Загальна характеристика розвитку культури та літератури XIX ст., стильове розмаїття літератури. Реалізм як напрям у світовій. Конспект
УРОК № 1
Тема. Загальна характеристика розвитку культури та літератури XIX ст., стильове розмаїття літератури. Реалізм як напрям у світовій літературі
Мета: схарактеризувати розвиток культури та літератури XIX ст., показати стильове розмаїття літератури; розвивати навички систематизації та узагальнення матеріалу, використання міжпредметних зв'язків, уміння складати конспекти лекцій; виховувати інтерес до світової літератури, любов до книги та мистецтва взагалі. Обладнання: мала світу; «портретна галерея» письменників XIX ст., виставка їх творів; ілюстрації до найвидатніших наукових досягнень цієї доби. Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Напевне, немає серед вас таких, у чиєму домі не було б художньої літератури. Що означає книга для нас? Що ми від неї очікуємо?
Ось як на це питання відповів видатний французький письменник XIX ст. Гі де Мопассан: «Розрадьте мене; втіште мене; дайте мені помріяти; розчульте мене; дайте мені змогу здригнутися; дайте мені змогу поплакати; дайте мені привід для роздумів».
* Що означає художня книга для вас? Яке місце посідає вона у вашому житті? Чи не витіснили її новітні джерела інформації та розваги? (Відповіді учнів.)
Кожна освічена, культурна людина має знати хоча б у загальних рисах етапи розвитку світової літератури, її найцінніші надбання. У попередніх класах ми ознайомилися з літературою від її витоків до І половини XIX ст., розглянули її тематичне, жанрове та стильове розмаїття.
* Як ви вважаєте, що об'єднує письменників різних епох і народів, їх твори? (Людина, її уявлення про світ і про саму себе; читач)
Розвиток стилів і напрямів у літературі важко обмежити в часі. Ось, наприклад, романтизм — основний літературний напрям XIX ст., але він яскраво представлений (зокрема, у ліриці) і в літературі XX ст., плавно переходить у неоромантизм. Для літератури XIX ст. характерним є шлях від романтизму до реалізму. Про це — сьогодні на уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Бесіда
* Пригадайте письменників-романтиків XIX ст. та їх твори. (Е. Т. А. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер»,Г. Гейне,Дж. Байрон,А. Міцке-вич, О. Пушкін, М. Лєрмонтов, М. Гоголь)
* Що є характерним для романтиків і чим це обумовлено? (Відповіді учнів.)
Однією з найяскравіших сторінок у розвитку світового літературного процесу, яку називають «золотим фондом світового письменства», є саме XIX століття.
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Презентація книг і портретів найвидатніших письменників XIX ст.
2. Колективна робота з таблицею «Найважливіші суспільні, історичні, наукові події XIX ст.»
Учитель. Пригадайте відомості з історії, інших джерел про цей час і заповніть лівий стовпчик таблиці.
Суспільні, історичні, наукові події XIX ст.
Реалізм як один із основних творчих методів XIX ст. і його ознаки
Наполеонівські війни; Громадянська війна в США; об'єднання Германії; розвиток капіталізму; жорстока ринкова боротьба; соціально-демократичні рухи; великі відкриття в природознавстві — еволюційна теорія Дарвіна, закон збереження і перетворення енергії; розвиток науково-технічного прогресу: автомобілі, електрика тощо
Пізнання соціальних зв'язків людини і суспільства;
вірність дійсності, прагнення до достовірності зображення, відтворення життя «у формах самого життя»; зображення типових характерів у типових обставинах; викривальний пафос; розмаїття художніх форм; пізнавальне спрямування (зв'язок із науками)
3. Заповнення правого стовпчика таблиці (під керівництвом учителя)
4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Учитель. Знайдіть логічно-причинні зв'язки між двома стовпчиками, зробіть висновки.
Очікувані відповіді
• Швидко й бурхливо змінюється суспільство, необхідно осмислювати зміни, реагувати на них. Звідси зв'язок із дійсністю.
• Життя багатогранне, різноманітні умови в національних культурах, тому письменники використовують різні художні форми.
• Людину розглядають як продукт історії, її поведінка є соціальне обумовленою, адже особистість належить до певної соціальної групи. Звідси типові характери в типових обставинах.
• З'явилася віра в те, що література може вплинути на життя, змінити його на краще; звідси викривальний пафос.
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Бесіда
Учитель. Які з наведених далі тверджень відомих людей, на вашу думку, найточніше характеризують XIX ст. й світовий літературний процес цього періоду? Відповідь обґрунтуйте.
• «XIX ст. відрізняється від усіх століть точним і виразним зображенням людського серця». (Стендаль)
• «Маркса просторіччя,
Наївне дев' ятнадцяте сторіччя ».
(О. Ольжич. «На небі хмара — вічність і світи...»)
• «Протягом XIX ст. митці працювали «естетично змішано». Вони зводили суто естетичні елементи до мінімуму й намагалися побудувати художній твір майже цілком на відтворенні реальності. У цьому розумінні все зразкове мистецтво... століття було реалістичним». (X. Ортега-і-Гасет. «Дегуманізація мистецтва»)
VII. Домашнє завдання
Для*всіх: опрацювати конспект, вступну статтю підручника, записати у вигляді тез важливі доповнення до теми.
Індивідуальне: підготувати повідомлення про досягнення природничих наук у XIX ст.
VIII. Підбиття підсумків уроку
- Світова література
- 08.09.2014
- 8618