на­лежать.

•  Жульєн на посаді вихователя дітей мера міста пана де Реналя. Юнак зако­хується в пані де Реналь. Побачивши, що подобається їй, вирішує закохати її в себе й використати це для просування вгору. Що це? (Падіння)

* Жульєн намагається грати роль «світського лева», але викликає лише сміх, адже йому бракує досвіду. Ці його намагання відлякують пані де Реналь.

Під впливом темпераменту юнак забуває про роль і починає палати щирою пристрастю, при цьому домагається взаємності. Це що? (Злет за автором і падіння за загальнолюдськими та християнськими моральними нормами.)

» Незважаючи на романтику пристрасних почуттів, Сорель засвоює чимало «корисного» для майбутніх перемог, навчається краще розуміти оточуючих. «Це виховання любов'ю, яке провадилось жінкою зовсім недосвідченою, було для нього справжнім щастям. Жульєн безпосередньо побачив суспільство саме таким, яким воно тоді було»: «на перший план виступали різні складні інтриги». Це злет чи падіння? (Ні те, ні інше, герой набуває досвіду.)

» У Безансонській семінарії Жульєн уважає, що серед обмежених і нерозви-нених семінаристів він легко стане першим учнем, говорячи: «За Наполеона я був би сержантом, а серед цих майбутніх кюре я буду старшим вікарієм». І він дійсно стає першим, але не «своїм», не здобуває поваги, адже в очах посередності бути надто розумним — гріх гордині. Даремно Сорель силку­ється стати «як усі»: Усе одно, «і після багатьох місяців невпинних зусиль Жульєн усе ще мав вигляд людини, що мислить». Як це розцінювати? (Як злет душі, але падіння для кар'єри.)

• У Парижі, у родині де Ла-Молів, Жульєн знову діє через жінку. Його ко­хання вже «цивілізоване», нагадує цілеспрямовану облогу, націлену на те, щоб зламати гордість Матильди. Розігравши свою партію як по нотах, Со­рель отримує все, про що мріяв: вродливу жінку, шляхетний титул і навіть офіцерський мундир. Але заплачено за це надто дорого: Сорель уже не мрій­ник, готовий померти за книжку, а самозакоханий егоїст. Почувши від Ма­тильди звістку про присвоєння йому звання гусарського поручика, Жульєн говорить собі: «Отже, роман мій завершений, і я завдячую цим тільки само­му собі. Я примусив це горде страховисько покохати себе, її батько не може жити без неї, а вона — без мене». Що це? (Падіння)

• Саме в цей момент із Жульєном відбувається катастрофа: пані де Реналь пише маркізові де Ла-Молю про те, що Сорель — безсоромний кар'єрист, аморальна людина. Маркіз відмовляється віддати за нього свою дочку. Жу­льєн їде до Вер'єра, стріляє в пані де Реналь і потрапляє до в'язниці. Са­мотні години у в'язниці й каяття повернули його до «природного стану». Він відмовляється від допомоги, від самозахисту, на суді гордо заявивши: «Ви бачите перед собою простолюдина, обуреного проти свого низького по­ходження... Ось мій злочин, добродії...» Як ви це розцінюєте? (Як злет)

• Якого висновку можна дійти, проаналізувавши все сказане? (Життя героя складалося зі злетів і падінь, залежно від того, що брало гору — «природ­на людина» чи «цивілізована людина». Фінал твору свідчить про духовний злет Жульєна, хоча й дорогою ціною.)

3. Цитатне коментування

Учитель. Проілюструйте риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами й цитатами з тексту.

•   Розум; •  рішучість;

•  чуйність; •   власна гідність;

•   працьовитість; •   романтичність;

•   наполегливість;         ' •  щирість;

•  чесність; •   хитрість;

•  покора; •  лицемірство;

•  егоїзм; •  користолюбство;

•   пристосовництво; •   безвір'я;

•  марнославство.

4. Проблемне питання

• Чому Серель отримав такий суворий вирок?

VДомашнє завдання

Схарактеризувати образ головного героя за авторським задумом; висловити свою думку щодо проблем, порушених у творі.

VI. Підбиття підсумків уроку

 
Вітаємо вас на сайті forfun.pp.ua . Зараз ви переглядаєте матеріал під назвою "УРОК № 6 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Шлях Жульєна Сореля — це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя", який є одним з архіву нашої безкоштовної бібліотеки. На сторінках нашого сайту ви знайдете більше 5000 ГДЗ, творів, конспектів, презентацій, переказів і багато іншого. На нашому сайті вам доступний швидкий пошук і звичайно безкоштовний доступ до будь-якого матеріалу. Легкого вам навчання.
 
 
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!
Реєстрація | Вхід